شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

هند: عقب‌نشینی سربازان از مرز با چین برای توسعه روابط دو کشور ضروری است

هند: عقب‌نشینی سربازان از مرز با چین برای توسعه روابط دو کشور ضروری است

وزیر خارجه هند گفت، کشورش به چین اعلام داشته روابط دوجانبه آنها تنها هنگامی که دو کشور سربازانشان را از تقابل بر سر مرز مورد مناقشه حوزه هیمالیا عقب بکشند توسعه پیدا خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، سوبرامانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند به هنگام دیدار با وانگ ویی، همتای چینی خود در حاشیه کنفرانس منطقه‌ای شانگهای در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان به بحث در خصوص این که دو طرف از تقابل در این حوزه مرتفع عقب نشینی کنند، پرداخت.

جایشانکار در توئیتر نوشت: مساله قطع درگیری در مناطق مرزی ما مورد بحث قرار گرفت. بر این که پیشرفت در این زمینه برای بازیابی صلح و آرامش به عنوان مبنای توسعه روابط دو جانبه ضروری است، تاکید شد.

از سال گذشته میلادی هزاران سرباز چینی و هندی در حوزه غرب رشته کوه هیمالیا در مرز دو کشور در پی بالا گرفتن درگیری بین آنها بر سر یک مناقشه مرزی چند دهه‌ای در حالت تقابل قرار گرفته‌اند.

در ژوئن سال گذشته میلادی تنشها بین آنها به سطح درگیری تن به تن که کشته‌هایی در هر دو سمت برجای گذاشت رسیده و اولین درگیری بین دو کشور در عرض چند دهه اخیر را رقم زد.

نظامیان دو کشور در پی برگزاری چند دور مذاکرات بین فرماندهان آنها از چند بخش مرز از جمله منطقه پانگونگ تسویاکه، از مناطق مورد مناقشه نزدیک به محل درگیری پارسال عقب نشینی کردند.

این دو غول بزرگ آسیای در سال ۱۹۶۲ وارد جنگی بر سر مرز خود شدند و هرگز مناقشه بین خود را حل نکرده‌اند. با این حال در سالهای اخیر روابط تجاری آنها شکوفا شده است.

جایشانکار اظهار کرد، همچنین با وانگ یی درخصوص رخدادهای اخیر جهانی بحث داشته است. او جزئیاتی درباره این بحثها مطرح نکرد. روابط نظامی نزدیک چین با پاکستان که رقیب هند است منشا تنش بوده و جایشانکار اظهار کرد روابط هند-چین باید از جنبه دوجانبه نگریسته شود.

وی بیان داشت که به وانگ یی گفته است: این همچنین ضروری است که چین روابطش با هند را از دریچه یک کشور ثالث نبیند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *