چهارشنبه 06 تیر 1403 - Wednesday 26 June 2024

پایان ناقص نتانیاهو و آغاز ضعیف لاپید؛ نقطه سرخط

پایان ناقص نتانیاهو و آغاز ضعیف لاپید؛ نقطه سرخط

 “یائیر لاپید” رئیس حزب اپوزیسیون میانه و رئیس حزب «یش عتید» دیشب به رئیس رژیم صهیونیستی گفت که موفق به تشکیل «دولت مشترک تناوبی» با «نفتالی بنت» رئیس حزب مذهبی ملی یامینا (جناح راست ملی گرا) شده است، اما معنای دولت مشترک تناوبی چیست؟

به گزارش امروز (پنجشنبه) ایرنا، توافق بین لاپید که ۱۷ کرسی از ۱۲۰ کرسی را در کنست به دست آورده و بنت، تغییراتی را در رده های بالای دولت رژیم صهیونیستی ایجاد می کند و بر اساس گزارش ها، بنت ابتدا به مدت دو سال نخست وزیر می شود و در این مدت لاپید وزیر امور خارجه خواهد بود، پس از آن جای این دو نفر با هم عوض می شود. با توجه به جنگ غزه و ناآرامی ها در سرزمین های اشغالی، بنت ابتدا از این توافق عقب نشینی کرد، اما اکنون در حال مذاکره مجدد است. دولتی که در ابتدا فقط جایگزین نتانیاهو (لیکود) می شود، در مجموع به همکاری هفت حزب نیاز دارد.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آخارونوت در این باره نوشت: توافق این دو نفر پس از آن حاصل شده که روسای احزاب «جناح تغییر» و رئیس «فهرست واحد عربی» در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) با  «منصور عباس» توافقی را امضا کردند که مسیر تشکیل دولت تناوبی بین یائیر لاپید و نفتالی بنت را هموار کند.

از نظر نتانیاهو این ائتلاف تهدیدی برای امنیت اسرائیل است.

بنا به گزارش این رسانه صهیونیستی، به این ترتیب منصور عباس رئیس فهرست واحد عربی و روسای احزاب تغییر «اختیاراتی را به لاپید برای تشکیل دولت» با هدف ارائه این تصمیم به رئیس رژیم صهیونیستی برای ممانعت از انتقال این تفویض اختیار به کنست و اعطای فرصتی بیشتر به طرف های مذاکره کننده در حل و فصل اختلافات دادند تا زمانی که در شورای عمومی کنست برای رای اعتماد کابینه اقدام شود.

حالا در اسرائیل، تشکیل ائتلافی بدون نخست وزیر فعلی بنیامین نتانیاهو از همیشه محتمل تر است. حزب مذهبی ملی یامینا روز یکشنبه تصمیم گرفت تا با رهبر اپوزیسیون میانه، یائر لاپید، که مأمور تشکیل دولت اسراییل است، به اتحاد برسد.

نفتالی بنت، رییس این حزب گفت، “اکثریتی برای تشکیل یک دولت راست وجود ندارد”، بنابراین او “با تمام توان برای تشکیل یک دولت واحد با یائر لاپید کار خواهد کرد. ” بنت تأکید کرد که می خواهد از برگزاری انتخابات پنجم در اسرائیل جلوگیری کند. پیش از این فقط یکی از هفت نماینده حزب او مخالف پیوستن به ائتلاف با لاپید بود. بدین ترتیب امکان دارد بنت که در انتخابات مارس فقط پنج درصد آرا را کسب کرد، با کمترین رای در تاریخ ۷۳ ساله اسرائیل، نخست وزیر شود.

**نتانیاهو؛ کمان کشیده و در کمین

از یک طرف، این نشان می دهد که هیچ تغییر اساسی در سیاست اسرائیل ایجاد نمی شود، خصوصا که نمایندگان راست، چپ لیبرال و عرب مجبور به حمایت از دولت هستند؛  از سوی دیگر، بسیاری باور دارند که چنین ائتلافی مدت زیادی دوام نخواهد آورد.

گفته می شود نتانیاهو قصد دارد در صورت موفقیت ائتلاف مخالف، به عنوان رهبر اپوزیسیون در کنست بازگشت خود به پست نخست وزیری را دنبال کند.

پیش تر، بنت در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که چهار دورۀ انتخاباتی باعث تضعیف اسراییل شده است. او اذعان کرد که «صحبت از یک بحران سیاسی است که در جهان مشابهی ندارد. ما در حال تخریب ساختمان کشور هستیم و ممکن است همه چیز فرو بریزد.

نتانیاهو نیز فوری نفتالی بنت را به تقلب متهم کرد و در این رابطه گفت که «پیشنهادهای باورنکردنی به حزب بنت داده است» که مانع از تشکیل یک دولت چپگرا می شد، لیکن «بنت فقط نگران خودش است».

بر اساس گزارش مطبوعات اسرائیل، دولت جدید اسراییل با ۸ حزب از مجموع ۱۳ حزب تشکیل خواهد شد. طبق توافق، بنت با تنها ۶ کرسی نخست وزیر این رژیم خواهد شد. بسیاری از تحلیلگران خبر می دهند که دقیقاً ناهمگونی موجود، ممکن است بار دیگر فرصتی در اختیار نتانیاهو قرار دهد؛ آنهم قبل از آنکه اکثریت جدید از سوی رئیس این رژیم معرفی شود.

از سوی دیگر، فشار رای دهندگان جناح راست در خیابان ها شدید است. عکسی از نفتالی بنت با عنوان «دروغگو» در شبکه های اجتماعی دست به دست می چرخد و وی تحت تدابیر شدید امنیتی قرار گرفته است.

بنیامین نتانیاهو هنوز هم می تواند روند معکوس ایجاد کند. او در سخنرانی خود با فراخوان نهایی از نمایندگان جناح راست که به طور عمده بر پارلمان رژیم صهیونیستی تسلط دارند، گفت: «به دولت چپ رای ندهید. این یک خیانت است.» وی قصد دارد به نفوذ در سیاست اسرائیل که از سال ۲۰۰۹ بر آن سلطه دارد، همچنان ادامه دهد و هر چند، «گدعون ساعر» که از لیکود خارج شد تا حزب خود را به نام «امید نو» تشکیل دهد، اما خبر داد که تلاش برای بی اعتبار کردن دولت بالقوه با تمام قوا صورت می گیرد و به مناخیم بگین، نخست وزیر اسبق اسراییل اشاره کرد و هشدار داد که حزب واحدی که به مدت طولانی حکومت کند در نهایت منجر به فساد می شود.

از سوی دیگر حزب لیکود در توئیتی نوشت: «جناح چپ موفق نشد به مدت دو دهه به قدرت بازگردد و سپس بنت و ساعر از راه رسیدند.»

**نفتالی بنت را بهتر بشناسیم

نفتالی بنت پس از آنکه سال ها یکی از افراد بسیار نزدیک به نتانیاهو بود، در نهایت از رهبر حزب لیکود فاصله گرفت و به فردی با نفوذ در انتخابات ماه مارس ۲۰۲۱ تبدیل شد. وی در انتخابات اخیر به عنوان رهبر یامینا یعنی حزب راست افراطی ملی گرا که توسط خود وی تأسیس شد، مطرح و موفق به کسب ۷ کرسی شد.

بنت بین سال های ۱۹۹۰ و ۱۹۹۶ در ارتش اسرائیل خدمت کرد و عضو «سایرت متکل» یعنی یگان نظامی نیروهای ویژه بود که در عملیات شناسایی، مقابله با آنچه آن را تروریسم می نامند و جمع آوری اطلاعات در خاک دیگر کشورها تبحر دارد.

پس از سال ۱۹۹۹ و با دریافت لیسانس در رشتۀ حقوق در دانشگاه یهودی بیت المقدس به منهتن آمریکا انتقال یافت و در آنجا شرکت نرم افزاری داده کاوی جاسوسی «سیوتا» را تأسیس کرد که متعاقباً در سال ۲۰۰۵ به بهای ۱۴۵ میلیون دلار آن را به فروش رساند. به لطف درآمدهای حاصله از این فروش به اسرائیل بازگشت و وارد سیاست شد.

شاید طغیان این شاگرد سر به زیر نتانیاهو علیه ارباب دهه های گذشته خود برای برخی باور کردنی نباشد، اما بنت، حرفۀ سیاسی خود را در کنار نتانیاهو و مستقیما زیر دست او آغاز کرد. مدت دو سال یعنی از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ به سمت ریاست کارکنان دفتر نتانیاهو گماشته شد و به کارزار انتخابات مقدماتی لیکود در سال ۲۰۰۷ پرداخت.

بنت در سال ۲۰۱۸ بار دیگر وارد مجلس یهودی شد. تصمیم گرفت حزب خود را رها کند تا به همراه سایر نمایندگان کنست یک حزب جدید راستگرا تأسیس کند، لیکن در مغناطیس قدرت بلامنازع آن دوره لیکود و در راس آن، بنیامین نتانیاهو، این تلاش نقش بر آب شد و در انتخابات ۲۰۱۹ این حزب رأی نیاورد. البته بنت از این موضوع درس گرفت و فوری حزب یامینا را تأسیس کرد که موفق به کسب ۷ کرسی در انتخابات بعدی شد؛ پایگاه رایی اندک، اما راضی کننده برای آغاز؛ اما شاید کمتر کسی تا ماه ها پیش از این باور می کرد که بنت بتواند با لاپید دولتی ائتلافی و گردان تشکیل دهد که هر دو سال یکبار به صورت تناوبی جای نخست وزیر و وزیر خارجه عوض می شود. برای همین است که آریه درعی، وزیر داخلی اسرائیل و نیز رئیس حزب دینی شاس که متحد وفادار نتانیاهو به شمار می آید، بنت را پسرکی با توقعات بزرگ خواند.

موضع بنت در قبال مسأله فلسطین روشن است: هیچ کشور فلسطینی مستقل و دارای حاکمیت هرگز نمی تواند تشکیل شود. وی حامی بزرگ شهرک سازی ها در سرزمین های اشغالی است.

وی پیشنهاد الحاق منطقۀ C کرانۀ باختری به اسرائیل را داد و به فلسطینیان پیشنهاد داد که در آنجا ساکن شوند تا امکان کسب تابعیت اسرائیل برایشان فراهم آید. از منظر بنت، البته مناطق A و B قرار است توسط حکومت خودگردان فلسطین به همراه «شین بت» اداره شود! از این هم بیشتر، در طرح بنت، ساخت زیرساخت های بیشتر در منطقۀ الحاقی و سایر مناطق، آزاد و باز باقی مانده است تا امکان رشد اقتصادی سراسر سرزمین را فراهم آورد و البته این را هم تصریح کرده که غزه باید تحت کنترل مصر قرار گیرد.

بنابراین رییس حزب یامینا مخالف راه حل دو کشور می باشد و معتقد است که راه حلی برای مسألۀ فلسطین وجود ندارد. به عقیدۀ وی صحبت از اشغال کرانۀ باختری توسط اسرائیل اشتباه است زیرا هرگز یک کشور فلسطینی وجود نداشته است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *