یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - Sunday 05 May 2024

نامزد احتمالی ترامپ برای کرسی خالی دیوان عالی کیست؟

نامزد احتمالی ترامپ برای کرسی خالی دیوان عالی کیست؟

رسانه‌های آمریکایی گزارش می‌دهند که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا علی‌رغم مخالفت دموکرات‌ها و تنها ۳۷ روز باقی مانده تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، به احتمال زیاد قصد دارد تا «اِیمی کانی بارِت» را بعنوان فرد جایگزین «روث بیدرگینزبرگ» قاضی متوفی اعلام کند، بارت قاضی وابسته به طیف محافظه کاران است که قانون را مبتنی بر «مُرّ قانون» تفسیر می‌کند.  

به گزارش روز شنبه ایرنا، شبکه خبری سی ان ان دراین باره گزارش داد: تا به این لحظه بارت، ۴۸ ساله با توجه به اینکه در روزهای اخیر دیداری حضوری با شخص دونالد ترامپ داشته است، شانس معرفی وی در روز شنبه از سوی رئیس جمهوری آمریکا بالا است.

شبکه خبری سی ان ان بنابر دو منبع خبری خود گزارش داد که بارت در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته گذشته در کاخ سفید بوده و شخص ترامپ و دیگر اطرافیان وی را در این دو دیدار تحت تاثیر قرار داده است، اما بنابر تمامی منابع خبری هر آن این امکان وجوددارد که ترامپ در دقیقه آخر نظر خود را نسبت به وی  تغییر دهد.

در صورت اعلام نامزدی بارت از سوی ترامپ و تصویب وی در مجلس سنا، یک مسیحی کاتولیک جایگزین گینزبرگ متوفی که یک یهودی بود،  خواهد شد و موازنه قدرت در ۹ کرسی دیوان عالی آمریکا هرچه بیشتر به سمت جناح راست متمایل می شود، مکانی که  در صورت به مجادله کشیدن شدن نتایج آرا انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، قادر خواهد بود به نفع ترامپ عمل کند.

ایمی بارت کیست؟

نشریه آمریکایی نیویورک تایمز نیز با پرداختن به این موضوع گزارش داد: درصورت تایید این سمت از سوی مجلس سنا، بارت یکصد و پانزدهمین قاضی و همچنین پنجمین قاضی زن دراین منصب خواهد بود.

وی که ۴۸ سال سن دارد جوان ترین عضو این محفل قضایی مادام العمر در آمریکا به شمار خواهد رفت.

نیویورک تایمز می نویسد:  بارت  که تحصیل کرده دانشکده حقوق «نوتردام» (Notre Dame) ایالت «ایندیانا» آمریکا است، دانشکده خصوصی متعلق به مسیحیان کاتولیک، دیدگاه وی از قانون مبتنی بر  قرائت مُرّ قانون است، قانون را تنها بنابر نص صریح آن تفسیر می کند و نه درک و فهمی  از ماهیتی که قانونگذاران قانون اساسی آمریکا منظورشان بوده است.

بارت در سال ۲۰۱۷ میلادی، سه سال است که به مقام قضاوت در حوزه دادگاه استیناف و آن هم با انتصاب دونالد ترامپ، دست یافته است.

حوزه قضاوت وی بعنوان قاضی دادگاه حوزه هفدهم استیناف؛ ایالت های ایندیانا، ایلینویز و ویسکانسین را در بر می گیرد.

شبکه خبری بی. بی. سی نیز درباره نگرش و رویکرد وی نوشته است: ایمی بارت بعنوان یک کاتولیک دارای مواضعی محافظه‌کارانه است، کسانی که خواهان لغو قانون حامی سقط جنین در دیوان عالی آمریکا هستند.

بارت به همراه «جسی بارت» (Jesse Barrett)  همسر خود، عضو یک گروه مسیحی  به نام «ستایشگران» هستند، گروهی که از  دهه شصت میلادی تاسیس شده است.

مطرح شدن انتخاب نهایی جایگزین قاضی گینزبرگ در حالی است که دو حزب جمهوریخواه و دموکرات آمریکا به شدت درگیری این بحث هستند که آیا انتخاب جایگزین قاضی فقید باید اکنون انجام شود یا به بعد از انتخابات ریاست جمهوری آبان‌ماه موکول شود تا کسی که در انتخابات پیروز می‌شود، گزینه خود را معرفی کند.

ترامپ و بسیاری از جمهوریخواهان به شدت اصرار دارند تا هر چه سریعتر قاضی جایگزین را معرفی کنند تا وزنه قضات محافظه‌کار در دیوان عالی آمریکا به شدت به نفع آنان سنگین‌تر شود. این دیوان ۹ کرسی دارد که در حال حاضر ۴ کرسی در دست لیبرال‌ها و ۵ کرسی در دست محافظه‌کاران است.

با مرگ قاضی گینزبرگ یک لیبرال‌ها یک کرسی را از دست دادند و در صورت انتخاب یک قاضی محافظه‌کار دیگر، شمار کرسی‌های دیوان عالی آمریکا ۶ به ۳ به نفع محافظه‌کاران خواهد بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *