دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

روایتی از یک خبر| نخست وزیر جدید سنگاپور و دو راهی چین و آمریکا

روایتی از یک خبر| نخست وزیر جدید سنگاپور و دو راهی چین و آمریکا

نخست وزیر جدید سنگاپور، ماه آینده قدرت را به دست خواهد گرفت اما مهمترین چالش این کشور که در یک منطقه ژئوپلیتیکی قرار گرفته، تقابل بین چین و آمریکا در جنوب شرقی آسیا است، آن هم در حالی که چین شریک تجاری و آمریکا شریک نظامی سنگاپور محسوب می‌شود.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، لی هسین لونگ، نخست وزیر سنگاپور، روز دوشنبه اعلام کرد که در ۱۵ می (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)، لارنس وانگ، معاون نخست وزیر،که اولین تغییر رهبری این ایالت در ۲۰ سال گذشته خواهد بود، زمام امور را به عهده خواهد گرفت.

لی در رسانه‌های اجتماعی گفت: برای هر کشوری، انتقال رهبری لحظه‌ای مهم است. از همه سنگاپوری‌ها می‌خواهم که از لارنس و تیمش حمایت کامل کنند و با آنها برای ایجاد آینده روشن‌تری برای سنگاپور همکاری کنند.

دفتر نخست وزیری در بیانیه‌ای اعلام کرد که وانگ از حمایت یکپارچه نمایندگان حزب حاکم اقدام مردم (PAP) برخوردار است.

لی، ۷۲ ساله، قبلا گفته بود که جانشینی تا ۲۱ نوامبر سال جاری، هفتادمین سالگرد حزب انجام خواهد شد.

وانگ بلافاصله پس از اعلام این خبر در فیس بوک گفت: مفتخرم که از من خواسته شود که این مسئولیت جدید را به عنوان نخست وزیر سنگاپور به عهده بگیرم. من این مسئولیت را با فروتنی و احساس وظیفه عمیق می پذیرم. متعهد می شوم تمام توانم را در این تعهد به کار بگیرم. ما با هم می توانیم آینده ای بسازیم که برای همه سنگاپوری ها درخشان باشد.

 لی هسین لونگ، نخست وزیر کنونی سنگاپور

پیشینه

سنگاپور از زمان استقلال خود در سال ۱۹۶۵ سه نخست وزیر داشته است که همگی دوره های نسبتاً طولانی ای را بر عهده داشته اند. لی هسین لونگ، پسر اولین نخست وزیر لی کوان یو، در سال ۲۰۰۴ به قدرت رسید.

لی هسین لونگ، نخست وزیر کنونی سنگاپور، سرتیپ سابق ارتش سنگاپور است و در جایگاه وزیر امور خارجه نیز خدمت کرده است.

لی که در دوران استعمار بریتانیا در سنگاپور به دنیا آمد، پسر ارشد اولین نخست وزیر سنگاپور، لی کوان یو است. او از کالج ترینیتی، کمبریج در سال ۱۹۷۴ با مدرک لیسانس هنر در ریاضیات با ممتاز درجه یک و دیپلم در علوم کامپیوتر با ممتاز (معادل کارشناسی ارشد درجه یک در علوم کامپیوتر) فارغ التحصیل شد. او بین سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۴ در نیروهای مسلح سنگاپور (SAF) خدمت کرد و به درجه سرتیپی رسید و در سال ۱۹۸۰ مدرک کارشناسی ارشد مدیریت دولتی را در مدرسه کندی هاروارد به پایان رساند.

لی پیش از تصدی پست نخست وزیری در سال ۲۰۰۴ به عنوان معاون نخست وزیر، وزیر دارایی، وزیر تجارت و صنعت، و دومین وزیر دفاع در دوره نخست وزیران لی کوان یو و گوچوک تانگ خدمت کرده است. پیشنهاد او برای ساخت دو استراحتگاه مجتمع در سنگاپور به منظور افزایش درآمد گردشگری منجر به توسعه مارینا بی سندز و استراحتگاه جهانی سنتوزا شد. پس از رکود بزرگ، او بر بهبود اقتصاد کشور در عرض دو سال نظارت کرد. اصلاحات سیاسی نیز در دوره او افزایش یافت.

از سال ۲۰۲۰ او بر همه گیری کووید-۱۹ و رکود و بهبود بعدی آن نظارت داشت. در سال ۲۰۲۲، او به جنگ اوکراین واکنش نشان داد و تنها کشور جنوب شرق آسیا بود که روسیه را تحریم کرد.

رسانه های بین المللی بارها از لی هسین لونگ به عنوان پردرآمدترین رهبر دولتی جهان یاد کرده اند.

او دبیرکل حزب اقدام مردم (People’s Action Party, PAP) یک حزب سیاسی محافظه کار اصلی راست میانه در سنگاپور و یکی از سه حزب سیاسی اصلی این کشور است که در پارلمان، در کنار حزب مخالف کارگران (WP) و حزب پیشرفت سنگاپور (PSP) حضور دارد.

از سوی دیگر وانگ، ۵۱ ساله، کار خود را به عنوان یک کارمند دولتی در سال ۱۹۹۷ آغاز کرد. او در وزارتخانه های بازرگانی و دارایی کار کرده و وظایف دیگری را بر عهده گرفته است و بعد از آن ریاست اداره بازار انرژی سنگاپور را نیز بر عهده گرفت.

او همچنین به عنوان منشی خصوصی اصلی لی هسین لونگ خدمت کرده است.

وانگ برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ به عنوان وزیر معرفی شد و به طور پیوسته در چندین پست وزارتی از جمله وزیر فرهنگ، جامعه و جوانان، وزیر توسعه ملی و وزیر آموزش و پرورش در رتبه‌های بالاتری قرار گرفت.

او در سال ۲۰۲۰ زمانی که به عنوان رئیس مشترک کارگروه چند وزارتخانه برای مدیریت همه گیری کووید-۱۹ منصوب شد، بیشتر شناخته شد. در طول آن زمان، وانگ اعلامیه‌های کلیدی و پاسخ‌های هماهنگ را در چندین سازمان دولتی ارائه کرد.

پس از واگذاری قدرت، وانگ حزب حاکم اقدام مردم را در انتخابات عمومی بعدی که قرار است تا نوامبر ۲۰۲۵ برگزار شود، رهبری خواهد کرد.

یوجین تان، دانشیار حقوق در دانشگاه مدیریت سنگاپور، در مورد زمان‌بندی جانشینی گفت: به نظر می رسد که حزب حاکم ممکن است انتخابات سراسری آینده را زودتر برگزار کند. احتمال دارد حزب حاکم به دنبال استفاده از آشفتگی ژئوپلیتیکی منطقه باشد.

لی هسین یونگ پیش از این گفته بود: ابتدا قصد داشت تا سال ۲۰۲۲، قبل از اینکه ۷۰ ساله شود، به نفع رهبر نسل چهارم حزب اقدام مردم از سمت نخست وزیری کناره گیری کند اما این طرح به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ برهم خورد.

در آوریل ۲۰۲۲، وانگ به عنوان نخست وزیر تأیید شد و از آن زمان سیاست های کلیدی و دیپلماسی خارجی را دنبال می‌کند.

اهمیت موضوع

سنگاپور به زودی چهارمین نخست‌وزیر خود را خواهد داشت که دومین نخست‌وزیر خارج از خانواده بنیان‌گذار این کشور است که در مجموع بیش از ۵۰ سال از زمان استقلال در دهه ۱۹۶۰، این کشور را رهبری کرده است.

وانگ زمانی به مقام نخست‌وزیری می‌رسد که سنگاپور از یک سری رسوایی‌های سیاسی و مالی اخیر (برخی از بزرگ‌ترین رسوایی‌هایی که این منطقه تا به حال به خود دیده است) رنج می برد و آسیای جنوب شرقی به محل رقابت ژئوپلیتیکی بین چین و آمریکا شده است.

این کشور همچنین همواره به عنوان گران‌ترین کشور جهان برای زندگی در رتبه‌بندی ةا قرار گرفته است، هرچند که در آسیا نیز به عنوان یکی از شادترین کشورها رتبه بندی می‌شود,

ارزیابی

سنگاپور تنها برای چهارمین بار در تاریخ خود تغییری در رهبری خواهد داشت. این احتمال وجود دارد که چندین رهبر نسل سوم حزب اقدام مردم سنگاپور برای چندین سال آینده به خدمت در کابینه وانگ ادامه دهند تا زمان عدم اطمینان استراتژیک از دولت او حمایت کنند.

رقابت چین و آمریکا در منطقه اصلی‌ترین چالش این کشور خواهد بود که سنگاپور به دلیل بهره مندی از روابط قوی اقتصادی با چین و روابط دفاعی با ایالات متحده، تا حد ممکن از جانبداری اجتناب می‌کند.

تجارت این کشور با چین رو به رشد بوده است. به عنوان مثال، صادرات سنگاپور به سرزمین اصلی چین به طور تصاعدی از ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در ابتدای قرن به نزدیک به ۶۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ افزایش یافت.

در آوریل امسال، این دولت جزیره‌ای به طور رسمی روابط با چین را به «مشارکت همه جانبه آینده‌محور با کیفیت بالا» ارتقا داد و برنامه هایی برای ارتقای توافقنامه تجارت آزاد چین و سنگاپور (CSFTA) برای ۱۴ سال وجود دارد.

با این حال، آمریکا همچنان یک شریک امنیتی حیاتی برای سنگاپور است. آموزش و تسلیحات آمریکایی در تبدیل نیروهای مسلح سنگاپور از یک نیروی دفاعی به یک نیروی تهاجمی در اواخر دهه ۱۹۷۰ بسیار مهم بود و همچنان به نیروهای این کشور برتری نظامی منطقه ای ارائه می دهد. فروش هواپیماهای جنگی پیشرفته F-۳۵B به سنگاپور که ایالات متحده فروش آن را به سایر کشورهای منطقه رد کرد، نمونه ای از روابط دفاعی نزدیک بین دو کشور است.

رقابت چین و آمریکا ممکن است برای رهبری جدید سنگاپور چالش برانگیز باشد به ویژه اگر دو قدرت بزرگ بخواهند این دولت جزیره ای را تحت فشار قرار دهند تا یک طرف را انتخاب کند. نکته ای که نخست وزیر فعلی بارها توجه عمومی را به آن جلب کرده است.

رقابت چین و آمریکا به طور مستقیم بر پویایی سیاسی داخلی سنگاپور نیز تأثیر می گذارد، زیرا بین نخبگان سنگاپور و عموم مردم دیدگاه متفاوتی از چین و ایالات متحده وجود دارد. حدود دو سوم از پاسخ دهندگان سنگاپوری به مرکز تحقیقات پیو (یک اندیشکده آمریکایی غیرحزبی مستقر در واشنگتن Pew) در سال ۲۰۲۲، گفتند افکار و رفتار چین را به خوبی درک می کنند. این یافته به شدت با نتایج نظرسنجی دیگری که توسط مؤسسه پژوهشی سنگاپور (یوسف اسحاق) در همان سال انجام شد و نگرش نخبگان و سیاست‌گذاران سنگاپور را گزارش می‌کرد، در تضاد بود. بیش از ۶۹ درصد از پاسخ دهندگان در آن نظرسنجی ابراز اطمینان چندانی از اینکه چین شریک قابل اعتمادی برای کمک به صلح و امنیت جهانی خواهد بود، نداشتند.

با توجه به اینکه واکنش‌های داخلی ممکن است دولت سنگاپور را برای تعدیل روابط خود با چین و آمریکا در درازمدت تحت فشار قرار دهد، اختلاف در برداشت بین نخبگان سنگاپور و عموم مردم نگران کننده است.

رقابت معاصر چین و ایالات متحده پیچیده تر از همکاری سنگاپور در دوران جنگ سرد با اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا است، زیرا اکنون بین چین و آمریکا یکی شریک اصلی اقتصادی سنگاپور است، در حالی که دیگری یک بازیگر مهم امنیتی در جهان محسوب می‌شود.

در اوج جنگ سرد در سال ۱۹۶۷، لی کوان یو، اولین نخست وزیر سنگاپور، اظهار داشت: تغییر، ماهیت زندگی است. لحظه ای که از تغییر، توانایی سازگار شدن، همزیستی و واکنش مؤثر به موقعیت های جدید دست بکشیم، آنگاه شروع به مردن کرده ایم.

شاید این سخنان فلسفه ای را برای رهبری نسل چهارم به رهبری وانگ ارائه دهد تا در هنگام ترسیم استراتژی سنگاپور در میان رقابت قدرت های بزرگ، آن را در نظر بگیرد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *