یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 - Sunday 28 April 2024

کاخ سفید: برای تضمین خروج آمریکایی‌ها از افغانستان با طالبان ارتباط داریم

کاخ سفید: برای تضمین خروج آمریکایی‌ها از افغانستان با طالبان ارتباط داریم

سخنگوی کاخ سفید با اشاره به بررسی گزینه‌های مختلف جهت خارج کردن افراد از افغانستان پس از ضرب‌الاجل خروج آمریکا، گفت برای تضمین خروج آمریکایی‌ها از افغانستان با طالبان ارتباط دارند.

به گزارش فارس، «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید بامداد پنجشنبه گفت واشنگتن با طالبان در ارتباط است.

ساکی طی نشست خبری در کاخ سفید گفت: «ما در حال بررسی چندین گزینه برای کمک به کسانی هستیم که می‌خواهند پس از خروج ما از افغانستان‌، این کشور را ترک کنند».

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، وی در ادامه اظهار داشت: «ما همچنان با طالبان ارتباط برقرار می‌کنیم تا خروج آمریکایی‌ها و افغان‌هایی را که واجد شرایط هستند، تضمین کنیم».

سخنگوی کاخ سفید درباره سفر دو نماینده کنگره آمریکا به افغانستان در بحبوحه تنش‌ها در فرودگاه کابل، توضیح داد: «ما از راه رفتن آنها مطلع نبودیم… اکنون زمان سفر به افغانستان نیست. تمرکز ما، اهداف ما و منابع ما باید کاملا متمرکز باشد».

ساکی در پاسخ به سوال یک خبرنگار که گروه طالبان را تروریست خواند و پرسید چرا رئیس جمهور آمریکا نمی‌گوید با تروریست‌ها مذاکره نمی‌کند، اظهار داشت: «البته که همینطور است. اما یک واقعیت وجود دارد و آن این است که طالبان در حال حاضر بخش‌های وسیعی از افغانستان را کنترل می‌کند».

بر اساس این گزارش، وی همچنین به سوالی مبنی بر اینکه چطور می‌توان از افراد خارجی در افغانستان بدون ارتش آمریکا محافظت و آنها را از فرودگاه کابل خارج کرد، گفت: «ما در حال حاضر این بحث را از طریق مجاری دیپلماتیک پیگیری می‌کنیم. ما در حال بررسی طیف وسیعی از گزینه‌ها هستیم».

پیش از سخنگوی کاخ سفید، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا با اذعان به ارتباط چندین ساله واشنگتن با طالبان، همزمان با سیاه‌نمایی کردن از این گروه، گفت طالبان تاکنون به تعهدات خود عمل کرده و واشنگتن بر اساس منافع خود در مورد دولت جدید کابل قضاوت می‌کند.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *