دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

گفت و گوی روسیه و سازمان ملل درباره حل مسائل سوریه

گفت و گوی روسیه و سازمان ملل درباره حل مسائل سوریه

«گی یر پدرسون» نماینده دبیر کل سازمان ملل در سوریه با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه و میخاییل بوگدانف نماینده رئیس جمهوری روسیه در خاورمیانه دیدار و دو طرف درباره روند حل مسائل سوریه گفت و گو کردند.پدرسون در چارچوب برنامه سفر خود به روسیه با میخاییل بوگدانف نماینده رئیس جمهوری روسیه در خاورمیانه دیدار کرد و دو طرف به ادامه گفت وگوها درباره مساله سوریه و موضوعات مطرح شده در دیدار پدرسون با لاوروف پرداختند.

به گزارش روز جمعه ایرنا از وزارت امور خارجه روسیه، لاوروف در دیدار با پدرسون در مسکو، بر اهمیت انسجام تلاش های جامعه جهانی برای کمک به روند حل و فصل مسائل سوریه برمبنای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد.

در این دیدار برخی مسائل مربوط به حل مسائل سوریه ازجمله روند حل و فصل سیاسی مسائل این کشور و مسائل مربوط به کمک های انسانی به مردم سوریه و بازگشت پناهندگان سوری به خانه های خود بررسی شد.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: پدرسون در چارچوب برنامه سفر خود به روسیه با میخاییل بوگدانف نماینده رئیس جمهوری روسیه در خاورمیانه دیدار کرد و دو طرف به ادامه گفت وگوها درباره مساله سوریه و موضوعات مطرح شده در دیدار پدرسون با لاوروف پرداختند.

در این دیدار روند حل مسائل سوریه مطرح شد و دو طرف درخصوص وظایف مذاکرات چندجانبه بین المللی برای حل و فصل موثر مسائل سوریه و تامین یکپارچگی و تمامیت ارضی و حق حاکمیت این کشور گفت و گو کردند.

نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه روز چهارشنبه هم با «الکساندر لاورنتیف» نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه دیدار کرد و دو طرف درخصوص روند حل مسائل سوریه گفت و گو کردند.

به گزارش ایرنا، دیدار لاورنتیف و پدرسون در حاشیه پانزدهمین دور مذاکرات ایران، روسیه و ترکیه در فرمت مذاکرات آستانه در سوچی برگزار شد و  در آن دیدار موضوعات مرتبط با مذاکرات فرمت آستانه بررسی شد و طرف های شرکت کننده در آن درخصوص این مسائل گفت و گو کردند.

لاورنتیف و پدرسون ابراز امیدواری کردند که دور بعدی مذاکرات سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه در فرمت آستانه در شهر نور سلطان (آستانه سابق) پایتخت قزاقستان برگزار شود.

در زمان حاضر دو فرمت مذاکرات بین المللی برای حل مسائل سوریه وجود دارد که شامل فرمت مذاکرات آستانه و فرمت مذاکرات ژنو تحت نظارت سازمان ملل می شود.

پانزدهمین نشست بین المللی صلح سوریه در فرمت مذاکرات آستانه، روزهای سه شنبه و چهارشنبه با حضور نمایندگان ایران، روسیه، ترکیه، سازمان ملل، دولت سوریه و گروه‌های معارض سوری، در منطقه آدلر شهر بندری سوچی روسیه برگزار شد.

مذاکرات ژنو نیز بین نمایندگان دولت و معارضان سوری در ژنو و تحت نظارت نماینده دبیر کل سازمان ملل در سوریه برگزار می شود.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *