جمعه 14 اردیبهشت 1403 - Friday 03 May 2024

پیشدستی آلمان برای خارج کردن نظامیانش از افغانستان

پیشدستی آلمان برای خارج کردن نظامیانش از افغانستان

*دولت آلمان می خواهد ۱۱۰۰ نظامی اش در صورت امکان تا اواسط ماه آگوست (اواخر مرداد) این کشور را ترک کنند.

با اعلام تاریخ خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، آلمان از احتمال خروج زودتر نیروهای مسلحش از این کشور خبر داد.

 در حالی که رئیس جمهوری آمریکا تاریخ خروج نظامیان این کشور از افغانستان را ۱۱ سپتامبر (بیستم شهریور) اعلام کرده، دولت آلمان می خواهد ۱۱۰۰ نظامی اش در صورت امکان تا اواسط ماه آگوست (اواخر مرداد) این کشور را ترک کنند.

به گزارش ایرنا، به نوشته خبرگزاری د.پ.آ. «آنه گرت کرامپ-کارن باوئر» وزیر دفاع آلمان این موضوع را در تماس تلفنی با سیاستمداران امور خارجی و دفاعی فراکسیون های پارلمانی احزاب آلمان مطرح کرده است.

در همین حال انجمن نیروهای مسلح فدرال خواستار ایمن سازی عملیات خروج نظامیان، با اعزام نیروهای ویژه به افغانستان اضافی شده است. در مجموع ۸۰۰ محموله کانتینر متعلق به ارتش آلمان باید به این کشور بازگردانده شود.

در راستای این تصمیم «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان به افغانستان اطمینان داد که پشتیبانی در بخش غیرنظامی پس از خروج نیز ادامه خواهد یافت. وی در مصاحبه با شبکه اول تلویزیون آلمان گفت: ما تقریباً هر سال نیم میلیارد یورو برای حمایت از بازسازی در افغانستان هزینه می کنیم و این روند ادامه خواهد یافت.

ماس ضمن ابراز امیدواری در این خصوص که مذاکرات صلح دولت افغانستان با طالبان نتایج پایدار به دست دهد تا پس از عقب نشینی نیروهای خارجی، هرج و مرج دوباره بر این کشور حکمفرما نشود، گفت: «ما کاملاً باید از این امر جلوگیری کنیم.»

روز چهارشنبه ، ناتو تصمیم گرفت تا دو هفته دیگر روند خروج از افغانستان را کلید بزند. پیش از این ، ایالات متحده به عنوان بزرگترین تامین کننده نیروهای این پیمان، تاریخ عقب نشینی را ۱۱ سپتامبر همزمان با بیستمین سالگرد حملات تروریستی در ایالات متحده تعیین کرده بود.

آلمان دومین تأمین کننده نیروهای ناتو در افغانستان پس از ایالات متحده است. در کل حدود ۱۰ هزار نظامی به شکل رسمی در افغانستان حضور دارند که شامل ۲۵۰۰ آمریکایی است.

در همین رابطه «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در یک مکالمه تلفنی توافق کردند که هماهنگی نزدیکی در زمینه عقب نشینی نیروهایشان وجود داشته باشد. تصمیم به عقب نشینی در پارلمان آلمان نیز با واکنش های متفاوتی روبرو شده است. شماری از نمایندگان از جمله «یورگن هارت» سیاستمدار خارجی حزب دموکرات مسیحی آن را درست و شجاعانه خوانده و احزاب سبزها و دموکرات آزاد از دولت فدرال خواسته اند تا طرحی را برای محافظت از دستاوردهای۲۰ ساله حضور در افغانستان ارائه دهد.

در مقابل افرادی مانند «الکساندر نوی» سیاستمدار حزب چپ ها گفته است که تصمیم برای خروج از افغانستان باید ۱۵ سال پیش گرفته می شد. «رودیگر لوکاسن» سیاستمدار حزب «آلترناتیو برای آلمان» نیز این گام را اقدامی دیرهنگام خوانده است.

حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ که القاعده عامل آنها شناخته شد ، در یک واکنش سریع به حمله نیروهای تحت سرکردگی آمریکا به افغانستان منجر شد. طی چند هفته عملیات نظامی آمریکا و همپیمانانش در افغانستان منجر به سرنگونی رژیم طالبان شد که به ادعای واشنگتن از استرداد اسامه بن لادن رئیس القاعده خودداری کرده بود.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *