دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - Monday 06 May 2024

عراق از فرانسه سامانه‌های رادار نظامی می‌خرد

عراق از فرانسه سامانه‌های رادار نظامی می‌خرد

عراق که مدت هاست برای تجهیز ارتش خود به تجهیزات و امکانات روز نظامی می کوشد، این بار قصد دارد از فرانسه سامانه‌های راداری خریداری کند.

به گرارش روز دوشنبه ایرنا، سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق با بیان این موضوع گفت بغداد با پاریس برای توسعه و تجهیز ناوگان نظامی هوایی کشور قرار می بندد.

سرلشکر «یحیی رسول» در اظهاراتی که در تارنمای شبکه «فرات نیوز» منتشر شده افزود که عراق برای انجام این مهم مقداری پول به طرف فرانسوی پرداخته کرده است.

وی ادامه داد که وزارت دفاع برای خرید سامانه راداری نظامی از فرانسه قرارداد بسته است.

رسول بیان کرد که ما مبالغی را برای خرید رادارهای فرانسوی پرداخت کردیم و آمریکا هیچ اعتراضی به انجام این معامله نداشته است.

رسول به تجهیز نیروی هوایی عراق به جنگنده های جدید اشاره کرد و گفت که نخست وزیر (مصطفی الکاظمی) به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح کشور در این زمینه اهتمام جدی دارد.

عراق و فرانسه از بخش های گوناگون روابط بسیار نزدیکی با هم دارند و در این زمینه می توان به سفر و رفت و آمد مقام های بلندپایه دو کشور از جمله رئیس جمهوری، نخست وزیر و وزیران دفاع و امور خارجه دو کشور به پایتخت های یکدیگر در دو سال گذشته اشاره کرد.

«امانوئل مکرون»، رئیس جمهوری فرانسه در فاصله سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ دو بار به بغداد سفر کرده و در مقابل الکاظمی نیز از پاریس دیدار کرده است.

عراق در این مدت رایزنی هایی برای خرید سلاح،  جنگنده و رادارهای نظامی  و همچنین همکاری های هسته ای با فرانسه داشته است.

جنگنده های رافائل، کشتی های جنگی و انواع رادار از جمله گزینه های عراق برای خرید از فرانسه است.

طبق اسناد منتشر شده، روابط جدی بغداد و پاریس در دهه ۶۰ قرن گذشته (دوره عبدالرحمن عارف) با فروش تسلیحات فرانسه به عراق آغاز شد و در دهه های هفتاد و هشتاد قرن گذشته این روابط نزدیک تر شد اما در جنگ خلیج فارس در اوائل دهه ۹۰ به دلیل مشارکت فرانسه علیه عراق، به سردی گرایید.

با وجود این، پاریس در دوره «ژاک شیراک» برای بازگرداندن این مناسبات کوشش هایی را آغاز کرد و بر همین اساس پاریس به همراه برلین به عنوان دو عضو برجسته و بنیانگذار اتحادیه اروپا از معدود کشورهای غربی بودند که با اشغال عراق توسط آمریکا در سال ۲۰۰۳ میلادی مخالفت کردند.

آمریکا بعد از اشغال عراق در طول ۱۸ سال گذشته اجازه نداده است که بغداد و پاریس به دوره طلایی روابط خود بازگردند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *