دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

خیز بزرگ سران چین و آسیای مرکزی برای توسعه روابط

خیز بزرگ سران چین و آسیای مرکزی برای توسعه روابط

به اعتقاد کارشناسان چینی برگزاری نشست آتی سران چین و کشورهای آسیای مرکزی، روابط پکن و این منطقه را به بالاترین سطح ممکن در عصر جدید خواهند رساند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روزنامه گلوبال تامیز، «وانگ ویناین» سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد : نشست سران کشورهای آسیای مرکزی و چین به ریاست «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در روزهای ۲۸ اردیبهشت تا ۲۹ اردیبهشت در شهر شیان برگزار خواهد شد.

وی گفت: پکن مایل است با کشورهای آسیای مرکزی همکاری لازم را داشته باشد و از سفر رئیسان جمهوری کشورهای آسیای مرکزی جهت پیشبرد روابط بیشتر و کمک به صلح و رفاه منطقه آسیای مرکزی استفاده کند.

کارشناسان چینی در باره اهمیت این اجلاس گفتند که برگزاری سران چین و پنج کشور آسیای مرکزی روابط طرفین را به بالاترین سطح ممکن خواهد رساند. این کارشناسان پیش بینی کردند که همکاری ها در زمینه امنیت به دلیل خطرات و چالش های جدید در منطقه از محورهای این اجلاس خواهد بود.

«یانگ جین» پژوهشگر دانشیارموسسه مطالعات روسیه، اروپای شرقی و آسیای مرکزی آکادمی علوم اجتماعی چین اظهار داشت: این اجلاس از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا همکاری قبلی بین چین و کشورهای آسیای مرکزی دوجانبه یا تحت چارچوب های چند جانبه مانند سازمان همکاری شانگهای بوده است.

«ژائو هیرونگ» کارشناس مطالعات اروپای شرقی آکادمی علوم اجتماعی چین هم گفت : در این نشست در مورد همکاری های سیاسی، اقتصادی، امنیتی بحث و گفت و گو خواهد شد

وی افزود : همکاری های اقتصادی یکی از موضوعات کلیدی در این نشست خواهد بود. همچنین برای همکاری بیشتر تحت ابتکار یک کمربند و یک جاده، و توافق‌نامه‌هایی در زمینه های انرژی، کشاورزی، اقتصاد سبز و … نیز بحث خواهند کرد.

ژو یونگ بیائو، مدیر مرکز مطالعات افغانستان در دانشگاه لانژو در این رابطه گفت: پس از خروج آمریکا از افغانستان، نیروهای خارجی که در امور آسیای مرکزی مداخله می کردند کاهش یافته اند که در نتیجه فضای مناسبی جهت همکاری بین چین و این کشورها را ایجاد کردند.

به گفته وی تمایل کشورهای آسیای مرکزی برای همکاری در زمینه انرژی، زیرساخت‌ها و سایر زمینه‌ها با چین نیز در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است.

«لی یونگ کوان» مدیر تحقیقات توسعه اجتماعی اوراسیا در مرکز تحقیقات توسعه شورای دولتی، گفت: به مدت ۳۰ سال است که آسیای مرکزی در یک فضای پیچیده ژئوپلیتیکی قرار داشته است. و یکی از دلایلی که کشورهای منطقه می توانند رشد کنند، به رغم عوامل بی‌ثبات متعدد به این دلیل است که چین و روسیه به علت منافع مشترک برای حفظ امنیت و ثبات در منطقه با یکدیگر همکاری دارند.

در چهارمین نشست وزرای خارجه چین و کشورهای آسیای میانه که اواخر ماه گذشته میلادی در شهر شیان چین برگزار شد، مقدمات سیاسی همه جانبه برای نشست آتی سران چین-آسیای مرکزی، تبادل نظر عمیق در مورد همکاری بین چین و کشورهای آسیای مرکزی انجام و همچنین در مورد موضوعات مورد علاقه متقابل، و اجماع گسترده ای حاصل شد.

طرفین توافق کردند که نشست چین و آسیای مرکزی در ماه می در شیان برگزار شود.

چین گانگ وزیرامورخارجه چین نیز با تاکید بر ضرورت کار برای امنیت مشترک، گسترش همکاری امنیتی افزود: طرفین بر این باورند که در حال حاضر پیچیدگی و تغییرات در وضعیت آسیای مرکزی چالش های جدیدی را برای توسعه و ثبات شش کشور ایجاد کرده است. این شش کشور مصمم به تشدید مبارزه با تروریسم، جدایی‌طلبی و افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر، جنایات سازمان‌یافته فراملی و جرایم سایبری، تقویت تماس‌ها و تعاملات در مورد مسئله افغانستان و حفاظت مشترک از صلح و آرامش در منطقه هستند.

وی اظهار داشت: چین و کشورهای آسیای مرکزی در مورد مسائل مهم بین المللی و منطقه ای مواضع یکسان یا مشابهی اتخاذ می کنند، آنها همکاری نزدیک خود را در چارچوب سازمان ملل، سازمان همکاری شانگهای و سایر سازوکارهای چند جانبه حفظ خواهند کرد، اهداف و اصول منشور سازمان ملل را به شدت رعایت خواهند کرد.

اولین نشست وزیران اقتصاد و تجارت چین و کشورهای آسیای مرکزی با هدف تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی و تهیه نقشه راهی برای تحقق این هدف، نیز اواخر ماه پذشته میلادی بطور مجازی برگزار شده بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *