دوشنبه 11 تیر 1403 - Monday 01 July 2024

مسیر دشوار دموکرات‌ها برای جایگزینی بایدن

مسیر دشوار دموکرات‌ها برای جایگزینی بایدن

عملکرد ضعیف بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری، بیش‌ازپیش دموکرات‌ها را برای جایگزین‌کردن او با فرد دیگری، مصمم ساخته است؛ اما دموکرات‌ها برای این جایگزینی، برنامه مشخصی نداشته و مسیر دشواری نیز در پیش دارند.
گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس؛ «عملکرد بایدن در این مناظره، یک فاجعه بود» این جمله‌ای است که از دو روز گذشته بارها از سوی دموکرات‌ها و حتی تحلیلگران رسانه‌های مختلف بیان شده است. حتی مردم عادی نیز بنا بر نظرسنجی سی‌ان‌ان بایدن را بازنده مناظره دانسته‌اند. علاوه بر این، ۶۰ درصد از افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی مؤسسه مورنینگ کانسالت، خواستار کناره‌گیری بایدن از نامزدی ریاست‌جمهوری شده‌اند. رئیس‌جمهور ۸۱ساله آمریکا با چالش‌ها و انتقادات مختلفی مواجه است. وضعیت سلامت جسمی و روانی او در کنار سن بالایش کار را برای او دشوارتر از قبل کرده است. دست‌دادن با هوا، زمین‌خوردن مکرر در پله‌های هواپیما، خیره‌شدن به یک نقطه بدون حرکت و عملکرد نگران‌کننده در مراسم‌های رسمی از نمونه‌های بارز ناتوانی بایدن برای اداره کشور آمریکا است؛ به‌طوری‌که برخی قانون‌گذاران آمریکایی صلاحیت او برای ریاست‌جمهوری را زیر سؤال برده و او را به جهت سلامت روانی، برای ریاست‌جمهوری نامناسب توصیف کرده بودند.از سوی دیگر ترامپ با به سخره گرفتن توانایی بایدن برای ریاست‌جمهوری، نقطه‌ضعف او را نه سن‌وسال بلکه قابلیت و توانایی‌اش برای اداره کشور برشمرده بود.در چنین شرایطی، برخی نمایندگان دموکرات، آشکارا از احتمال جایگزینی بایدن خبر داده‌اند. بایدن پس از مناظره ضمن تأیید عملکرد بد و ناتوانی خود در برخی مسائل، تأکید کرده است که کناره‌گیری نخواهد کرد.دموکرات‌ها در حالی از عملکرد و وضعیت جسمی و روانی بایدن دچار «وحشت» شده‌اند که برای جایگزین‌کردن او با فردی که بتواند در مقابل ترامپ صف‌آرایی کند، هم دستشان خالی است و هم مسیر دشواری پیش رو دارند.
خبرگزاری رویترز در مصاحبه خود با الین کامارک، عضو ارشد موسسه بروکینگز و عضو کمیته ملی دموکرات، روند پیش روی دموکرات‌ها و گزینه‌های جایگزین بایدن را مورد بررسی قرار داده است.وی در این مصاحبه صراحتاً اعلام کرده است که دموکرات‌ها برای جایگزینی بایدن، برنامه مشخصی را در نظر نگرفته بودند. وی ادامه داد: قرار بود اواخر تابستان امسال، بایدن به‌صورت رسمی به‌عنوان نامزد دموکرات‌ها معرفی شود. وی تصریح کرد که همچنان زمان برای تغییر و انتخاب یک نفر دیگر وجود دارد.او اذعان کرد که در شرایط کنونی همه چیز به بایدن بستگی دارد. او باید انتخاب کند که می‌خواهد کناره‌گیری کند و یا می‌خواهد با چالش‌های آینده در فرایند انتخاب مواجه شود. این در حالی است که تابه‌حال بایدن بر ادامه حضور خود تأکید کرده و علاوه بر این، هیچ فردی نیز برای رقابت با او در حزب دموکرات، اعلام آمادگی نکرده است.
بر اساس این مصاحبه، همان‌گونه که پیش‌ازاین نیز انتظار می‌رفت کامالا هریس، معاون اول بایدن، اولین گزینه جایگزینی بایدن به شمار می‌رود؛ اما عملکرد ضعیف او در مدت تصدی این سمت و همچنین آمار پایین او در نظرسنجی‌ها، عزم دموکرات‌ها را برای معرفی او به‌عنوان جایگزین سست کرده است.گزینه دیگر «گوین نیوسام»، فرماندار کالیفرنیا است. «گرچن ویتمر»، فرماندار میشیگان، «اندی بشر»، فرماندار کنتاکی و «جی. بی پریتزکر»، فرماندار ایلینوی از دیگر گزینه‌های جایگزینی بایدن برای ریاست‌جمهوری هستند؛ اما همگی آنها همچنان از بایدن حمایت کرده و برای انتخاب او تلاش می‌کنند. علاوه بر این، این افراد برای جایگزینی بایدن، مسیر ساده‌ای در پیش ندارند.هر یک از این افراد باید تأیید و امضای ۶۰۰ نماینده کنوانسیون انتخاباتی آمریکا را به دست آورند. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۴، ۴۶۷۲ نماینده در کنوانسیون‌ها حضور داشته باشند. در این کنوانسیون‌ها، هواداران حزب با گرایش‌ها و مواضع مختلف حضور دارند.درصورتی‌که هیچ یک از کاندیداها نتواند رأی اکثریت این کنوانسیون‌ها را به دست آورد، یک کنوانسیون تحت عنوان «کنوانسیون کارگزاری» ایجاد خواهد شد و به‌موجب آن، نمایندگان کنوانسیون‌ها به‌عنوان نمایندگانی آزاد با رهبران حزب برای رسیدن به یک گزینه صحبت می‌کنند و در نهایت نامزدهای مطرح شده به رأی گذاشته می‌شوند.برای کسب اکثریت آرا لازم است چندین دور رأی‌گیری انجام شود. این در حالی است که گاهی این کنوانسیون به یک نفر واحد نمی‌رسد؛ مشابه اتفاقی که در سال ۱۹۵۲ رخ داد.
کامارک در مصاحبه خود اذعان کرد که در صورت کناره‌گیری بایدن بعد از برگزاری کنوانسیون انتخاباتی ماه اوت، ۴۳۵ عضو کمیته ملی دموکرات، نامزد جدیدی را انتخاب می‌کنند. این کمیته از گروه‌های مختلف سیاسی و فکری از جمله رهبران کارگران، نمایندگان گرایش‌های مختلف جنسی و اقلیت‌های نژادی تشکیل خواهد شد. جایگزین بایدن باید بتواند حداقل ۶۰ رأی از آرای این افراد را به خود اختصاص دهد. البته قوانین مربوط به این کمیته قبل از برگزاری آن تعیین خواهد شد. این رأی‌گیری در واشنگتن، به‌صورت کدگذاری شده و دستی انجام می‌شود. اگر رأی‌گیری خیلی دیرهنگام و نزدیک روز انتخابات یعنی ۵ نوامبر انجام شود، رأی‌گیری به‌صورت مجازی انجام خواهد شد.وضعیت بایدن، دموکرات‌ها را در آزمون سختی قرار داده است که تصمیم‌گیری نادرست در آن می‌تواند به پیروزی ترامپ و شکست سخت دموکرات‌ها منجر شود. به‌طوری‌که وال‌استریت ژورنال در این باره نوشت: «همه جهان وخامت اوضاع بایدن را دیدند؛ اما دموکرات‌ها، هشدارها را نادیده می‌گیرند».#آمریکا#بایدن#کامالا_هریس
انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *