جمعه 14 اردیبهشت 1403 - Friday 03 May 2024

چرا واکسیناسیون کرونا در کانادا به کندی پیش می‌رود؟

چرا واکسیناسیون کرونا در کانادا به کندی پیش می‌رود؟

 تارنمای بی‌بی‌سی امروز گزارش داد که وابستگی کانادا به اروپا و ناتوانی در تولید داخلی واکسن کرونا موجب شده تا این کشور با وجود پیش‌خرید صدها میلیون دوز، از قافله جهانی جا بماند.

به گزارش شنبه ایرنا، در گزارش بنگاه سخن‌پراکنی انگلیس آمده است که کانادا که به نسبت جمعیتش بیشترین پیش‌خرید واکسن کرونا را در میان دیگر کشورها انجام داده بود، اکنون برای واکسیناسیون مردم خود دچار مشکل شده است.

جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا دیروز (۲۴ بهمن) وعده داد که در روزهای آینده توزیع واکسن‌های تائید شده فایزر و مدرنا افزایش چشمگیری یابد.

نخست‌وزیر کانادا پیشتر قول داده بود که تا پایان سپتامبر (اوایل پائیز ۱۴۰۰) هر متقاضی کانادایی بتواند واکسن کرونا را دریافت کند. منتقدین ترودو معتقدند که وی در توزیع واکسن به اندازه کافی سریع نبوده است.

واکسیناسیون کرونا در کانادا از ۱۴ دسامبر (۲۴ آذر) آغاز شده و این کشور تاکنون توانسته بیش از یک‌میلیون و ۱۸۰ هزار دوز واکسن را به مردم تزریق کرده و در رتبه ۴۰ واکسیناسیون جهانی قرار گیرد.

آخرین آمار نشان می‌دهد که ۱۲ درصد سالمندان ۸۰ ساله و بالاتر و ۵۵ درصد کادر درمان اولویت‌دار دستکم یک دوز واکسن را دریافت کرده‌اند.

درحالی‌که ۱۴ درصد مردم آمریکا و ۲۱ درصد مردم انگلیس دستکم یک دوز واکسن را دریافت کرده‌اند، این رقم در کانادا حدود ۳ درصد بوده و از زمان همه‌گیری کرونا تاکنون ۸۲۳ هزار مورد ابتلا به بیماری کووید ثبت شده و ۲۱ هزار نفر از بیماران کانادایی نیز جان خود را از دست داده‌اند.

کانادا با چندین تأمین‌کننده واکسن از جمله شرکت‌های آمریکایی مدرنا و فایزر قرارداد پیش‌خرید بیش از ۴۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا را که چندین برابر نیاز داخلی آن کشور است، امضا کرده و با انتقادهایی مواجه شده است.

با این حال به نظر نمی‌رسد که این حجم عظیم پیش‌خرید این کشور آمریکای شمالی را در اولویت تأمین واکسن قرار داده باشد.

یخشی از این مسئله به تصمیم اتاوا در توجه به تأمین واکسن از تولیدکنندگان اروپایی باز می‌گردد چرا که کانادا از آن بیم داشت که دولت ترامپ مانع از صادرات واکسن از آمریکا شود؛ اما اکنون که کارخانه‌های اروپایی با مشکل تأمین واکسن روبرو شده‌اند، این اتحادیه اروپا و نه آمریکاست که تهدید به ممنوعیت صادرات واکسن کرده است.

از سوی دیگر، کانادا فاقد ظرفیت تولید داخلی واکسن بوده و در هفته‌های اخیر نیز مدرنا و فایزر سفارش‌هایشان را کاهش و حتی لغو کرده‌اند. دیروز ترودو اعلام کرد که کانادا مقداری واکسن فایزر پیش از موعد دریافت خواهد کرد و چهار میلیون دوز بیشتر از مدرنا خریداری کرده است.

هفته پیش کانادا اعلام کرده بود که برای تقویت ظرفیت تولید داخلی برای نخستین بار قراردادی برای تولید بومی واکسن آمریکایی نوواوکس امضا کرده است. با این وجود واکسن مذکور هنوز مرحله سوم آزمایش‌های بالینی را طی می‌کند و ساخت کارخانه تولید واکسن مونترال نیز هنوز به پایان نرسیده است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *