دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - Monday 06 May 2024

چرا انگلیس اصرار به خارج کردن مترجم های افغان از کشورشان دارد؟

چرا انگلیس اصرار به خارج کردن مترجم های افغان از کشورشان دارد؟

 با خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان، نگرانی از جان هزاران مترجم محلی که طی مدت ۲۰ سال اشغال نظامی این کشور با آنها همکاری داشته اند، در میان فرماندهان رده بالا و سابق انگلیس شدت یافته و خواستار خارج کردن آنها از افغانستان هستند ، درحال حاضر درخواست دوهزار و ۲۰۰ کارمند سابق افغان به همراه خانواده هایشان برای اسکان در انگلیس مورد حمایت قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، شبکه خبری «بی بی سی» دراین باره گزارش داد: شماری از فرماندهان نظامی سابق انگلیس از دولت این کشورخواستار خروج هرچه بیشتر افغان هایی شده اند که طی سال های گذشته در افغانستان با نظامیان انگلیسی همکاری داشتند و در سمت مترجم بودند.

بی بی سی  افزود: در نامه ای که از سوی این گروه از فرماندهان سابق نظامی انگلیسی به نخست وزیر این کشور نوشته شده، درباره وضعیت صدها مترجم افغان که با نظامیان انگلیسی در افغانستان همکاری داشته اند و فرم درخواست آنها برای اقامت درانگلیس رد شده، به شدت ابراز نگرانی کرده اند.

بنابراین گزارش افرادی که امضا کننده این نامه به دولت انگلیس شده اند شامل چهار «رئیس کارکنان دفاعی» انگلیس، دو فرمانده سابق ارتش انگلیس، مشاور سابق امنیت ملی و «جانی مرسر»   وزیر دفاع سابق انگلیس هستند.

این بنگاه سخن پراکنی انگلیسی درادامه گزارش داد: این درحالی است که درحال حاضر درخواست دوهزار و ۲۰۰ کارمند سابق افغان به همراه خانواده هایشان برای اسکان در انگلیس مورد حمایت قرار گرفته است.

در بخشی از این نامه خطاب به دولت انگلیس آمده است: درخواست بسیاری از مترجمان سابق ما (مترجمان افغان که با نظامیان انگلیسی همکاری داشتند) بی دلیل رد شده است،  ما قویا خواستار بازنگری  فوری سیاست ها دراین زمینه بوده تا اطمینان یابیم به شمار بیشتری از آنها امان داده می شود.

این بی آبرویی به پای ملت انگلیس نوشته خواهد شد

در ادامه این نامه آمده است: چنانچه هریک از مترجمان به خاطر خروج نظامیان ما از افغانستان به دست طالبان کشته شوند، این «بی آبرویی» به پای ملت ما نوشته خواهد شد.

بی بی سی افزود: بنابر طرح موسوم به  «یاری و اسکان افغان ها» (ARAP)  بیش از سه هزار مترجم سابق افغان که با انگلیس همکاری داشتند، به همراه خانواده هایشان می توانند اجازه اقامت در انگلیس داشته باشند.

آمریکا  که در هفتم اکتبر سال ۲۰۰۱ میلادی با دست آویز قرار دادن حمله به برج های دوقلو در منهتن نیویورک و جنگ علیه تروریسم برای سرنگونی طالبان به افغانستان حمله برد، پس از ۲۰ سال حضور و اشغال نظامی با ایجاد بی امنیتی خود ، شتابان درحال فرار از خاک افغانستان است؛  نتیجه ای که رسوایی بدتر از جنگ ویتنام برای واشنگتن رقم خورده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *