پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - Thursday 02 May 2024

سودان ناامید و سرخورده از روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی

سودان ناامید و سرخورده از روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی

 روزنامه صهیونیستی “یدیعوت آحارانوت” طی تحلیلی اعلام کرد که سودان از روند عادی سازی روابط خود با اسراییل ناامید و سرخورده شده است.

به گزارش امروز (پنجشنبه)  روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم چاپ لندن، به نقل از مقامات بلندپایه سودان نوشت: خارطوم به امید آنکه به دنبال انعقاد توافق عادی سازی مناسبات با تل آویو، آمریکا همان گونه که قول داده بود اقدام به سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصاد سودان نماید، اما تاکنون علیرغم گذشت چند ماه از امضای توافق سازش با اسراییل به اندازه کافی اقدام به سرمایه گذاری نکرده است و به وعده های خود در زمینه سرمایه گذاری در طرح های کشاورزی و فناوری در سودان عمل نکرده است.

بر اساس این گزارش، رژیم صهیونیستی برای بهبود روابط خود با سودان به دلایل امنیتی اهمیت بسزایی قائل است که پیشگیری از رسیدن تسلیحات به نیروهای مقاومت فلسطین در نوار غزه و مقاومت لبنان در راس دلایل یاد شده قرار دارد.

در همین راستا یدیعوت آحارانوت به نقل از مقامات بلندپایه تل آویو افزود: “یتسحاق هرتسوغ” رئیس اسراییل طی هفته جاری طی تماس های تلفنی با مقامات سودان به گفت وگو پرداخت. بنا بر اعلام رسانه های صهیونیستی، دو طرف طی گفت وگوهای به عمل آمده ابراز امیدواری کردند که روند عادی سازی روابط میان دو طرف ادامه یافته و بتوانند در اسرع وقت به توافق صلح دست پیدا کنند. این اولین گفت وگو با مقامات سودانی پس از تشکیل دولت جدید در اسراییل به شمار می رود.

منابع یاد شده خاطرنشان کردند که موضوع عادی سازی روابط با اسراییل (رژیم صهیونیستی) در درون دولت سودان بسیار جنجال برانگیز شده است و سرمایه گذاری های گسترده مالی آمریکا در سودان می توانست رضایت افکار عمومی سودان نسبت به روند سازش را جلب کند.

در واقع می توان گفت که حذف نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم آمریکا در دسامبر سال گذشته میلادی عامل و انگیزه اصلی دولت خارطوم در بهبود روابط با اسراییل به شمار می رود.

اقتصاد سودان طی چند دهه گذشته در نتیجه  تحریم های آمریکا و سوء مدیریت دولت عمر البشیر با مشکلات فزاینده ای دست و پنجه کرد. عمر البشیر طی کودتای نظامی در سال ۱۹۸۹ به قدرت رسید.

در همین رابطه “جاکی حوجی” شرق شناس اسراییلی در مقاله تحلیلی خود در روزنامه عبری معاریو به نقل از مقامات بلندپایه اسراییل (رژیم صهیونیستی) خاطرنشان کرد که علیرغم تلاش های بکار رفته از سوی عربستان و امارات جهت سرعت بخشیدن به روند عادی سازی مناسبات میان خارطوم و تل آویو، فرآیند مزبور همچنان به کندی پیش می رود. هر چند سودان به طور مکتوب رژیم صهیونیستی را به رسمیت می شناسد و آماده برقراری صلح و آشتی با آن است، اما در عمل تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

رژیم اشغالگر قدس و سودان تا کنون به طور رسمی موافقتنامه عادی سازی روابط را امضا نکرده اند هر چند دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در اکتبر سال گذشته میلادی از بهبود روابط میان آن دو خبر داده بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *