یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - Sunday 05 May 2024

نشست امنیتی درباره افغانستان در شهر دوشنبه

نشست امنیتی درباره افغانستان در شهر دوشنبه

چهارمین نشست گفتگوی امنیت منطقه‌ ای درباره افغانستان با مشارکت ایران در پایتخت تاجیکستان برگزار شد.

به گزارش  مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، چهارمین نشست گفتگوی امنیت منطقه‌ ای درباره افغانستان امروز جمعه در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی تاجیکستان «خاور»، این نشست با حضور مقامات امنیت ملی کشورهای ایران، تاجیکستان، روسیه، چین، هند، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان در حال برگزاری است.

قرار است در این نشست تحولات کشور افغانستان و تهدیداتی که منطقه با آن مواجه است، مورد بحث و گفتگو قرار گیرد.

سومین نشست گفتگوی امنیت منطقه‌ ای در ۱۰ نوامبر سال ۲۰۲۱ به میزبانی هند در دهلی‌ نو برگزار شده بود.

علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز در چهارمین نشست گفتگوی امنیت منطقه‌ ای در دوشنبه سخنرانی کرد.

شمخانی در ابتدای این سخنرانی از رئیس جمهور و همتای تاجیکستانی خود به خاطر برگزاری چهارمین نشست گفتگوی امنیت منطقه‌ای تشکر و قدردانی کرد.

وی در ادامه با تبیین شرایط منطقه به ویژه تحولات افغانستان در بیست سال گذشته و با اشاره به شکست و فرار مفتضحانه آمریکا از افغانستان، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان برقراری امنیت و صلح و ثبات در افغانستان بوده و آن را بستر مورد نیاز برای توسعه و رفاه مردم این کشور و نیز مردم منطقه می‌داند. در غیاب کمک‌های مؤثر بین‌المللی و در شرایط تحریم‌های ظالمانه، میزبانی از این تعداد مشکلات فراوانی را بر کشور ما تحمیل کرده است. جمعیت اتباع افغانستان که به ایران آمده‌اند از جمعیت ۱۱۰ کشور در دنیا بیشتر است. مقصر اصلی در وقوع دو فاجعه شامل بروز جنگ بیست‌ساله در افغانستان و جنگ اوکراین سیاست‌های غلط و توسعه‌طلبانه آمریکا است. آمریکا نه تنها باید دارایی‌های مردم افغانستان را آزاد کند، بلکه باید خسارت‌های مادی که در افغانستان به بار آورده را جبران کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *