دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

شکست مذاکرات «اکواس» و شورای نظامی نیجر

شکست مذاکرات «اکواس» و شورای نظامی نیجر

مذاکرات جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا «اکواس» و شورای نظامی نیجر برای بازگردانی «محمد بازوم» رئیس جمهور مخلوع نیجر به قدرت شکست خورد.

به گزارش فارس،‌ شبکه «العربیه»، امروز (یکشنبه)، گزارش داد که گفت‌و‌گوهای هیأت اعزامی جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا «اکواس» با شورای نظامی نیجر به نتیجه‌ای نرسیده و ناموفق بوده است.

براساس این گزارش، شورای نظامی نیجر پیشنهادهای اکواس درباره بازگشت «محمد بازوم» رئیس جمهور مخلوع نیجر به قدرت را رد کرده و گفت‌وگوها به شکست انجامیده است.

هیأتی از اکواس، روز گذشته (شنبه)، وارد نیامی -پایتخت نیجر- شده بود تا با مقامات نظامی این کشور برای بازگشت محمد بازوم به قدرت گفت‌و‌گو کند.

 محمد بازوم رئیس‌جمهور مخلوع نیجر به اتهام فساد به همراه همسر و پسرش در تاریخ ۲۶ ژوئیه (چهارم مرداد ماه) توسط نیروهای گارد ریاست جمهوری از قدرت خلع شد و هم‌اکنون در بازداشت خانگی به سر می‌برد.

به دنبال سرنگونی بازوم و قدرت یافتن شورای نظامی نیجر به رهبری «عبدالرحمن تچیانی»، جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا «اکواس» تحت فشار فرانسه و آمریکا تاکید کرد چنانچه نیروهای نظامی نیجر، محمد بازوم را به قدرت بازنگردانند، کشورهای عضو این جامعه در نیجر مداخله نظامی خواهند کرد.

اکواس، جمعه‌شب هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد زمان اقدام نظامی علیه نیجر مشخص شده، اما علنی نخواهد شد.

این گروه اعلام کرده بود: «هر زمانی که دستور صادر شود، آماده مداخله نظامی در نیجر هستیم. این اقدام باهدف بازگردانی نظام قانونی نیجر صورت خواهد گرفت. تلاش خواهیم کرد هر گونه بحران انسانی را که به دنبال اقدام نظامی احتمالی رخ می‌دهد، حل کنیم».

پایان پیام/م

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *