دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

گاردین: غرب در پی جلوگیری از هرج و مرج ناشی از بحران احتمالی هسته‌ای است

گاردین: غرب در پی جلوگیری از هرج و مرج ناشی از بحران احتمالی هسته‌ای است

*گاردین : مقامات غربی در پشت پرده، درگیر «برنامه ریزی محتاطانه» ای هستند تا از بروز هرج و مرج و وحشت در کشورهای خود در صورتی که روسیه بمب هسته ای را در اوکراین یا نزدیکی آن منفجر کند، جلوگیری کنند.

روزنامه گاردین نوشت: بعید به نظر می رسد که روسیه از بمب هسته ای در جنگ اوکراین استفاده کند اما مقام های غربی به دنبال طرح هایی به منظور جلوگیری از هرج و مرج و رعب و وحشت ساکنان این کشورها در صورت بروز چنین بحرانی هستند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، گاردین افزود: مقامات غربی در پشت پرده، درگیر «برنامه ریزی محتاطانه» ای هستند تا از بروز هرج و مرج و وحشت در کشورهای خود در صورتی که روسیه بمب هسته ای را در اوکراین یا نزدیکی آن منفجر کند، جلوگیری کنند.

اگرچه بروز یک بحران هسته‌ای بسیار بعید است، اما یکی از افراد آگاه از طرح های اروپا گفت که مقامات بین‌المللی در حال تجدیدنظر در طرح‌هایی برای ارائه حمایت اضطراری و اطمینان بخشی به مردم وحشت زده از بحران هسته ای هستند.

یک مقام غربی آگاه از این طرح ها که خواست به دلایل امنیتی نامش فاش نشود در جلسه روز جمعه وقتی که از او رسیده شد «آیا اقداماتی برای جلوگیری از حرص خرید یا فرار مردم از شهرها به دلیل ترس از تشدید اوضاع پس از یک رویداد هسته ای وجود دارد یا خیر» پاسخ داد:

دولت‌های غربی درگیر «برنامه‌ریزی محتاطانه برای طیفی از سناریوهای احتمالی» هستند هر چند که تاکید دارند هرگونه استفاده از سلاح هسته‌ای توسط روسیه در جنگ منفور خواهد بود.

کمپین های اطلاع رسانی عمومی و حتی تمرین های مدرسه ای درباره چگونگی زنده ماندن در جنگ هسته ای، از ویژگی های جنگ سرد بوده است. از جمله می توان به کمپین دهه ۱۹۵۰ در آمریکا، «محافظت و زنده ماندن» در بریتانیا در اواخر دهه ۱۹۷۰ و «همه یک شانس دارند» در آلمان غربی در اوایل دهه ۱۹۶۰ اشاره کرد.

این کمپین‌ها به دلیل پیشنهادشان مبنی بر این که می‌توان از یک درگیری هسته‌ای همه‌ جانبه جان سالم به در برد، مورد انتقاد قرار گرفته اند، اگرچه در شرایط فعلی قرار است تمرکز بر جلوگیری از وحشت عمومی به دلیل ترس از تشدید غیرقابل کنترل هسته‌ای باشد که منجر به هدف قرار گرفتن شهرهای بزرگ می شود.

گاردین نوشت در حالی که مسکو از ماه سپتامبر در میدان نبرد در اوکراین مجبور به برخی عقب نشینی ها شده است ولادیمیر پوتین لفاظی های هسته ای را تشدید کرده و ماه گذشته گفت که از «همه ابزارهای موجود» برای دفاع از خاک روسیه استفاده خواهد کرد.

مقام غربی آگاه از طرح های غرب گفت اظهارات رئیس جمهور روسیه در مورد استفاده از هسته ای «عمیقاً غیرمسئولانه» است و هیچ کشور دیگری در مورد سلاح هسته ای صحبت نمی کند. مقامات کشورها گفته اندکه این سخنان پوتین را به عنوان یک بحران هسته ای قلمداد نمی کنند.

وی در تایید سخنان مقامات آمریکایی اظهار داشت «هر گونه استفاده از سلاح های هسته ای تابوشکنی خواهد بود که از سال ۱۹۴۵ سابقه نداشته است. این امر تبعات گسترده ای برای روسیه و هر کس دیگری خواهد داشت».

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا به تازگی گفت اگر روسیه از سلاح هسته ای استفاده کند «تبعات فاجعه باری» خواهد داشت.

غرب برای جلوگیری از بروز هر گونه ابهامات عمدی از تشریح واکنش خود در صورت بروز چنین بحرانی خودداری کرده اما انتظار می رود واکنش اولیه آن برای جلوگیری از وخامت سریع اوضاع، غیرهسته ای باشد.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه روز پنجشنبه اعلام کرد که در صورت وقوع حمله اتمی روسیه در اوکراین، دستور اقدام تلافی جویانه مشابهی را نخواهد داد.

رئیس‌جمهور فرانسه گفت: اگر مثلاً یک حمله هسته‌ای بالستیک در اوکراین و در منطقه صورت بگیرد، منافع اساسی این کشور به هیچ وجه مستقیماً تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.

به تازگی «جرمی فلمینگ» رئیس آژانس جاسوسی بریتانیا ، گفت که هیچ نشانه‌ای مبنی بر آماده شدن روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای تاکتیکی در اوکراین یا اطراف آن ندیده است.

سازمان متبوع او مسئولیت دارد که به نظارت بر تحرکات نظامی روسیه کمک کند و یا این موضوع را بررسی کند آیا ارتش این کشور در حال جفت و جور کردن یک کلاهک هسته ای با موشک عادی هست  یا خیر.

کارشناسان به طور معمول بر این باورند که پوتین بلوف می زند و تلاش می کند در غرب بی ثباتی و ترس ایجاد کند تا از این طریق مطمئن شود که آمریکا یا ناتو به حمایت از اوکراین وارد جنگ نمی شوند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *