پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - Thursday 02 May 2024

هشدار دیپلمات روس: ارسال سلاح دوربرد به کی‌یف عبور از خط قرمزهاست

هشدار دیپلمات روس: ارسال سلاح دوربرد به کی‌یف عبور از خط قرمزهاست

* «الکسی پولیشچوک» مدیر بخش دوم کشورهای مستقل مشترک المنافع وزارت خارجه روسیه امروز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس روسیه تاکید کرد که خطوط قرمز روسیه از پیش تعریف شده است.

 یک مقام ارشد وزارت خارجه روسیه به دولت‌های غربی هشدار داد که ارسال تسلیحات دور برد و پیشرفته‌تر به‌ کی‌یف عبور از خطوط قرمز روسیه خواهد بود.

به گزارش ایرنا، «الکسی پولیشچوک» مدیر بخش دوم کشورهای مستقل مشترک المنافع وزارت خارجه روسیه امروز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس روسیه تاکید کرد که خطوط قرمز روسیه از پیش تعریف شده است.

وی با بیان اینکه ارسال سلاح دور برد و مخرب‌تر به اوکراین بخشی از این خطوط قرمز است، افزود: تدابیر مشخصی برای پاسخ به اقدامات آمریکا و متحدانش در صورت ارسال سلاح‌های دور برد به کی‌یف در نظر گرفته شده است که پس از انجام بررسی‌های مورد نیاز اعلام خواهد شد.

این مقام ارشد وزارت خارجه روسیه همچنین تاکید کرد که روسیه ابزار مناسب برای پیاده سازی این تدابیر را در اختیار دارد.

این اظهارات پولیشچوک در حالی است که روز گذشته انفجار یک خودروی باری در مسیر جاده‌ای پل اتصال شبه جزیره کریمه به روسیه و به دنبال آن واکنش مقام‌های اوکراینی از جمله ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهور این کشور، بسیاری را بر آن داشت که اوکراین را مسئول این انفجار بدانند.

ساعاتی پس از این انفجار رئیس جمهوری اوکراین در توئیتی کنایه آمیز نوشته بود: امروز یک روز زیبا و آفتابی است. هوا حدود ۲۰ درجه بود و خورشید در بیشتر مناطق می تابد. متاسفانه هوا در کریمه ابری بود. اگرچه آنجا هم گرم است.

میخایلو پودولیاک مشاور رییس جمهوری اوکراین نیز در صفحه شخصی خود در توییتر با انتشار تصویری از اثار انفجار پل کرچ نوشته بود: کریمه، پل، نقطه آغاز.

پل «کرچ» نماد الحاق کریمه به روسیه تلقی می‌شود. روسیه پس از ضمیمه کردن کریمه به خاک خود در سال ۲۰۱۴ شروع به احداث آن کرده بود. از این پل بر روی تنگه کرچ، به ویژه برای انتقال تجهیزات نظامی ارتش روسیه استفاده می‌شود. اهمیت این پل از منظر نمادین و نیز لجستیکی سبب شده تا تحلیلگران این انفجار را یکی از تحولات سرنوشت‌ساز در مسیر درگیری های اوکراین بدانند.

هفته گذشته نیز سی ان ان در گزارشی به نقل از منابع آگاه نوشت که کی یف قصد دارد برای پایان دادن به مخالفت و مقاومت دولت آمریکا در برابر تحویل مجموعه تازه‌ای از سامانه های راکت انداز دوربرد به اوکراین، فهرست اهداف روسیه را که قصد حمله به آنها را دارد در اختیار واشنگتن قرار دهد.

مقام‌های روسیه بارها به آمریکا و متحدانش نسبت به عبور از خطوط قرمز روسیه و ارائه سلاح دوربرد به کی‌یف هشدار داده‌اند.

در همین راستا،‌ ماه گذشته «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه به آمریکا نسبت به ارائه این تسلیحات هشدار داده بود و این مساله را “خط قرمز” خواند. وی تاکید کرده بود که اگر واشنگتن تصمیم بگیرد موشک‌های دوربرد را به کی‌یف تحویل دهد، از خط قرمز عبور کرده و به طور مستقیم با مسکو وارد جنگ می شود.

آمریکا نگران است که هدف قرار گرفته شدن اهداف درون خاک روسیه و گذر از خط قرمز مسکو، به اوج گیری جنگ و کشیده شدن واشنگتن به درگیری مستقیم با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، منجر شود. هر چند این خط قرمر از هنگام افزوده شدن چهار سرزمین اوکراین به خاک روسیه در روز جمعه، تیره‌تر و مبهم تر شده، به گونه‌ای که آمریکا اعلان کرده از کاربرد تسلیحات غربی درون این مناطق حتی در صورتی که روسیه آن‌ها را بخشی از خاک خود قلمداد کند، حمایت می کند.

هفته گذشته نیز تارنمای خبری هیل در گزارشی نوشته بود: درحالی که دولت بایدن تا پیش از این سامانه موشکی متحرک موسوم به «هیمارس» (HIMARS) بابرد ۵۰ مایل (۸۰ کیلومتر) را دراختیار اوکراین قرار داده بود اکنون درحال بررسی ارسال سامانه موشکی سطح به سطح موسوم به «ATMS» است که برد آن به ۱۸۶ مایل (نزدیک به ۳۰۰ کیلومتر) می‌رسد.

در این میان، رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان اما نسبت به ورود بیشتر آمریکا در جنگ اوکراین هشدار داده و گفته است: ما نمی‌خواهیم در این جنگ متجاوز شناخته شویم، واضح است آنکه تاکنون تمامی موارد را نقض کرده پوتین بوده و او متجاوز است ، بنابراین نباید ما نیز بعنوان متجاوز شناخته شویم.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *