دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - Monday 06 May 2024

شیلی، آرژانتین را به مداخله در امور داخلی این کشور متهم کرد

شیلی، آرژانتین را به مداخله در امور داخلی این کشور متهم کرد

 

*رسانه‌های غربی از سانتیاگو گزارش دادند، وزارت خارجه شیلی روز گذشته(یکشنبه) اعلام کرد که از اظهارات اخیر آلبرتو فرناندز رئیس‌جمهوری آرژانتین در مورد اوضاع شیلی و همچنین دیدار وی با رهبران مخالف دولت سانتیاگو متعحب شده و این اقدام را مداخله در امور داخلی کشور دیگری می‌داند.

تهران- ایرنا- دولت سانتیاگو موضع‌گیری اخیر رئیس‌جمهوری آرژانتین در مورد تحولات شیلی را مداخله در امور داخلی این کشور توصیف و از وی انتقاد کرد.

فرناندز چپ‌میانه دو روز پیش از طریق ویدئوکنفرانس با اعضای یک گروه پیشرو چپ‌گرایان که توسط رهبران چپ آمریکای لاتین تاسیس شده بود، گفت وگو کرد.

در این گفت وگو که توسط مخالفان دولت شیلی سازماندهی شده بود، آلبرتو فرناندز احزاب چپ‌گرای شیلی را به کنار گذاشتن اختلافات شان و بازگشت به عرصه قدرت در این کشور تشویق کرد.

رسانه‌های خبری در این راستا گزارش دادند: رئیس‌جمهوری آرژانتین در این گفت وگو همچنین گفت که نسبت به آنچه در شیلی طی چند ماه گذشته شاهدش بوده، خرسند می‌باشد.

در همین حال وزارت خارجه شیلی در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از این اظهارات آلبرتو فرناندز اعلام کرد که این موضع‌گیری وی به پیشبرد روابط دو کشور کمکی نمی‌کند.

آرامی‌های اخیر شیلی از ۱۸ اکتبر ۲۰۱۹میلادی(۲۶ مهر ۹۸) در اعتراض به افزایش بهای بلیت مترو آغاز و به تدریج به مخالفت با وضعیت اقتصادی در کشور منتهی شد که پیامد آن غارتگری، آتش‌افروزی و درگیری‌های روزانه بین معترضان و نیروهای پلیس بود.

معترضان به دستمزدهای پایین، هزینه‌های بالای بخش آموزش و بهداشت و شکاف عمیق بین فقیر و غنی در کشوری اعتراض دارند که از نظر سیاسی و اقتصادی تحت سلطه چند خانواده قدیمی است. این بدترین بحران سیاسی شیلی در سه دهه اخیر بوده است.

اما پس از شیوع کرونا در شیلی، خیابان‌های شیلی آرام شد و معترضان اعلام کرده‌اند مادامی که شیوع این ویروس پایان یابد، به اعتراض‌هایشان علیه سیاست‌های دولت ادامه می‌دهند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *