شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

اخبار داغ

در ملاقات ” ترامپ ” و “شینزو آبه” مطرح شد : ما به دنبال تغییر رژیم در ایران نیستیم !

در ملاقات ” ترامپ ” و “شینزو آبه” مطرح شد : ما به دنبال تغییر رژیم در ایران نیستیم !

* اگر آنها می خواهند گفت و گو کنند، ما نیز خواهان گفت و گو هستیم.

*من ایرانی های زیادی را می شناسم. آنها افراد بزرگی هستند. ایران ظرفیت اقتصادی عظیمی داشته و این شانس را دارد تا با همین حکومت فعلی به یک کشور بزرگ تبدیل شود.

نخست وزیر ژاپن در این دیدار ابراز داشت آماده است با آمریکا همکاری می کند تا تنش های واشنگتن – تهران را کم کند.

رییس جمهوری آمریکا که در ژاپن بسر می برد با اشاره به تنش های تهران – واشنگتن تاکید کرد که ” به دنبال تغییر حکومت در ایران نیستیم.”

به گزارش خبرگزاری کیودو، “دونالد ترامپ” روز دوشنبه در کنفرانس خبری مشترک بعد از دیدار با “شینزو آبه” نخست وزیر ژاپن افزود: اعتقاد دارم که ایران می خواهد گفت و گو کند، اگر آنها می خواهند گفت و گو کنند، ما نیز خواهان گفت و گو هستیم.
وی مدعی شد که ایران می‌خواهد یک توافق (جدید) داشته باشد و او معتقد است که حصول آن ممکن است.ایران در حال عقب‌نشینی در منطقه است، زیرا در پی تحریم‌ها، مشکلات اقتصادی جدی دارند.
رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرد:”ما به دنبال تغییر رژیم در ایران نیستیم. ما به دنبال عدم وجود تسلیحات هسته ای می باشیم.”دنبال این هستم که ایران به سلاح هسته ای “نه” بگوید. درحال حاضر به اندازه کافی مشکلات به خاطر تسلیحات هسته ای در جهان داریم. به دنبال این هستم تا به ایران اجازه دهم به عرصه جهانی بازگردد.

ترامپ ادامه داد: من ایرانی های زیادی را می شناسم. آنها افراد بزرگی هستند. ایران ظرفیت اقتصادی عظیمی داشته و این شانس را دارد تا با همین حکومت فعلی به یک کشور بزرگ تبدیل شود.

وی ادامه داد: من اصلا به دنبال صدمه زدن به ایران نیستم.

ترامپ در ادامه ادعا کرد پیش از دوران ریاست جمهوری وی، ایران یک کشور تروریست بوده است اما از زمانی که وی برجام را نابود کرده اتفاقات زیادی افتاده است از جمله اینکه اکنون ایران در حال عقب‌نشینی است زیرا آنها درپی تحریم‌های گسترده، مشکلات اقتصادی جدی دارند.
وی اضافه کرد:با توافقی که اوباما و بایدن امضا کرده بودند، ایران می‌توانست در مدت زمان کوتاهی به سلاح اتمی دست یابد، بدون اینکه توافق را نقض کرده باشد.این چه توافقی بود پس نمی‌توانستیم آن را قبول کنیم به همین دلیل آن را نابود کردیم.

** خرید 105 فروند جنگنده اف 35
ترامپ گفت: در جریان مذاکرات انجام شده میان دو کشور، قرار است ژاپن 105 فروند جنگنده «اف-35» جدید از آمریکا خریداری کند.
رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: با خرید این تعداد جنگنده، ژاپن به دارنده بزرگترین ناوگان اف-35 تبدیل می‌ شود.
ترامپ در ادامه به برنامه دو کشور برای همکاری های نظامی اشاره کرد و گفت: هدف از این برنامه مشترک، سفر به کره ماه و مریخ است.

** کره شمالی از فرصت خلع سلاح استفاده کند
ترامپ در مورد کره شمالی نیز گفت امیدوارم رهبر کره شمالی از فرصت استفاده کند و خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره را اجرا نماید.
وی افزود: با توجه به اینکه رهبر کره شمالی به دنبال تقویت و رشد اقتصادی کشورش است خلع سلاح هسته ای بهترین فرصت برای این اقدام است.

** برای کاهش تنش های ایران – آمریکا تلاش می کنم
“شینزو آبه” نخست وزیر ژاپن نیز در این نشست اعلام کرد با آمریکا همکاری می کند تا تنش های واشنگتن – تهران را کم کند.
وی تصریح کرد: موضع ما با آمریکا درباره کره شمالی یکسان است.
نخست وزیر ژاپن در ادامه با اشاره به اینکه ترامپ برای میانجیگری بین ژاپن و کره شمالی تلاش می‌کند بار دیگر برای دیدار با “کیم جونگ اون” رهبر کره شمالی اظهار تمایل کرد.

آبه گفت: ما موضع خود را درباره برجام اعلام کرده‌ایم صلح و ثبات در غرب آسیا برای ژاپن، آمریکا و تمام جهان مهم است. ژاپن هرکاری را که برای ارتقا صلح و ثبات منطقه لازم باشد انجام می دهد.
وی تاکید کرد: در موضوع تنش های ایران و آمریکا، همکاری نزدیکی با واشنگتن خواهیم داشت تا تنش‌ها کاهش یابد این تنش‌ها نباید به درگیری مسلحانه منجر شود.

پیش از این روزنامه ژاپنی یومیوری شیمبون نوشته بود که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از سفر آتی نخست وزیر ژاپن و ایفای نقش میانجیگر برای حل تنش میان تهران و و اشنگتن از سوی وی استقبال کرده بود.

به گزارش این روزنامه، «شینزو آبه» تصمیم خود برای حل تنش میان ایران و آمریکا را با ترامپ در حین بازی گلف در روز گذشته مطرح کرده است.
ترامپ از روز 4 خردادماه برای دیداری 4 روزه وارد ژاپن شده است.
این روزنامه به نقل از برخی منابع دولتی افزود: ترامپ در واکنش به سخنان نخست وزیر ژاپن از مواضع وی در مورد ایران حمایت و بر سفر هر چه زودتر او به تهران تاکید کرده است.

بنابر گزارش ها، نخست وزیر ژاپن قرار است در ماه ژوئن(خردادو تیر) به ایران سفر کند.

منبع : ایرنا

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *