جمعه 07 اردیبهشت 1403 - Friday 26 April 2024

دومین رزمایش چین اطراف تایوان در کمتر از یک ماه/ تایپه معترض شد

دومین رزمایش چین اطراف تایوان در کمتر از یک ماه/ تایپه معترض شد

همزمان با آغاز رزمایش‌های دریایی و هوایی گسترده چین اطراف تایوان با هدف مقابله با ترویج جدایی‌طلبی، تایپه نیز این اقدام پکن را محکوم کرده و خواستار حفظ صلح و ثبات در منطقه شد.

به گزارش فارس، فرماندهی حوزه شرقی ارتش چین امروز (دوشنبه) اعلام کرد که رزمایش‌های مشترک دریایی و هوایی برای سنجش آمادگی رزمی و گشت‌زنی نیروهایش در آب‌ها و آسمان اطراف جزیره تایوان را آغاز کرده است.

در بیانیه ارتش چین آمده است، این رزمایش‌ها – که برای دومین‌بار در یک ماه اخیر برگزار می‌شود – روی حملات زمینی و دریایی تمرکز داشته و هدف آن «مقابله قاطعانه با اقدامات تحریک‌آمیز نیروهای خارجی و جدایی‌طلبان در تایوان » است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وزارت دفاع تایوان نیز ضمن محکوم کردن اقدام پکن در برگزاری رزمایش‌های گسترده اطراف این جزیره، گفت ۵۷ هواپیمای جنگی چینی را اطراف حریم هوایی خود شناسایی کرده است.

دفتر ریاست منطقه تایوان با بیان اینکه چین به بهانه‌ها و اتهام‌زنی‌های بی‌اساس برای برگزاری این رزمایش‌ها متوسل می‌شود، گفت حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان و منطقه شرق آسیا، مسئولیت مشترک پکن و تایپه است.

در این بیانیه آمده است: «موضع تایوان بسیار واضح است. ما هرگز باعث درگیری یا آغاز اقدام تحریک‌آمیز نخواهیم شد ولی قاطعانه از حق حاکمیتی و امنیت خود دفاع می‌کنیم. ارتش نظارت دقیقی بر وضعیت تنگه تایوان و منطقه اطراف آن دارد و با آرامش واکنش نشان خواهد داد».

وزارت دفاع تایوان نیز درباره شناسایی ۵۷ هواپیمای جنگی چین در حریم هوایی خود طی بیست‌وچهار ساعت اخیر توضیح داد که ۲۸ فروند از این هواگردها وارد محدوده پدافند هوایی این جزیره شدند.

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعا‌های جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعا‌هایی که کشور‌های جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشور‌هایی که پکن با آن‌ها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیرو‌های جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

پیش از این، سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن معرفی آمریکا به‌ عنوان عامل اصلی تنش‌ها در دریای جنوبی، گفت پکن به‌ شدت مخالف فروش تسلیحات توسط واشنگتن به تایوان است.

پایان پیام/خ

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *