جمعه 07 اردیبهشت 1403 - Friday 26 April 2024

اخبار داغ

مطالبه پکن از اسلام‌آباد برای مقابله با تروریسم قوت گرفت

مطالبه پکن از اسلام‌آباد برای مقابله با تروریسم قوت گرفت

حملات پیاپی اخیر علیه منافع اقتصادی چین در پاکستان نه‌ تنها بر روابط دو کشور متحد و شریک راهبردی سایه افکنده بلکه بعد از حمله انتحاری روز گذشته علیه مهندسان چینی، پکن بار دیگر اقدام جدی اسلام‌آباد علیه تروریسم را مطالبه کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، حمله انتحاری روز گذشته (جمعه) در بندر “گوادر” واقع در ایالت بلوچستان پاکستان که خودروهای حامل مهندسان چینی هدف اصلی این عملیات بودند، بار دیگر خشم پکن را برانگیخته و آنان خواستار تحقیقات جدی پاکستان علیه عوامل این حمله و دیگر حملات مشابه طی ماه‌های اخیر شدند.

یک مهاجم انتحاری دیروز در حومه شهر گوادر جلیقه انفجاری خود را در نزدیکی مسیر عبور خودروهای حامل اتباع چینی منفجر کرد.

وزارت‌ کشور پاکستان اعلام کرد: در این اقدام تروریستی دو کودک که در محل حادثه حضور داشتند، جان باختند و یک تبعه چینی نیز زخمی شد.

در روز ۲۳ تیرماه امسال واژگونی یک دستگاه اتوبوس حامل اتباع چینی در شمال پاکستان باعث جان باختن ۱۳ نفر از جمله ۹ شهروند چین شد. چندین تبعه چینی نیز در این حادثه به شدت زخمی شدند.

مقامات پاکستانی طی تحقیقات اولیه کشف مواد منفجره در محل حادثه را تایید و گفتند که که این یک عملیات تروریستی بوده است.

دو هفته پس از این حادثه، خودروی حامل یک مهندس چینی مورد حمله مسلحانه مهاجمان ناشناس در شهر «کراچی» قرار گرفته بود که گروه غیرقانونی «جبهه آزادی بلوچستان» مسئولیت آن را برعهده گرفت.

براساس این گزارش، سفارت چین در پاکستان روز شنبه با محکوم کردن حمله انتحاری علیه اتباع چینی در ایالت بلوچستان، تحقیقات فوری و کامل برای شناسایی و مجازات عاملان این اقدام تروریستی را مطالبه کرد.

پکن که از تشدید حملات علیه اتباع و منافع خود در پاکستان خشمگین به نظر می‌رسد، از اسلام‌آباد خواست تا سازوکار موثر و قوی تر برای تامین نیازهای امنیتی را به کار بگیرد و همزمان نهادهای ناظر در پاکستان باید اطمینان دهند که چنین اقداماتی در آینده رخ نخواهد داد.

وزارت کشور پاکستان روز گذشته اعلام کرد: پکن و اسلام‌آباد دارای دشمنان مشترک هستند و این عناصر درصدد تخریب روابط آهنی دو کشور همسایه می‌باشند در عین حال ما در کنار دوستان چینی خود مصمم به مقابله این عناصر مخالف هستیم.

با این حال سفارت چین وضعیت فعلی امنیتی در پاکستان را نامطلوب خواند و افزود: طی چند فقره عملیات در ماه‌های اخیر چندین چینی کشته شدند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *