شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

اخبار داغ

واکاوی نقش مخرب امارات از غرب آسیا تا شمال آفریقا

واکاوی نقش مخرب امارات از غرب آسیا تا شمال آفریقا

نقش مخرب امارات در منطقه از سوریه، عراق و یمن در غرب آسیا گرفته تا لیبی و تونس در شمال آفریقا بر کسی پوشیده نیست و مردم کشورهای عربی از دخالت های گسترده ابوظبی در امان نیستند.

مهر:: امارات متحده عربی عنوان قبل از سال ۱۹۷۱ میلادی با عنوان «امارات متصالحه» و» «امارات ساحل عمان. شناخته شده بود. واژه امارات به معنی شیخ‌نشین یا امیرنشین بوده و عنوان امارات متحده عربی نیز به معنی شیخ‌نشین‌های متحد عربی می‌باشد.

این کشور با مساحتی حدود ۸۳٬۶۰۰ کیلومترمربع در جنوب غربی قاره آسیا و در شرق شبه جزیره عربستان واقع بوده و از جنوب با قطر و عربستان سعودی، از شرق با عمان و از شمال به خلیج فارس منتهی می‌شود. مؤسس و بنیادگذار حکومت موجود در این شیخ نشین شیخ زائد بن سلطان آل نهیان می‌باشد. امارات در ۲ دسامبر سال ۱۹۷۱ میلادی به عنوان یک کشور در نقشه جغرافیایی شناخته شد؛ اما هم اکنون دخالت‌های پنهان و آشکار آن در امور کشورهای عربی و منطقه و نقش بی ثبات کننده آن بر همگان روشن است.

پس از حوادث ۲۰۱۱ نقش مخرب امارات به ویژه در خاموش کردن حرکت‌های مردمی نمایان‌تر شد.امارات به همراه متحدان دیگرش تمام تلاش خود را برای ایفای نقش مخرب و عقب نگه داشتن کشورهای عربی به کار گرفت تا مانع موفقیت حرکتهای مردمی شود امارات به همراه متحدان دیگرش تمام تلاش خود را برای ایفای نقش مخرب و عقب نگه داشتن کشورهای عربی به کار گرفت تا مانع موفقیت حرکتهای مردمی شود.

در کنار آن امارات علیه جنبش مقاومت مسلحانه ضد صهیونیستی که در رأس آنها حماس، حزب الله و جهاد اسلامی قرار دارند، به منظور خدمت به طرح آمریکایی-صهیونیستی توطئه کرد. علاوه بر آن امارات به دخالت در امور داخلی کشورهای عربی ادامه داد تا طرح‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی را پیاده کند. گواه این مدعا نیز ترور محمود المبحوح از رهبران برجسته حماس و از فرماندهان شاخص گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی حماس در دبی بود که در سال ۲۰۱۰ به دست موساد اسرائیل انجام شد.

علاوه بر نقش مخرب علیه فلسطینی‌ها، امارات در مصر از طریق بازوهای رسانه‌ای خود مانند الحیات، الیوم السابع و المصری الیوم و برخی رسانه‌های دیگر علیه اخوان المسلمین اقدام کرد و از هیچ حمایت مالی و امنیتی برای ساقط کردن حکومت اخوان المسلمین دریغ نکرد. امارات در حال حاضر هم یکی از حامیان بزرگ حکومت کنونی مصر است. امارات میلیاردها دلار برای اجرای طرح‌های صهیونیست‌ها در منطقه و شکست هر تحرک دموکراتیک واقعی که از طریق صندوق‌های رأی و اراده مردمی رخ دهد، هزینه کرده است.

امارات که اخیراً به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی روی آورده است، بسیار از این نزدیک شدن به تل آویو خرسند و راضی است. ابوظبی در این راه نه تنها در راستای نابودی آرمان فلسطین حرکت می‌کند بلکه به دنبال تقویت گروههای تروریستی در جنوب سوریه است.

پروژه خطرناک امارات برای تقویت گروههای تروریستی در جنوب سوریه

آنگونه که برخی رسانه‌های عرب زبان گزارش داده اند؛ امارات در راستای پروژه همکاری نظامی با رژیم صهیونیستی با هدف احیای تحرکات گروههای نظامی در منطقه جنوب سوریه حرکت می‌کند. در سفری که ۱۷ اکتبر گذشته سرتیپ محمد الزهران عضو کمیته مأمور از سوی سرویس اطلاعاتی امارات در پرونده سوریه، به تل آویو داشت پیشنهاد امارات برای همکاری میان ابوظبی و تل آویو برای احیای گروههای تروریستی مسلح در شهرهای جنوبی سوریه در طول مرز با فلسطین اشغالی مورد بررسی قرار گرفت.

ابوظبی در طرح خود به سرکرده‌های سابق مخالفان سوری از جمله عماد ابو زریق فرمانده نظامی موسوم به جیش الثوره که شامل گروههای المعتز، الیرموک، المهاجرین، الانصار می‌شود و رابطه قوی با سرویس جاسوسی امارات دارد و نیز عدی الحاجی از کادر دستگاه امنیت گروه موسوم به جیش الثوره که در حال حاضر مقیم اردن است، تکیه کرده است.

طبق گزارش رسانه‌های عرب زبان؛ ابوظبی همچنین در راستای حمایت از کُردهای جدایی طلب در مناطق شمال سوریه به منظور مقابله با ترکیه حرکت می‌کند.

در تونس هم دخالت امارات بارز است و آنها فشارهای سیاسی و اقتصادی برای بسط سلطه بر تونس و مقدرات مردم آن انجام می‌دهند. آنها تونس را میان سرسپردگی به امارات یا رنج بردن از بحران امنیتی گذاشته اند. به اعتقاد ناظران کشورهای عربی، امارات مانع بزرگی در مسیر تحول اقتصادی و فرهنگی کشورهای عربی است و در بی ثباتی سیاسی و امنیتی این کشورها نقش داردبه اعتقاد ناظران کشورهای عربی، امارات مانع بزرگی در مسیر تحول اقتصادی و فرهنگی کشورهای عربی است و در بی ثباتی سیاسی و امنیتی این کشورها نقش دارد.

در یمن هم که اوضاع کاملاً مشخص است و دخالت امارات در یمن و اهداف سلطه گرانه آن در این کشور هم بر کسی پوشیده نیست. امارات نقش کثیفی در یمن و نابودی زیر ساختهای آن ایفا کرده است و هزاران نفر از مردم بی گناه یمن را به شهادت رسانده است. امارات همچنان به غارت منابع یمنی ادامه می‌دهد و برای تصاحب ثروت‌های یمنی‌ها با سعودی‌ها رقابت می‌کند.

عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن در سخنانی گفت: «ما در مرحله خطرناکی به سر می بریم. ما در مرحله انحرافی به سر می بریم که رژیم‌های سعودی و امارات آن‌را راهبری می‌کنند. نقش رژیم‌های سعودی و اماراتی در منطقه تخریبی است و آنها در کنار دشمنان ایستاده‌اند. ما به مرحله‌ای در منطقه رسیده‌ایم که برخی رژیم‌ها در کنار دشمنان و علیه مقدسات قرار گرفته‌اند. مزدوری در این مرحله که رژیم‌های سعودی و امارات و امثال آن انجام می‌دهند، خطری برای امت اسلامی است. عربستان و امارات پرچمدار نفاق و سرسپردگی به دشمنان امت هستند و نقش مخربی در جهان اسلام ایفا می‌کنند. رژیم‌های امارات و عربستان در جنگ اقتصادی علیه لبنان در راستای اوامر آمریکایی‌ها دخالت دارندرژیم‌های امارات و عربستان در جنگ اقتصادی علیه لبنان در راستای اوامر آمریکایی‌ها دخالت دارند. اگر ملت لبنان را رها کنند بر بحران‌های اقتصادی و مشکلات سیاسی خود غلبه می‌کند».

در ترکیه هم کشف شبکه جاسوسی امارات رسوایی دیگری برای حاکمان امارات بود. گزارش‌های رسانه ترکیه‌ای از حمایت امارات از مخالفان و برخی افسران ارتش و نیز فتح الله گولن حکایت داشت.

همچنین دخالت‌های امارات متحده عربی در قاره آفریقا از سومالی در شرق قاره سیاه گرفته تا لیبی و تونس در شمال این قاره، هم قابل توجه است که گواه بارز آن دخالت در لیبی با هدف برهم زدن ثبات آن است.

دخالت‌های امارات در کشورهای عربی همواره وجود داشته و سبب انتقادهای زیادی از حکام این کشور شده است. در همین راستا، المنصف المرزوقی، رئیس جمهور سابق تونس در انتقادی شدید علیه امارات و نقش آن در خاورمیانه گفت که با توجه به اقدامات خرابکارانه امارات در کشورهای مختلف عربی و خصومت با خواسته‌های مشروع ملت‌ها، بهترین تشبیه برای امارات و نقش آن استفاده از کلمه «ویروس» است.

عراق هم از دخالت‌های امارات در امان نمانده است

عراق مانند بسیاری از کشورهای عربی دیگر از دخالت امارات در امان نمانده است که گاهی سعی دارد که عراق را غرق در مواد مخدر کند و گاهی دیگر به حمایت از گروههای تروریستی روی می‌آورد و گاهی هم با پول در راستای بی ثباتی در عراق دامن می‌زند.

آنچه می‌توان گفت این است که امارات به دنبال جستجوی نقشی بزرگ‌تر از حد و اندازه خود است و به نوعی به دنبال از رده خارج کردن کشورهای رقیب با همه ابزار از دلارهای نفتی گرفته تا مزدور، است.

امارات خواهان ایفای نقشی است که متناسب با جمعیت و مساحت و اقتصاد و توان نظامی و سیاسی آن نیست. این کشور سعی می‌کند که برای آمریکا و رژیم صهیونیستی خوش رقصی کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *