دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

گفت و گوی تلفنی نخست وزیر عراق با ولیعهد عربستان در آستانه سفر به ریاض

گفت و گوی تلفنی نخست وزیر عراق با ولیعهد عربستان در آستانه سفر به ریاض

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در آستانه سفر به ریاض، با محمد بن سلمان ولیعهد عریستان سعودی تلفنی گفت و گو کرد.

به گزارش ایرنا مکالمه تلفنی یکشنبه مصطفی الکاظمی با ولیعهد سعودی درحالی صورت می گیرد که الکاظمی جمعه شب نیز طی دیدار مجازی، با شاه سعودی گفت و گو کرد.

در دیدار مزبور سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان از مصطفی الکاظمی برای سفر به عراق و دیدار با ولیعهدش دعوت کرد که در پاسخ به این دعوت، نخست وزیر عراق این هفته راهی عربستان خواهد شد.

سفر الکاظمی به عربستان سال گذشته به دلیل بیماری و کهولت سن شاه سعودی لغو شد.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) نیز خبر مکالمه تلفنی بین محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی با مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق را بازتاب داد.

محور اصلی گفت و گوی دو طرف به «اهمیت افزایش بهره وری تولید فرآینده های تولیدی نفت و بهره گیری از رهبری عربستان در این تجارت» اختصاص داشت.

«واس» در این باره نوشت: ندر طی این تماس ، طرفین در مورد طرح خاورمیانه سبز که توسط ولیعهد مطرح شد بحث کردند که هدف این طرح، همکاری با کشورهای منطقه به منظور کاشت ۵۰ میلیارد درخت به عنوان بزرگترین برنامه جنگل کاری در جهان است. همچنین مزایای این پروژه برای منطقه و جهان بررسی شد.»

نخست وزیر عراق با ابراز اینکه با عربستان سعودی در این زمینه همکاری خواهد کرد در ادامه، بر تلاش کشور خود برای رسیدن به اهداف این طرح تاکید کرد.

تلاش های به اصطلاح «زیست محیطی» بن سلمان با ششمین سالگرد حمله به یمن و ایجاد آوارگی و قحطی گسترده و سوء تغذیه بیش از یک میلیون کودک و همچنین نقض گسترده حقوق بشر در داخل و خارج از عربستان مصادف شده است.

الکاظمی و بن سلمان ماه گذشته نیز با یکدیگر تماس تلفنی داشته و درباره مسایل دوجانبه گفت و گو کردند.

همچنین الکاظمی پس از لغو سفرش به عربستان در سال گذشته، قبل از سفر به آمریکا و دیدار با ترامپ، از ولیعهد سعودی تماسی دریافت کرد که طی آن مسایل دو جانبه و همچنین موضوعات اقتصادی مانند قیمت نفت و اجلاس اوپک مورد بررسی طرفین قرار گرفته بود.

گفتنی است دولت مصطفی الکاظمی به زودی میزبان نشست سه جانبه با مصر و اردن در بغداد خواهد بود.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *