یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 - Sunday 28 April 2024

سازمان ملل: فرانسه به مشکلات نژادپرستی در میان پلیس رسیدگی کند

سازمان ملل: فرانسه به مشکلات نژادپرستی در میان پلیس رسیدگی کند

 دفتر کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل در واکنش به کشته‌شدن یک نوجوان 17 ساله به دست پلیس فرانسه و سرکوب معترضان به این قتل توسط ژاندارم‌ها، از پاریس خواست تا به طور جدی به مشکلات نژادپرستی در میان نیروهای پلیس این کشور رسیدگی کند.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای روزنامه «لو فیگارو»، راوینا شمدسانی سخنگوی دفتر کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل امروز جمعه در جریان یک کنفرانس مطلوعاتی این نهاد در ژنو، اظهار داشت: اکنون زمان آن فرا رسیده است که فرانسه به طور جدی به موضوعات عمیق نژادپرستی و تبعیض‌نژادی در میان مجریان قانون رسیدگی کند.

در همین ارتباط وزیر کشور فرانسه از دستگیری ۶۶۷ نفر در جریان تنش‌های شب گذشته تا صبح امروز (جمعه) بین مردم و نیروهای پلیس این کشور خبر داد.

صبح دیروز نیز ژرارد درمنن در صفحه توییتر خود از دستگیری ۱۵۰ نفر طی شبانه‌روز چهارشنبه تا پنجشنبه و سوختن چندین ساختمان و خودرو خبر داد؛ موضوعی که از گستردگی ناآرامی‌ها در سراسر این کشور خبر می‌دهد و فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده از شرایط حاکم نیز بر آن صحه می‌گذارد.

روز چهارشنبه نیز وزارت کشور فرانسه بازداشت ۳۱ نفر، زخمی شدن ۲۴ افسر پلیس و آتش زدن ۴۰ دستگاه خودرو در جریان اعتراض‌های شب گذشته را به صورت رسمی تایید کرد.

گسترش نآرامی‌ها و تنش‌ها بین مردم و نیروهای پلیس فرانسه موجب شد که امانوئل مکرون رئیس جمهوری این کشور که برای شرکت در اجلاس سران اتحادیه اروپا در بروکسل به سرمی‌برد، نشست خود را نیمه‌کاره رها کند.

روزنامه «لو پاریزین» در این ارتباط نوشت، مکرون روز جمعه از جلسه سران اتحادیه اروپا خارج شد و کنفرانس مطلوعاتی نهایی خود را لغو کرد.

به گزارش ایرنا، قتل خونسردانه نائل (Nahel) نوجوان ۱۷ ساله در روز روشن به دست پلیس فرانسه و ارایه گزارش دروغ از واقعه‌ای که از آن به “آمریکایی شدن پلیس فرانسه” تعبیر شده است، فاجعه‌ای دیگر در پرونده ژاندارم‌های خشمگین این کشور ثبت و آتش خشم شهروندان فرانسوی را به عطش انتقام تبدیل کرد.

ویدئویی که از این حادثه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، نشان می‌دهد که یک افسر پلیس راننده‌ای را به زور اسلحه متوقف کرد اما زمانی که خودرو دوباره شروع به حرکت می‌کند، اقدام به شلیک کرده است. در این ویدئو صدایی به گوش می‌رسد که می‌گوید: «با گلوله‌ای در سر می‌روی.»

گستردگی اعتراض‌ها در سراسر فرانسه در واکنش به قتل موجب شده است که امانوئل مکرون رئیس جمهور این کشور امروز پنجشنبه دستور تشکیل یک هسته بحران بین وزارتی را صادر کند و رسانه‌هایی همچون روزنامه پرشمارگان «لو فیگارو» این سوال را مطرح کنند که آیا فرانسه به فضای «جنگ داخلی» تبدیل می‌شود؟

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *