دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

عرف: انتخابات ایران برمسائل و تحولات منطقه ای و بین المللی اثرگذار است

عرف: انتخابات ایران برمسائل و تحولات منطقه ای و بین المللی اثرگذار است

جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور در گفت وگوی اختصاصی با شبکه البلادی عراق، ضمن اشاره به اینکه انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، اولین انتخابات ریاست جمهوری در گام دوم انقلاب و سده جدید است.

به گزارش عصر پنجشنبه ایرنا از وزارت کشور، عرف در بخش دیگری از این گفت وگو، با اشاره به اینکه در ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران، جریان های مختلف سیاسی و نمایندگانی از آنها امکان حضور دارند، اظهار کرد: همواره بر ضرورت برنامه محوری کاندیداها و جریان های سیاسی در عرصه انتخابات به عنوان یکی از عوامل اصلی جلب نظر مردم و رأی دهندگان تأکید داشته ایم.
وی ادامه داد:  معتقدیم برنامه محوری و نگاه ایجابی در رقابت های انتخاباتی، به جای نفی برنامه های دیگر کاندیداها،منجر به افزایش جذابیت و اهمیت رقابت های انتخاباتی می شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور همچنین درخصوص تمهیدات امنیتی برگزاری انتخابات گفت: از مدت ها قبل، ستاد امنیت انتخابات کشور، مبتنی بر اطلس امنیتی تهیه شده برای سراسر کشور، تمامی تمهیدات و پیش بینی های لازم را در خصوص برقراری امنیت در عرصه انتخابات در نظر گرفته و پیش بینی می کنیم مشکل امنیتی خاصی در انتخابات نداشته باشیم.

وی در خصوص تمهیدات بهداشتی و پروتکل های اختصاصی انتخابات در شرایط کرونا هم اظهار کرد: پیش بینی ها و برنامه ریزی های لازم انجام شده تا با رعایت حداکثری پروتکل های بهداشتی، استفاده گسترده از اقلام و مواد بهداشتی مثل ماسک و ضد عفونی کننده و نیز رعایت فواصل اجتماعی، شرایط مناسب حضور و مشارکت بدون دغدغه مردم در عرصه انتخابات فراهم شود و در این خصوص از تجربه کشورهای برگزارکننده انتخابات در شرایط کرونایی هم بهره بردیم.

عرف همچنین در تشریح برآوردهای موجود در خصوص میزان مشارکت در انتخابات این دوره با اشاره به این که به هر حال کشور بیش از یک سال است که مثل سایر نقاط جهان، درگیر شیوع بیماری کرونا بوده و مشکلات مختلفی نیز تحت تأثیر تحریم های ظالمانه و البته برخی عملکردهای نامناسب وجود دارد، از طرفی تحرکات و فضاسازی های تخریبی اپوزیسیون و جریان های معاند هم در تمام سال های پس از پیروزی انقلاب، به خصوص در آستانه هر انتخابات وجود داشته؛ اما اعتقاد داریم مردم شریف ایران اهمیتی به این  جوسازی ها نمی دهند و امیدواریم مشارکت در این دوره به بیش از ۵۰ درصد برسد.

وی درخصوص برگزاری انتخابات در خارج از کشور هم افزود: هماهنگی ها و اقدامات لازم برای برگزاری انتخابات در ۱۳۳ نمایندگی، ۲۳۴ شعبه و ۴۵۰ صندوق در خارج از کشور انجام شده، ضمن این که متأسفانه دولت کانادا در اقدامی خلاف قواعد حقوق بین الملل، اجازه اجرای انتخابات برای ایرانیان مقیم کانادا را فراهم نکرد که در نتیجه، شرایط برگزاری انتخابات در نزدیک ترین شهر امریکا به مرز کانادا  فراهم شده است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *