دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

مقام‌های آمریکایی وارد ارمنستان شدند/ تاکید مسکو بر اتحاد با ایروان

مقام‌های آمریکایی وارد ارمنستان شدند/ تاکید مسکو بر اتحاد با ایروان

رسانه‌های ارمنستانی دقایقی پیش خبر دادند که دو تن از مقام‌های دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا امروز وارد این کشور شدند.

به گزارش ایرنا ، سامانتا پاوِر، رئیس سازمان توسعه بین ‌المللی آمریکا و یوری کیم، کفیل دستیار امور اروپا و اوراسیای وزارت امور خارجه این کشور به ارمنستان سفر کردند.

یک مقام آگاه در این زمینه به رویترز گفت که پاور با مقام های ارشد دولتی دیدار و «حمایت آمریکا از دموکراسی، حاکمیت، استقلال، و تمامیت ارضی ارمنستان و تعهد به رفع نیازهای بشردوستانه ناشی از قره باغ را تصریح خواهد کرد».

وی افزود که پاور نخستین مدیر سازمان توسعه بین المللی آمریکا است که به ارمنستان رفته و بر شراکت واشنگتن با این کشور صحه گذاشته و «نگرانی عمیق خود از اوضاع ارامنه قره باغ کوهستانی را ابراز و در مورد اقدام هایی برای رسیدگی به بحران انسانی در آن منطقه رایزنی خواهد کرد».

این مقام گفت: آمریکا به شدت نگران گزارش‌های مربوط به اوضاع انسانی در قره‌ باغ کوهستانی بوده و دسترسی بدون مانع برای سازمان‌های بشردوستانه بین‌المللی و مبادلات تجاری را خواهان است.

به نوشته رویترز، ارامنه، وعده جمهوری آذربایجان مبنی بر تضمین حقوق خود را باور ندارند. این خبرگزاری به نقل از مقام های محلی نوشت که ۱۲۰ هزار ارمنی منطقه از ترس آزار و اذیت و پاکسازی قومی نمی خواهند به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان زندگی کنند.

کرملین: ارمنستان متحد روسیه است

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز دوشنبه گفت که روسیه ارمنستان را متحد خود می داند و همچنان با رهبری آن در تماس است، اما تلاش های ایروان برای مقصر دانستن مسکو در وضعیت قره باغ کوهستانی را رد می کند.

پسکوف گفت که روسیه برای اطمینان از رعایت حقوق ارامنه در قره باغ تلاش خواهد کرد.

آلن سیمونیان رئیس مجلس ارمنستان امروز گفته بود که ارمنستان متکی بر تلاش های خود و حمایت شرکایش به خصوص ایران، اتحادیه اروپا و آمریکاست که بر خلاف متحد اصلی اش (روسیه)، در این دوران دشوار از آن پشتیبانی کردند.

سیمونیان در زمینه اتحاد مسکو و باکو خاطرنشان کرد که جمهوری آذربایجان اقدام هایی مانند کشتن روس ها و کمک رساندن به اوکراین انجام داده که در گذشته غیرقابل تصور بود. پیامد این اقدام ها برای منطقه مطلوب نبود.

وی مسئولان روس را متهم کرد که «همه چیز را باب میل خود تفسیر می کنند» و افزود: در جریان حمله جمهوری آذربایجان، وزارت امور خارجه روسیه از طرفین خواست تا خویشتنداری نشان دهند. اما ارمنستان طرف این درگیری نبود. آنها تلاش کردند تا ارمنستان را به یکی از طرف های درگیری تبدیل کرده و به خاک ارمنستان نفوذ کنند.

نگرانی شدید آلمان از وضعیت ارامنه قره باغ

یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آلمان امروز در نشستی خبری ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت ارامنه قره باغ، جمهوری آذربایجان را مسئول حفظ حقوق انسانی آنان دانست.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *