پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - Thursday 02 May 2024

نصرالله : حاج قاسم یک استراتژیست بزرگ و یک شخصیت جامع بود

نصرالله : حاج قاسم یک استراتژیست بزرگ و یک شخصیت جامع بود

*حالج قاسم  برآمده از مکتب امام خمینی بود در حوزه عمل و مسئولیت حاج قاسم مکتب خاصی داشت که مجموعه ایده‌های ایشان یک روش خاصی را در همکاری بین ما و ایشان به وجود آورده بود.

تهران – ایرنا – دبیرکل حزب الله لبنان گفت: حاج قاسم یک فرمانده نظامی صرف نبود بلکه ایشان بر تمام مسایل امنیتی اشراف داشت و با شخصیت جامع از مسایل سیاسی نیز بسیار آگاهی داشت.

سید حسن نصرالله در گفتگو با شبکه یک سیما افزود: از زمان انتصاب شهید حاج قاسم سلیمانی به فرماندهی سپاه قدس(از بیست سال پیش) همکاری نیروی های حزب الله لبنان با ایشان آغاز و تا روز شهادت ادامه داشت.

دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد: شخصیت سیاسی حاج قاسم مهمتر از شخصیت نظامی وی بود و در واقع می‌توان گفت که ایشان یک استراتژیست بزرگی بود که آینده را به خوبی می‌دید و برای نخستین بار برنامه سه سال آینده حزب الله را پایه ‌ریزی و بنیان نهاد.

سید نصرالله بیان کرد: ایشان یک شخصیت چند وجهی بود از نظر سیاسی یکی از بزرگترین تحلیلگران و اندیشمندان سیاسی بود و به عنوان یک متفکر بزرگ سیاسی آینده را به خوبی پیش بینی و راه حل های مناسبی را ارائه می داد.

کمک به دیگران برای حاج قاسم اهمیت داشت

وی با بیان اینکه حاج قاسم یک مکتب خاصی را در دنیا مطرح کرد، گفت: در مکتب حاج قاسم کمک به دیگران بسیار اهمیت داشت هیچ وقت در بیروت و لبنان با ایده نیروهای مقاومت مخالفت نمی‌کرد و حضور در بین نیروهای مقاومت اوقات بسیار خوشی برای حاج قاسم بود.

وی با اشاره به اهمیت جنگ ۳۳ روزه نیروهای مقاومت لبنان با رژیم صهیونیستی گفت: در زمان جنگ ۳۳ روزه رزمندگان مقاومت در لبنان به من نامه نوشتند که من این نامه را با نظر حضرت آقا در رسانه‌ها منتشر کردم آنها گفته بودند که ما به نبرد خود با رژیم صهیونیستی ادامه خواهیم داد، در این زمان حاج قاسم و شهید عماد مغنیه وقتی این مطلب را من در رسانه‌ها منتشر کردم با نگاه به تلویزیون هر دو گریه کردند.

دبیرکل حزب الله لبنان اظهارداشت: در جنگ ۳۳ روزه با رژیم صهیونیستی حاج‌قاسم همه این روزها در کنار ما بود و هرچی از دستش برمیاد انجام داد در حالی که ما نگران شهادت ایشان در لبنان بودیم چون در این زمان اسرائیل برخی از ساختمان ها که در کنار هم قرارداشتند ناگهان بمباران می کرد، اما همیشه خداحافظ ایشان بود.

وی یادآورشد: در زمان جنگ ۳۳ روزه ایشان به تهران آمد و آن چیزی که حضرت آقا گفته بودند به ما منتقل کردند و با اسیر شدن ۲ سرباز اسرائیلی توسط حزب الله عملیات مقاومت در این مسیر اوج گرفت و اسیر شدن این دو سرباز اسرائیلی برای ما لطف بزرگ الهی بود زیرا این مساله نشان داد که حزب الله در آمادگی کامل بسر می برد.

وی خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی وامریکایی ها برای آغاز جنگ درلبنان برنامه‌ریزی کرده بودند، اما در اواخر سال ۲۰۰۶ با اسیرشدن این دو سرباز آنها که به دنبال فرصتی برای حمله به لبنان بودند با آمادگی حزب الله از این کار منصرف شدند و من به دستور آقا این مساله را در رسانه‌ها مطرح کردم به طوری که مرحوم حسن هیکل همان زمان در مصاحبه با شبکه الجزیره آن را تایید کرد.

سید نصرالله افزود: همان زمان حضرت آقا اعلام کرده بودند که شما اگر جنگی در بگیرد پیروز این میدان خواهید بود و اگر هم پیروز شوید شما به یک قدرت بزرگ منطقه‌ای تبدیل خواهید شد و ما با پیروزی در این جنگ 33 روزه به یک قدرت منطقه‌ای تبدیل شدیم.

وی یادآورشد: وقتی داعش بر بسیاری از استانهای عراق مسلط شد شرایط بسیار سختی به وجود آمد و زمانی که ارتش عراق در ضعف بود، حاج قاسم با همراه عده ای از براداران خط مقاومت به بغداد رفت تا حملات خود را به همراه فرماندهان خط مقاومت بر علیه داعش آغاز کند.

دبیرکل حزب الله لبنان اظهارداشت: حاج قاسم هیچ وقت از ما چیزی نمی خواست، اما در زمانی که داعش بر عراق مسلط شد به من اعلام کرد که من 120 فرمانده خط مقاومت را برای مقابله با داعش نیاز دارم و صبح آن روز ایشان با بیش از 60 فرمانده مقاومت، عازم بغداد شد تا با برنامه ریزی داعش را در منطقه از بین ببرد، زیرا اگر داعش در عراق باقی می ماند خطر داعش ایران، عراق و کل منطقه را تهدید می کرد.

دبیر کل حزب الله لبنان با اشاره به دوستی خود با شهید حاج قاسم سلیمانی خاطرنشان کرد: همکاری ما از 20 سال پیش تا روز شهادت ادامه داشت و در طول ۲۰ سال گذشته و در ۱۰ سال اخیر حاج  قاسم برادر عزیزی بود که بسیار آن را دوست داشتم و ایشان در قلب من جا داشت و علاقه مندی من به ایشان سبب شده بود که در انجام بعضی امور من به ایشان پناه ببرم واین مساله را حاج قاسم خودش می دانست ویک روزی هم من این موضوع را به ایشان گفتم، زیرا وجود ایشان به اسلام و مسلمین کمک زیادی داشت.

مکتب حاج قاسم ادامه خواهد داشت

سید نصرالله تصریح کرد: شهادت ایشان این باور را در منطقه به وجود آورده است که ما نباید نسبت به آینده منطقه جایی نگرانی داشته باشیم زیرا برادران ما با استفاده از تجربه راه و روش و مکتب حاج قاسم را در مقابله با رژیم صهیونیستی و امریکا ادامه خواهند داد.

وی با بیان اینکه طرح معامله قرن توسط امریکایی ها با مخالفت زیادی مواجه شده است گفت: مقاومت و ایران مانند سدی در برابر طرح معامله قرن ایستاده اند و امریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی می خواهند این سد را بردارند.

دبیر کل حزب الله لبنان بیان کرد: حاج قاسم در عراق، سوریه، ایران و افغانستان همه جا حضور دارد و پس از شهادت ایشان بدون شک حزب الله در لبنان به پیروزی های بزرگ دست خواهد یافت، در سوریه پیشروی نیروهای سوری در مقابل دشمنان ادامه خواهد داشت، در یمن نیز حزب الله به پیروزی های بزرگ دست پیدا خواهد کرد و در عراق نیروهای مردمی در پاکسازی داعش به موفقیت‌های بزرگی خواهند رسید.

سید نصرالله اظهارداشت: با موضع گیری فلسطینی ها در برابر طرح معامله قرن دوره تاریخی تازه ای در منطقه به وجود خواهد آمد و به نظر ما با شهادت حاج قاسم امریکایی ها از همه خطوط قرمز عبور کردند و این مساله خط مقاومت و مردم را مستقیماً رو در روی امریکا قرار داد و همان طوری که حضرت امام 50 سال پیش مطرح کردند مردم با رویارویی با آمریکایی ها شرایط و دوران تازه ای را در منطقه رقم خواهند زد.

سید نصرالله با اشاره به لشکرکشی اسرائیل به لبنان در سال ۱۹۸۲ گفت: زمانی که اسرائیل وارد جنوب لبنان و دره بقاع و ضاحیه وقتی به حومه بیروت رسید و آن را تصرف کرد در آن زمان امام خمینی (ره)  دستور دادند که نیروهای ایرانی به همراه نیروهای سوری در کنار برادران لبنانی با لشکرکشی اسرائیل مقابله کنند.

دبیرکل حزب الله لبنان یادآورشد: در آن زمان نیروهای سپاه و ارتش با فرماندهان سوری  به لبنان و آمدند و با برنامه ریزیها و اقدامات لازم از پیشروی اسرائیل جلوگیری شد و در واقع با ورود نیروهای ایرانی به منطقه، حرکت نیروهای رژیم صهیونیستی در لبنان متوقف شد.

وی بیان کرد: پس از توقف اسرائیلی ها در داخل خاک لبنان، بسیاری از نیروهای ایرانی به ایران برگشتند چون در آن زمان جنگ هشت ساله همچنان شعله‌ور بود و ضروری بود که نیروهای ایرانی برای جنگ با نیروهای صدام حسین به ایران بیایند.

نصرالله افزود: در آن زمان بسیاری از براداران به ایران برگشتند، اما بخشی از نیروهای سپاه پاسداران در منطقه باقی ماندند و از آن زمان روابط سپاه پاسداران با نیروهای مقاومت لبنان و به خصوص با شهید سعید عباس موسوی و شهید حاج عماد مغنیه آغاز و با تشکیل نیروهای مقاومت در سراسر لبنان این رابطه تا به امروز ادامه داشته است.

وی تاکید کرد: پس از پایان جنگ تحمیلی حضرت امام خمینی قدس سره فرمانی صادر کردند که نیروی قدس سپاه پاسداران تشکیل شد و از آن زمان با نیروی قدس تماس ما تا الان ادامه داشته است.

وی گفت: پس از انتصاب حاج قاسم سلیمانی به فرماندهی سپاه قدس اولین دیدار ما با ایشان در لبنان انجام شد. قبل از این من حاج قاسم را نمی شناختم زیرا وی بیشتر در ایران و در جبهه‌های جنگ علیه باطل حضور داشت و پس از جنگ نیز در برخی از استان‌ها مسئولیت های بزرگی را داشت.

سید حسن نصرالله اظهارداشت: از زمانی که اولین ملاقات ما با شهید حاج قاسم سلیمانی در بیروت انجام شد در آن دیدار حس خوبی به ما دست داد به طوری که انگار ما 10 سال بود که حاج قاسم را می‌شناختیم و از همان زمان نیز همکاری های ما با ایشان آغاز و تا روز شهادت نیز ادامه داشت.

دبیرکل حزب الله لبنان با بیان اینکه شخصیت حاج قاسم نشان ‌داد که ایشان تنها یک فرمانده نظامی صرف نیست، بلکه وی بر تمام مسائل امنیتی نیز اشراف کامل دارد، گفت: در واقع حاج قاسم سلیمانی یک شخصیت جامع بود و ایشان از مسائل سیاسی نیز فهم زیادی را داشتند.

وی بیان کرد: با اینکه حاج قاسم فرمانده سپاه قدس بود و باید در تهران بیشتر به مسایل  خود رسیدگی می‌کرد، اما به صورت مستمر به لبنان سفر می کرد و با عماد مغنیه بسیار دوست صمیمی بود و با برادران عراقی، سوری، لبنانی و فلسطینی روابط شخصی محکم و صمیمی داشت و این یکی از بزرگترین موفقیت های حاج حاج قاسم در منطقه محسوب می‌شود.

سید نصرالله افزود: حاج قاسم به شهید عماد مغنیه بسیار علاقه‌مند بود و روابط بسیار صمیمی با این شهید داشت به طوری که به خانه این شهید رفت و آمد می‌کرد و این نشان می‌داد که هر دو این شهدای گرانقدر به یکدیگر بسیار علاقه‌مند هستند.

وی اظهارداشت: حالج قاسم  برآمده از مکتب امام خمینی بود در حوزه عمل و مسئولیت حاج قاسم مکتب خاصی داشت که مجموعه ایده‌های ایشان یک روش خاصی را در همکاری بین ما و ایشان به وجود آورده بود.

دبیرکل حزب الله لبنان بیان کرد: در حالی که ایشان فرمانده یک نیروی نظامی بود، اما به لبنان، سوریه و عراق سفرهای مستمری داشت زیرا که در مکتب حاج‌قاسم رفتن به عرصه عملیات برای ایشان مهم بود و حضور دائمی ایشان در لبنان باعث می‌شد که حاج قاسم از تمام مسائل مطرح در حوزه لبنان مطلع شوند.

وی تصریح کرد:  ایشان در تمام جبهه‌ها حاضر و به نقطه نظر رزمندگان توجه خاصی داشت. حاج قاسم به گزارش مکتوب مسئولان قناعت نمی کرد، بلکه خود به شخصا به جبهه ها می رفت و از تمام ایده‌های رزمندگان و خط مقاومت در لبنان مطلع بود.

دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد: خستگی ناپذیری شخصیت برجسته ای برای حاج قاسم بود حتی که حتی در زمان خستگی نیز به کار خود ادامه می داد و من تا حالا کسی را ندیدم که مثل حاج قاسم پرکاری کند ، زیرا ایشان به بهره وری از وقت اهمیت زیادی قائل بودند.

تواضع از خصوصیات بارز حاج قاسم بود
سید حسن نصرالله گفت: تواضع از خصوصیات بارز حاج قاسم بود و حتی در برخورد با مردم عادی بسیار متواضع بود اینها بخشی از مکتب حاج قاسم بود که برای ما نیز اهمیت زیادی دارد.

نصرالله اظهارداشت: وقتی که از مکتب‌ها حاج قاسم صحبت می‌کنیم یعنی اینکه ایشان خطر پذیر بودند و همیشه  در خطوط مقدم حضور داشت و کسی نمی توانست از ورود وی به خطوط مقدم جبهه جلوگیری کند.

وی گفت: در سال ۲۰۱۶ که جنگ بین نیروهای مقاومت لبنان و نیروهای رژیم صهیونیستی آغاز شد بلافاصله به من اعلام کرد که من به دنبال سفر به لبنان هستم، ایشان در در کمترین زمان خود را به بیروت و ضایحه  رساند و در تمام مدت جنگ نیز پیش ما بود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در عین حال یادآور شد: زمانی که داعش در عراق جنگ می کرد، برادران عراقی همیشه می گفتند که در جنگ با داعش حاج‌قاسم در خط مقدم جنگ بود زیرا تجربه جنگ علیه ایران به لحاظ فکری، روانی و نظامی باعث پیروزی حاج‌قاسم بر جنگ دعش در عراق بود.

وی یادآورشد: در سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۵ اولین پیروزی ما در لبنان رخ داد و نیروهای مقاومت عقب نشینی را بر ارتش اسرائیل از خاک لبنان بر نیروهای رژیم صهیونیستی تحمیل کرد، از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۸ پس از انتصاب حاج قاسم به فرماندهی سپاه قدس وی امکانات مناسبی را در بیروت در لبنان فراهم کرد و این مقارن و آغاز فرماندهی حاج عماد مغنیه در بین نیروهای مقاومت لبنان بود.

وی تاکید کرد: در سال های ۱۹۹۸، ۱۹۹۹ و ۲۰۰۰ در این سه سال خط مقاومت به لحاظ کمی و کیفی پیشرفت‌های زیادی داشت و با پیگیری های حاج‌قاسم ما توانستیم به آمادگی دائمی دست پیدا کنیم که منجر به آزادی لبنان و پیروزی‌های بعدی ما در نبرد با نیروهای رژیم صهیونیستی شد و پیروزی ما در سال ۲۰۰۰ نتیجه همکاری مقاومت با حاج قاسم سلیمانی بود.

سید نصرالله یادآورشد: چند ماه پیش از آزادسازی خاک لبنان، شورای رهبری حزب الله و شهید عماد مغنیه به همراه حاج قاسم سلیمانی در محضر حضرت آقا بودیم و ارزیابی اولیه ما این بود که اسرائیل از جنوب لبنان خارج نخواهد شد زیرا خیلی سخت بود که آنها جنوب لبنان را ترک کنند؛ در این دیدار۵۰ تن از فرماندهان مقاومت پس از اقامه نماز در پشت سر آقا وقتی که نماز تمام شد حضرت آقا فرمودند، فرزندان من شما در آستانه پیروزی بزرگی هستید و بیان کردند پیروزی شما بسیار نزدیک است و همه شماها این پیروزی را خواهید دید.

وی گفت: همه آن 50 فرمانده که مسئول عملیات مقاومت لبنان بودند ۶ و یا ۷ ماه پس از آن دیدار، در ۲۵ می سال ۲۰۰۰ میلادی پیروزی دیدند و همه آنها پیروزی بر نیروهای رژیم صهیونیستی را حس کردند، هرچند که مدتی بعد تعدادی از آنها شهید شدند.

حاج قاسم درقدرتمند شدن نیروهای مقاومت حزب‌الله لبنان نقش مهمی داشت
وی با بیان این که بدون شک در قدرتمند شدن نیروهای مقاومت حزب‌الله لبنان حاج قاسم نقش مهمی داشت، گفت: پس از سال ۲۰۰۰ این حاج قاسم سلیمانی بود که ما را در یک دوره جدید قرار داد که اگر بین ما و رژیم صهیونیستی جنگی صورت بگیرد بدون شک وضعیت بسیار متفاوت خواهد بود و این شیوه جدید مقاومت را حاج قاسم بنیان نهاد.

نصرالله اظهارداشت: وظیفه داشتیم که نیروهای مقاومت لبنان را همیشه در آمادگی کامل نگه داریم و پس از پیروزی نیروی مقاومت بر نیروهای رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۰ حاج قاسم اصرار داشتند که ما باید برای جنگ همیشه آمادگی لازم را داشته باشیم و با قدرت موشکی، نیرهای موشکی مقاومت لبنان شکل گرفت زیرا تاسیس نیروهای موشکی حزب الله نیازمند اندیشه و آرامشی بود که به لحاظ شخصیتی فقط حاج قاسم سلیمانی و شهید عماد مغنیه آن را داشتند.

دبیر کل حزب الله لبنان گفت: وقتی که حوادث ۲۰۰۶ اتفاق افتاد آمادگی حزب الله لبنان بسیار بالا بود که علت آن نیز حضور حاج قاسم به عنوان بالاترین نقش در کنار نیرذوهای لبنانی بود ون حتی در جنگ ۳۳ روزه نقشه حاج قاسشم سلیمانی و آمدن وی به لبنان برای ما بسیار اهمیت زیادی داشت در حالی ایشان می توانست در تهران پیگیری‌های لازم را انجام دهد، اما در روز اول جنگ ایشان به لبنان آمدند بلافاصله جلسه برگزار شد و پس از این جلسه ایشان به تهران برگشتند تا مسائل را به اطلاع حضرت آقا و سایر برادران برساند.

وی یادآورشد: در اوایل جنگ ۳۳ روزه لبنان، همه چیز بر علیه حزب الله و مقاومت بود و اکثر کشورها بر علیه ما موضع گرفتند و مقاومت را در شرایط بسیار سختی قرار دادند، اما حاج قاسیم برای ما یک پشتیبان بزرگ بود و نقطه ‌نظرات وی کمک فکری بزرگی برای مقاومت محسوب می‌شد به طوری که ما به دشمن اعلام کردیم در صورتی که بیروت را هدف قرار دهید، ما نیز تل آیو را خواهیم زد.

دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه یادآورشد: در دیدارهایی که چندی پیش با حاج قاسم داشتیم گفتم که امریکایی ها بر روی ترور شما برنامه ریزی کرده اند و حتی برخی از مقامات امریکایی این مساله را به روزنامه ها اعلام کرده اند و باید مواظب ترور امریکایی ها باشید و به ایشان گفتم که باید در لبنان بمانید.

سید نصرالله افزود: اما حاج قاسم به من گفت من باید به دمشق و بغداد برگردم و پس از اقامه نماز و عکس انداختن با ایشان این آخرین دیدار ما با حاج قاسم بود و در ساعت 12 به وقت لبنان من خبر شهادت ایشان را شنیدم.

به گفته وی، وقتی که حمله امریکایی ها به چند خودرو در حوالی فرودگاه بغداد شنیدم بلافاصله با یکی براداران در ایران تماس گرفتم، گفت: حاج قاسم شب دمشق را به مقصد بغداد ترک کرده است و آنجا که متوجه شدم امریکایی ها ماشین های حاج قاسم سلیمانی را هدف قرار داده متوجه شدم که ایشان به درجه رفیع شهادت نایل آمده اما نمی دانستم که شهید ابومهدی المهندس با ایشان بوده است.

شهادت حاج قاسم یک حادثه الهی و نقطه عطفی در تاریخ منطقه است
وی اظهارداشت: همانطوری که حضرت آقا فرمودند شهادت حاج قاسم یک حادثه الهی و نقطه عطفی در تاریخ منطقه است و حضور میلیون ها مردم در مراسم تشییع جنازه ایشان نشان داد که حاج قاسم سلیمانی در قلب مردم ایران جا داشتند.

سید نصرالله با بیان اینکه این تشییع جنازه پس از تشییع حضرت امام خمینی (ره ) در کشور ایران بی نظیر بود، گفت: همیشه عده ای در لبنان می گفتند که حاج قاسم به دنبال اتلش است و به همین خاطر همواره در مناطق مختلف و جبهه ها حضور مستقیم دارد و همیشه در خط مقدم جبهه است.

وی گفت: حاج قاسم قرار نبود به لبنان بیاید حتی من روز دوشنبه از یکی از براداران پرسیدم که از حاج قاسم خبری دارید یا نه ؟ روز سه شنبه به من اطلاع دادند که حاج قاسم به دمشق رسیده و فردا به بیروت می آید، روز چهارشنبه هفته ای که به شهادت رسید در لبنان پیش ما بود و پس از اقامه نماز به دمشق رفت تا از آنجا به بغداد سفر کند در بیرون به من گفتم من این بار آمد ه ایم که فقط شماها را ببینم و من در آنجا دیدم که چهره ایشان بسیار نورانی شده است.

وی با اشاره به دوست های خود با شهید ابومهدی المهندس گفت: من در اوایل 1991 با ایشان آشنا شدن چون این شهید بزرگوار در کویت بود و اولین ددیار ما نیز در تهران با ایشان انجام شد و از آن زمان روابط بسیار خوب و صمیمی بین ما برقرارشد.

سید نصرالله افزود: چون المهندس با حاج قاسم روابط بسیار خوبی داشت این باعث ارتباط بیشتر ما شد و با حضور نیروهای مقاومت در عراق روابط ما مستحکم شد و 3 ماه قبل از شهادت در سفری که ایشان به لبنان داشت این آخرین دیدار ما با این شهید بزرگ بود.

دبیرکل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد: در این دیدار المهندس فرمودند که کار داعش در عراق تمام شده است، اما ترس من از این است که جنگ با داعش تمام شود، اما من به شهادت نرسم.

وی در پایان با بیان اینکه یک رابطه عاطفی بین عماد مغنیه و حاج قاسم سلیمانی وجود داشت، افزود: هنگام شهادت عماد مغنیه در سال 2008 میلادی حاج قاسم در دمشق بود و بلافاصله به ضاحیه لبنان آمد و همچنین در زمان شهادت سید مصطفی بدرالدین ( ذوالفقار یکی از فرماندهان ارشد حزب الله لبنان) در سال 1395 با آنکه سرش خیلی شلوغ بود، اما به لبنان آمد و پس از شهادت این دو، حاج قاسم هر وقت به این منطقه سفر می کرد حتما به خانوادهای های این دو شهید بزرگوار نیز سر می زد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *