شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

سفر آیت الله رییسی به دمشق ، حضوری برای حمایت و پشتیبانی مردم سوریه

سفر آیت الله رییسی به دمشق ، حضوری برای حمایت و پشتیبانی مردم سوریه

حضور رییس جمهور کشورمان و هیات عالی رتبه همراه ایشان در میان بازرگانان و شهروندان سوری در اماکن مختلف دمشق و امضای چندین توافقنامه در حوزه های مورد علاقه دو کشور با طرف سوری ، نشان از عزم جدی دولت سیزدهم برای حمایت و پشتیبانی همه جانبه از دولت و شهروندان سوری دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا در دمشق ، آیت الله دکتر سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور کشورمان با حضور در میان تجار و بازرگانان سوری ، کسبه بازار دمشق ، متولیان مسجد اموی و زائران حضرت سیده رقیه س ضمن گفت و گو با شهروندان سوری حمایت ایران را از سوریه و اهالی این کشور مسلمان ابراز داشت.

آیت الله رییسی در دومین روز از سفر خود به سوریه با حضور در بازار شهر دمشق با فروشندگان وخریداران بازار حمیدیه در جوار حرم سیده رقیه س و مسجد اموری دیدار و گفت و گو کرد و شرایط کسب و کار و رونق بازار را از آنان سوال کرد .

شهروندان سوری که متعجب به حضور رییس جمهور کشورمان در بازار و منطقه قدیمی دمشق شده بودند ضمن ابراز خوشحالی سعی داشتند خود را با آیت الله رییسی برسانند و سلامی تقدیم کنند .

فروشندگان سوری هم در کنار فروشگاههای خود ضمن ابراز اهلا و سهلا مرحبا به جمه ایرانیان همراه رییس جمهور استقبال خوبی از رییس جمهور و همراهان کردند.

تعدادی از فروشندگان بازار کهن حمیدیه با ابراز دوستی ایران و سوریه از حمایت های کشورمان و مجاهدت های مدافعان حرم در مبارزه با تروریست های داعش تشکر و قدردانی می کردند.

رییس جمهور کشورمان در ادامه ضمن حضور در مسجد اموی دمشق و زیارت و ادای احترام به مکان مقدس راس الحسین علیه السلام با تولیت مسجد دیدار و گفت وگو کرد و از تاریخچه مسجد سوال نمود .

در این بازدید محمد عبدالستار السید وزیر اوقاف سوریه، رئیس‌جمهور را همراهی می‌کرد.

تولیت مسجد اموی نیز ضمن توضیحات یک جلد کلام الله قرآن مجید نفیس به رییس جمهور کشورمان اهدا کرد.

تشرف آیت‌الله رئیسی به حرم مطهر حضرت رقیه(س)

رئیس‌جمهور در میان استقبال زائران وارد حرم مطهر حضرت رقیه(سلام‌الله‌علیها) شد و به زیارت پرداخت.

آیت الله رییسی پس از زیارت مضجع مطهر حرم حضرت رقیه س بنت الحسین ع و ادای نماز جماعت در حرم وارد فضای مطهر و معنوی ضریح شد و نماز مستحبی را ادا نمود و سپس در جلسه ای با مسئولان و متولیان حرم مطهر شرکت کرد.

حضور در جمع ایرانیان مقیم سوریه

همچنین آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در دیدار با ایرانیان مقیم و خانواده‌های کارگزاران جمهوری اسلامی ایران در سوریه گفت: دشمنان با شعار «لا اله الا الله» و در زیر پرچمی مقدس، برای ایجاد بلوا، کشتار، تخریب و تجزیه، همه فتنه‌هایی که می‌شود علیه یک کشور و ملت راه انداخت، نه فقط در سوریه، بلکه در عراق و منطقه و جهان اسلام ایجاد کردند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه مردم و دولت سوریه و مجاهدان غیرتمند اسلامی با همه وجود در مقابل این توطئه بسیار خطرناک و پیچیده ایستادند و آن را کنار زدند، اظهار داشت: امروز بعد از ۱۲ سال، ملت سوریه و همه مجاهدان در این عرصه باید جشن پیروزی برگزار کنند و اولین اقدام در این جشن، شکرگزاری در راه خدا و تشکر از کسانی است که در این میدان نقش رهبری و هدایت ایفا کردند.

رئیسی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از دیگران متوجه عمق این توطئه شدند و قبل از دیگران نسبت به آن هشدار دادند، تصریح کرد: بسیاری از کشورهای اسلامی و شخصیت‌های جهان اسلام در ابتدا متوجه عمق فاجعه نشدند، در حالی که امروز بسیاری از مسائل آشکار شده و حتی آمریکایی‌ها رسما اعتراف کردند که داعش دست‌ساخته آنهاست.

دیدار با تجار و بازرگانان سوری

رئیس‌جمهور سفرش به سوریه را نقطه عطف روابط دو کشور دانست و گفت: شرایط جدیدی به نفع مردم دو کشور رقم خواهد خورد؛ همانطور که ملت سوریه در حوزه مقاومت خوش درخشید در حوزه تجاری و اقتصادی هم مشکلات را حل خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در ادامه سفر دو روزه خود به سوریه، بعد از ظهر پنجشنبه در نشست مشترک فعالان اقتصادی سوریه و ایران گفت: ملت و دولت سوریه در ۱۲ سال گذشته سختی‌های زیادی تحمل کردند و ظلم‌های زیادی بر آنها رفت که عاملان آن باید در برابر خدا، مردم سوریه، وجدان‌های بیدار، قانون و اخلاق و تاریخ پاسخگو باشند.

رئیس جمهور افزود: متأسفانه امروز در عالم ساختار مستقلی برای بازخواست مستکبران وجود ندارد، ولی امیدواریم روزی زمینه محاکمه جنایتکاران فراهم شود و نظام سلطه پاسخگوی جنایاتش در برابر ملت‌های منطقه از جمله سوریه باشد.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: ملت ایران و مسئولان جمهوری اسلامی در این سال‌ها و در سختی‌ها و مشکلات کنار دولت و ملت سوریه و یار و همراه آنها بودند و در دوران سازندگی هم کنار شما خواهند بود.

سفر دو روزه رییس جمهور کشورمان و هیات عالی رتبه همراه ایشان با استقبال بشار اسد رییس جمهوری سوریه در فرودگاه دمشق در آخرین ساعات روز پنجشنبه پایان یافت .

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *