جمعه 14 اردیبهشت 1403 - Friday 03 May 2024

مصر؛ رزمایش کم فروغ “ستاره درخشان” و چالش‌های منطقه‌ای

مصر؛ رزمایش کم فروغ “ستاره درخشان” و چالش‌های منطقه‌ای

 کشور مصر این روزها در حالی میزبان رزمایش موسوم به «ستاره درخشان» بود که شماری از کارشناسان نظامی معتقدند که در طول سالیان گذشته این تمرین نظامی اهمیت خود را از دست داده است و قاهره با برگزاری مجدد آن در تلاش برای تقویت موضع خود در برابر چالش‌های منطقه‌ای است.

به گزارش ایرنا، کشور مصر روز جمعه شاهد پایان رزمایش موسوم به «ستاره درخشان ۲۰۲۱» بود که در آن نیروها، تجهیزات و ادوات نظامی از چند کشور شرکت داشتند.

این رزمایش نخستین بار در اکبر سال ۱۹۸۰ میلادی و بعد از امضای توافقنامه سازش بین مصر و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۷۹ میلادی آغاز شد.

در خصوص شمار کشورهای شرکت کننده در این رزمایش ها آمار متفاوتی ارایه شده است. برخی تعداد کشورهای اصلی و ناظر شرکت کننده را ۲۱ و برخی دیگر ۱۲ کشور اصلی شامل مصر، آمریکا، ترکیه، پاکستان، کویت، اردن، هلند، یونان، فرانسه، انگلیس، آلمان و ایتالیا به همراه ۳۲ ناظر از کشورهای مختلف اعلام کرده اند.

بر اساس اعلام رسانه ها، در تمرین های نظامی ستاره درخشان ۲۰۲۱ در مصر که روز جمعه پایان یافت، ۲۱ کشور شامل مصر، انگلیس، آمریکا، یونان، اردن، عربستان، پاکستان و قبرس و ۱۳ کشور ناظر از جمله کویت و امارات شرکت داشتند.

این رزمایش از روز دوم تا هفدهم سپتامبر جاری در مصر با حضور نیروهای نظامی و تجهیزات و خودروهای زرهی و جنگنده ها برگزار شد که از آن به بزرگترین رزمایش در خاورمیانه یاد شده است.

هدف از این رزمایش تبادل تجربیات و آشنایی با مکتب های نظامی و سیستم های تسلیحات پیشرفته و تحکیم پیوندهای همکاری بین کشورهای شرکت کننده عنوان شد.

در این رزمایش ۱۸۶ تمرین متنوع دریایی و هوایی و نیروهای ویژه از جمله نیروهای یگان چتربازی راهبردی آمریکا و هلی برن دریایی در زمان های نزدیک یا همزمان، حمله به اهداف و اشغال و تامین امنیت، قطع خطوط پشتیبانی دشمن، شلیک تاکتیکی و تامین امنیت اهداف حیاتی در برابر نفوذ و خرابکاری انجام شد.

از جانب آمریکا، ۶۰۰ نفر از نیروهای نظامی در قالب فرماندهی مرکزی آمریکا مستقر در خاورمیانه در تمرین های نظامی از جمله مهارت های نبرد صحرایی شرکت کردند.

به نوشته رسانه ها، بخش اول رزمایش اوایل ماه جاری میلادی با ایراد مجموعه ای از سخنرانی های نظری و عملی با هدف استانداردسازی اصطلاحات رزمی و بهبود همکاری آغاز شد و بخش دوم و اساسی آن نیز با تمرین های نظامی درخصوص سناریوهای رزمی مختلفِ یگان های ویژه علیه مواضع تروریستی و حتی علیه نیروهای سازمانی با رزم مشترک صورت گرفت و هواپیماهای نظامی نیز حملاتی را علیه اهدافی با کمک نیروهای زمینی و عملیات هلی برن انجام دادند.

سایت «ماکو» به نقل از ژنرال «استفان ملاینو» فرمانده آموزش های ارتش آمریکا گفت: این تمرین ابزاری مهم برای انتخاب و بررسی مفاهیم و اقدامات وتاکتیک ها است. به طور گسترده تر، آموزش به ارتش ها برای توسعه توان عملیاتی و واکنش سریع در موارد پیچیده بحران کمک می کند.

این تمرین نظامی در پایگاه نظامی «محمد نجیب» در غرب شهر اسکندریه و در ساحل دریای مدیترانه برگزار شد. این پایگاه سه سال پیش افتتاح و بزرگترین پایگاه در خاورمیانه به شمار می رود.

رزمایش ستاره درخشان در طول برگزاری خود فراز و فرودهای زیادی داشته است و هرچند براساس اعلام برخی منابع رسانه ای، قرار بود که هر دوسال یک بار برگزار شود اما با نگاهی به روند برگزاری آن از دهه هشتاد قرن گذشته تاکنون مشاهده می شود که گاهی هر دو سال یکبار برگزار شده و گاهی نیز به خاطر تحولات داخلی مصر از جمله انقلاب مصر یا انصراف آمریکا به خاطر مشغول بودن به پرونده های منطقه ای از جمله جنگ عراق با توقفی هشت ساله روبرو بوده و برگزار نشده و گاهی نیز هر یک سال یکبار برگزار شده است.

پایگاه محمد نجیب آخرین بار در سال ۲۰۱۸ میلادی میزبان این مانور بود و امسال بعد از سه سال به خاطر شیوع کرونا برگزار شد.

هرچند رزمایش ستاره درخشان امسال در مصر برگزار شد اما به عقیده برخی از کارشناسان نظامی، با توجه به تغییر معادلات و تحولات منطقه ای و بین المللی از اهمیت این رزمایش سال به سال کاسته شده که برگزاری نامنظم آن در طول این سالها خود گواه میزان اهمیتی است که کشورهای شرکت کننده به حضور در آن داده اند.

اما از آن سو مصر در طول سالهای اخیر در تلاش برای سرمایه گذاری در ساختار زیربنایی نظامی و خرید تجهیزات و ادوات نظامی بوده است و سال گذشته نیز چند رزمایش  نظامی از جمله «عقابهای نیل» و «شمشیر عرب» را برگزار کرد که به عقیده کارشناسان سیاسی، با این رزمایش ها به نوعی موضع خود را در قبال بحران مربوط به سند النهضه و سهمیه آب رود نیل به عنوان شریان حیاتی مصر و نیز وضعیت لیبی با توجه به حضور بازیگران منطقه ای و بین المللی از جمله ترکیه در این پرونده – بویژه با توجه به اختلاف نظر با آنکارا با بن مایه های ایدئولوژیک- تقویت کند و برگزاری رزمایش ستاره درخشان در مصر را نیز می توان در همین راستا ارزیابی کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *