شنبه 15 اردیبهشت 1403 - Saturday 04 May 2024

پس از ۷ سال وعده‌های رئیس‌جمهوری مصر عملی نشده‌اند

پس از ۷ سال وعده‌های رئیس‌جمهوری مصر عملی نشده‌اند

 

پس از گذشت هفت سال از حکومت رئیس جمهوری مصر بر این کشور، کارشناسان و صاحب نظران بر این عقیده‌اند که هنوز وی وعده‌هایش را عملی نکرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از عربی ۲۱، هر سال تاریخ ۳۰ ژوئن یادآور وعده‌های بسیار عبدالفتاح سیسی، رهبر کودتا، دولت و روسایش است. در این تاریخ ضمن تظاهرات علیه محمد مرسی، رئیس جمهوری پیشین مصر، مقدمه کودتای نظامی علیه نخستین رئیس جمهوری منتخب این کشور فراهم شد.

با شعارهای “مصر جدید”، “مصر مدرن” و “جمهوری جدید” وعده‌هایی می‌رسد مبنی بر اینکه مصری‌ها در کشوری مدنی پیشرفته دموکراتیک وارد عصر طلایی می‌شوند و این مساله در هزاران پروژه دولت سیسی که اکثر آنها جاده و شهرهای جدید با هزینه هزاران میلیارد پوندی هستند، نمود دارد.

طبق آخرین اظهارات مصطفی مدبولی، نخست وزیر مصر، دولت تعداد پروژه‌های انجام شده از سال ۲۰۱۴ تاکنون را ۳۱ هزار پروژه با هزینه ۵.۸ تریلیون پوند مصری تخمین زده است. دولت روی این پروژه‌ها کار می‌کند تا شعار “جمهوری جدید” را عملی کند. به علاوه روی ۲۲ شهر و محل عمرانی جدید کار می‌شود که جزء برنامه استراتژیکی هستند که ۳۰ شهر جدید را شامل می‌شود.

اما کارشناسان اقتصاد و سیاستمداران نظر دیگری دارند، آنها می‌گویند، واقعیت با وعده‌هایی که دولت می‌دهد، کاملا متفاوت است. اگر بهبودی نیز حاصل شده باشد در خصوص خدمات برخی بزرگراه‌های خارج از بلوک عمرانی و قاعده‌مند کردن برخی خدمات برق و گاز است.

آنها می‌گویند، آنچه تبلیغ می‌شود به نفع همه اقشار مردم مصر نیست و تنها به نفع طبقه حاکم، ثروتمندان و صاحبان قدرت است‌. میزان فقر به ۳۰ درصد رسیده و نابسامانی در خدمات رسانی بهداشتی و آموزش ادامه دارد، قیمت‌ها بالا و درآمدها پایین است.

حسام شاذلی، استاد مدیریت تغییر و برنامه ریزی استراتژیک می‌گوید، با وجودی که بیش از ۶۰ درصد مصری‌ها در زیر خط فقر قرار گرفته‌اند و واحد پولی مصر در دولت سیسی ارزشش را از دست داده و بدهی‌های داخلی و خارجی افزایش یافته است اما سیسی و نظامش موفق شدند مصر و مصری‌ها را وارد مغالطه‌های سنگین اقتصادی و سیاسی بکنند.

وی افزود، همچنان تمامی موسسه‌های مالی بین‌المللی با حمایت بی‌پایان لابی غالب رژیم صهیونیستی به نظام مصر کمک می‌کنند و گزارش‌های تحسین برانگیزی از رشد اقتصادی و آینده امیدبخش مصر می‌دهند.

شاذلی پیش بینی کرد، سیسی به اجرای سیاست‌های مالی خود که بر اقتصاد کلان تمرکز دارد، ادامه دهد. او مرحله جدیدی را با تمرکز بر خدمات رسانی به شهروند مانند ساخت مترو، زیباسازی خیابان‌ها و خصوصی سازی حمل و نقل عمومی آغاز کرده است و این مساله “بازی مجموع-صفر” را برای مدتی طولانی پیچیده‌تر خواهد کرد.

این مشاور سیاسی و اقتصادی بین‌المللی گفت، تنها راه حل، انفجار مردمی است که با وجود دست آهنین امنیت نظام، ممکن است هیچ گاه رخ ندهد و اگر هم رخ دهد، احتمالا عواقب مطلوب و پسندیده ای نخواهد داشت.

عزب مصطفی، معاون سابق کمیته مسکن در مجلس خلق گفت، پس از گذشت هفت سال از کودتای نظامی در مصر، آینده مردم این کشور در دست گروهی است که سیاست‌های خاصی را که در خدمت منافع مشخص و مورد توافق است و داخل دولت درمورد آنها اجماع وجود دارد، در پیش می‌گیرد.

وی افزود، این گروه روند تغییر را ناممکن می‌کند زیرا سیاست اقتصادی نظام، مهار بحران، خرید زمان و تضمین این امر است که در اثر این بحران‌ها مردم آشوب نکنند. از طرفی هم هیچ نخبه مخالف واقعی وجود ندارد.

مصطفی ادعاهای اقتصادی سیسی را محکوم کرد و گفت، دستاوردها تنها متعلق به دولت است و برای مردم دستاوردی وجود ندارد. میانگین فقر بین ۴۰ تا ۵۰ درصد است نه ۳۰ درصدی که ادعا می‌شود. بدهی‌ها چندبرابر شده و از ۴.۵ تریلیون پوند گذشته است.

احمد ذکرالله، کارشناس مسائل اقتصادی هم می‌گوید: وعده‌های نظام مصر مصرف رسانه‌ای دارد و همه وعده‌های سیسی در مورد شهروندان در ارتباط با رفاه و آسایش، عدم افزایش قیمت و غیر آن پوچ است. اکثر سیاست‌های سیسی به فقیر شدن مردم مصر منجر شد و خبری از رفاه نیست.

این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد، در واقعیت هیچ نشانه‌ای از بهبودی وضعیت مصر وجود ندارد و اوضاع در سایه این سیاست‌های مبتنی بر دو امر یعنی دریافت مالیات و بدهی بهبود پیدا نخواهد کرد. پروژه‌هایی که سیسی روی آنها هدفگذاری کرده برای مردم اولویت ندارد. گواه این امر هم گذشت این همه سال و عدم بهبودی سطح زندگی مردم مصر است که حتی بدتر هم شده است و آینده هم چیز جدیدی ندارد.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *