شنبه 15 اردیبهشت 1403 - Saturday 04 May 2024

” آصفی ” : هدف اروپا از طرح اینستکس خرید زمان است

” آصفی ” : هدف اروپا از طرح اینستکس خرید زمان است

*می‌خواهند ایران را مدیریت کنند .

 

حمیدرضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت امورخارجه کشومان در گفت‌وگو با در خصوص صبر استراتژیک ایران پس از خروج آمریکا از برجام گفت: دو نظر وجود دارد یکی اینکه ما یکسال صبر کردیم به نفع جمهوری اسلامی بود و یک نظر این هست که می‌شد صبر کرد تا یه شوک ابتدای کار یه طرف مقابل وارد کرد که در این باره  افزایش درصد ٣.٦٧ و عبور ذخایر اورانیوم غنی سازی از سیصد کیلو گرم را می توان مثال زد. اما به هر حال دو دیدگاه است و نمی‌توان گفت کدام درست است به دلیل اینکه این‌ها مباحث نظری است و تجربی نیست. مستقل از اینکه کدام یک درست باشد ما در جایی قرار داریم که شورا‌ی عالی امنیت ملی مصوبه‌ای داده است و کشور برآن اساس عمل می‌کند.از یک جهت اینکه ما یک سال صبر کردیم بد نبود و آن بدین خاطر است که مشخص شد اروپا نمی‌خواهد با ایران کار کند. البته نظراتی وجود دارد اینکه برخی می‌گویند نمی‌خواهد و برخی می‌گویند نمی‌تواند و بعضی هم معتقدند نه می‌خواهد و نه می‌تواند.
وی در ادامه افزود: من اعتقاد دارم نمی‌خواهد، چون در تقسیم بندی جهانی اروپایی‌ها در بلوک چه به لحاظ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بلوک غرب دسته بندی می‌شوند و آمریکا شمرده می‌شوند و لذا نمی‌خواهند خیلی ریسک کنند و با بیانیه هاو اظهار تاسف‌ها یی که می‌کنند کار را می‌گذرانند. هم اکنون امریکا از برجام خارج شده است، اروپا هیچ اقدام جدی نکرد. اروپا زمانی که امریکا از برجام خارج شد می‌توانست درخواست کند که آژانش فکری کند مانند کاری که امریکا در کمال وقاحت انجام داد. امریکا خود از برجام بیرون می رود ولی ایران باید تعهدات خود را براساس برجام انجام دهد. در این میان اروپایی‌ها می‌توانستند ماه‌های اول بر آمریکایی‌ها سخت‌تر بگیرند.

آصفی در خصوص اینستکس بیان داشت: اینستکس که کاملا در خدمت امریکاست و  هیچ چیزی جز خدمت به امریکا نیست؛ و هنوز آن را با اختصاص چهار الی پنج میلیارد یورو راه نینداخته اند. بیش از سه هفته است، اروپا مشخصا آلمان و فرانسه می‌گویند اجرایی می‌شود؛ و دقیقا مشخص نیست چند میلیون یورو است. وهمچنین معلوم نیست مربوط به چه کالایی است؛ لذا من می‌خواهم بگویم اروپا اراده کار جدی با ایران را ندارد. این کاری که جمهوری اسلامی انجام می‌دهد، پیروی از یک ضرب المثل آلمانی است که می‌گوید:وقتی میتوانی از زورت استفاده کنی خواهش نکن. در یکسال گذشته ما این گونه عمل نکردیم. از این به بعد جمهور‌ی اسلامی می‌خواهد زورش را با خواهش عوض نکند. مادامی که اینستکس شامل نفت نمی‌شود و بانک‌ها کار نمی‌کنند به زعم خودشان (امریکا) این یک پاد زهری است که ایران اقدامات عجیب نکند؛ لذا امریکا ایمن می‌شود. اگر در اینستکس پول نفت اروپایی بیاید بانک‌های اروپایی کارشان را شروع کنند می‌شود گفت سازو کاری شکل گرفته است. ولی اگر اینستکس محدود به چند نوع کالا شود (اقلام دارویی، خوراکی کشاورزی، تجهیزات کشاورزی) و با حجم کم و بدون بانک، آن وقت می توان گفت ابزاری است که کاملا در جهت خدمت به آمریکاست، چون اولا اینستکس سازو کاری است که می‌داند ما چه خرید و فروشی کرده ایم و نظارت می‌شود و ثانیا کار جدی نکرده اند و نفت هم نخریدند ثالثاً طلبکار هم هستند که مااین کار را کرده ایم.
سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در خصوص عدم تمایل اروپا برای خرید نفت ایران نیز گفت: دلیل اینکه اروپا نمی‌خواهد از ایران نفت خریداری کند هم این است که آنهانمی خواهند با امریکا به اصطلاح سرشاخ شوند. اروپایی‌ها بانک‌های بزرگ را، راه نمی‌اندازند و اینطور توجیه می کنند که بانک‌ها خصوصی هستند و پیرو دولت نیستند و نگران تحریم هستند پس با ایران کار نمی‌کنند. اگر اینستکس نفت را شامل شود تا حدودی قابل دفاع می‌شود ولی، چون نمی‌شود این همان خدمت به آمریکاست.

آصفی در رابطه با رویکرد اروپا در قبال عملیاتی کردن سازوکار مالی با ایران خاطرنشان کرد: تصور نمی‌کنم اینستکس کارایی لازم را  داشته باشد و کالا‌های متنوعی را تحت پوشش قرار داده و نیاز‌های اساسی مارا برطرف کند. اما اروپا با طرح این موضوع می‌خواهد تنها جلوی اقدامات احتمالی تهران را گرفته و به اصطلاح زمان بخرند، آنها به دنبال مدیریت ایران هستند. فکر می‌کنم ما غنی سازی ٣.٦٧را افزایش می‌دهیم و همین ذخایر سیصد کیلویی هم بیشتر شود. این‌ها نه مغایر با برجام است نه مغایر با NPT است.

وی در خصوص ادعای غربی ها مبنی بر اینکه تهران به دنبال دستیابی به تسلیحات هسته ای است تصریح کرد: فتوای رهبری در این باره روشن است و ایران به دنبال ساخت بمب نیست ولی آن‌ها نگران هستند که ایران غیر قابل مهار شود، چون شاهد غنی سازی ٢٠درصد از سوی ایران بودند و می دانند که شروع کار غنی سازی سخت است ولی تا رسیدن به ٩٩درصد کار سختی نیست،  ضمن اینکه آنها می‌خواهند امریکا را نیز راضی کنند و از فشار امریکا  را نسبت به خود کم کنند.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه درباره  اعتبار و کارآمدی ساز و کار مالی اینستکس گفت:  تراکنش مالی باید شفاف سازی شود ما نبایدمردم را در ابهام بگذاریم. باید دید تراکنش مالی چقدر بوده است. هر چند که مقدار این تراکنش به حدی کم است که اروپایی‌ها از بیان مقدار آن خجالت می‌کشند. گام اول آن اگر این بوده و ماه‌ها طول کشیده است گام دوم آن نیز چند ماه طول می‌کشد عمر این برجام هم سر می‌آید. اروپایی‌ها گام‌ها را آرام بر می‌دارند تا وقت را بکشند و بلاتکلیفی ایجاد کنند. به نظرم اروپایی‌ها دیگر جلوتر نمی‌آیند همین اینستکس را گسترده‌تر می‌کنند. حالا ممکن است چند میلیون به چند ده میلیون تبدیل شود.

آصفی درباره نقش پلیس خوب و بدی که سه کشور اروپایی در حال ایفای نقش های آنان هستند نیز تاکید کرد:  بخش بحث پلیس خوب و بداست یک بخش خود ماهیت انگلیس است. آن‌هایی که چهار سال بعد از انقلاب را دنبال کرده اند می‌دانند انگلیس همیشه در کنار آمریکا بوده و بعضی مواقع حتی تندتر بوده است. انگلیس تنها کشوری است که مجلس کشورمان رای به قطع رابطه با آن داده است و یک رای مخالف هم نداشته است. کینه انگلیس نسبت به ایران کمتر از آمریکا نیست. منتهی ظاهر را بهتر نشان می‌دهند. من از رفتار آن‌ها تعجب نمی‌کنم .. تعجب می‌کنم از کسانی که نمی‌توانند رفتار انگلیسی‌ها را به خوبی تجزیه و تحلیل کنند. این کشور هم اکنون  بحث برگزیت را دارد اگر از اتحادیه اروپا خارج شود کشوری تنهاست و رابطه‌اش با آمریکا قوی‌تر خواهد شد در این تردیدی نیست. خروج انگلیس از اتحادیه اروپا این تبعات را دارد. نگرش لندن نسبت به تهران همانند نگرش واشنگتن است. سه کشور   آمریکا انگلیس و کانادا از ابتدای انقلاب اسلامی ، همواره با ایران رفتاری یکسان داشته اند. توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق به دستور انگلیس و آمریکا بوده است. شاید با دستور مستقیم آمریکا نباشد، ولی انگلیس با آمریکا هماهنگ کرده است. وزیر خارجه اسپانیا که ظاهرا به جای خانم موگرینی خواهد آمد اظهار ناراحتی کرده است. او مواضع مستقل خوبی دارد و تا به حال که این طور بوده و سعودی‌ها و صهیونیست‌ها از مخالفان او هستند. این کشتی در آب‌های سرزمینی جبل الطارق نبوده است بلکه در در آب راه‌های بین المللی بوده است. این اقدام مغایر با حقوق دریاها ست و تنها یک خوش خدمتی به امریکا بوده است و طبیعی است که می‌خواهند فشار را بر رو‌ی ایران زیاد کنند.

وی در خصوص فشار حداکثری دولت آمریکا علیه ایران نیز بیان داشت: یکی از مسئولین آلمانی گفته بود که فشار حداکثری بر روی ایران جواب نمی دهد، چنانچه شاهدیم  فشار حداکثری بر روی ترامپ است زیرا به اهدافش نمی رسد. انگلیس هم در آن جهت حرکت می‌کند. برخی می گویند باید اقدام متقابل شود این هم یک دیدگاه است. من دیدگاه خاصی ندارم چون در بطن ماجرا نیستم ، مسئولان بالای کشور باید همه جهات را ببینیند و تصمیم گیری کنند.

سخنگوی اسبق کشورمان در رابطه باتشکیل جلسه اضطراری ویژه آمریکا در شورای حکام و حق ایران در این شورا هم گفت: قاعدتا ایران هم حق دارد، زیرا جزء شورای حکام است، کشورهای دیگر مثل روسیه و چین هم از این قاعده مستثنی نیستند.این روزها آمریکا وضعیت خوبی در عرصه بین الملل ندارد، چراکه  ترامپ با هیچ چیز موافق نیست.  مذاکرات هفته پیش او با کره شمالی را دیدیم.  یک روز قبل از مذاکره با پیونگ یانگ، آمریکا همراه با انگلیس، فرانسه و آلمان به سازمان ملل و کشورهای عضو شورای امنیت نامه دادند که تحریم ها علیه کره شمالی محکم تر می شود و پس از همین اقدام هم نمایندگی کره شمالی در سازمان ملل بیانیه داد که این اقدام خصمانه با ژست مذاکره واشنگتن همخوانی ندارد.

آصفی در رابطه با سفر آبه شینزو به ایران و اینکه یک روز قبل از سفر او به کشورمان، آمریکا پتروشیمی ایران را تحریم کرده است گفت:سفر آبه شینزو به ایران سفر خوب و موفقی در ابعاد دو جانبه بود و نظر صریح مسئولین را هم در این رابطه شنیدیم.

وی تاکید کرد: ترامپ بحث میانجیگری را هم بی اعتبار کرد. او آنقدر سیاست نداشت که لاقل اگر قصد تحریم پتروشیمی ایران را دارد این اقدام را به بعد از سفر آبه شینزو به تهران واگذار کند. حتی  می‌توانست بعد ازشنیدن جواب مخالفت ایران ، تحریم ها در این بخش را اعلام کند. با این تفاسیر می‌توان گفت ترامپ قائل به نتیجه نبوده و تنها  قصد مذاکره دارد. با توحه به نزدیکی انتخابات آمریکا و اینکه  رییس کاخ سفید در سیاست خارجی این کشور  نه تنها در سیاست خارجی این کشور بلکه در عرصه دیپلماسی از ونزوئلا گرفته تا مکزیک و سوریه هیچ دستاوردی نداشته است. به جز خروج از معاهداتی نظیر پاریس ، ترامپ با روسیه و چین هم به تنش های جدی برخورده است.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در اشاره به خرید تجهیزات نظامی کشور‌های عربی از آمریکا نیز اشاره کرد: بعضی از کشور‌های عربی به اشتباه تصور می‌کنند که  امنیت آنها در دستان واشنگتن خواهد بود زیرا ثبات و امنیت  باید توسط مردم کشورمان تامین شود.

آصفی با توجه به اهمیت بحث امنیت بیان داشت: امنیت در منطقه تعریف می شود،  ایران، بهترین و نزدیک ترین کشورها به آمریکا پیش از انقلاب بود اما وقتی خیزش عمومی بود آمریکا خود را کنار کشید و دید که توان مقابله ندارد. نمونه های آن کشورهایی مانند مصر  و تونس بودند که رفقای آمریکا محسوب می شدند. کشورهای عربی هم ممکن است  دچار خیزش عمومی شوند و در این شرایط به طور مثال سعودی ها آمریکا  را به یاد می آورند  که به حکامشان «گاو شیرده »  گفته که قطعا از ان تعبیر خوشحال نخواهد بود. من به عنوان یک ایرانی دوست ندارم آنها را با این عنوان بگویم . بنابراین معتقدم که این حقارت ها روزی منجر به خیزش خواهد شد و آن روز آمریکا کنار خواهد کشید. حکام سعودی و دیگر کشورها باید این را بدانند و با این واقعیت آنچنان که مصلحت ملک و مملکت است عمل کنند.

وی در مورد جلسه شورای حکام که به درخواست آمریکا برگزار می شود، خاطرنشان کرد: این جلسه آزمون مهمی برای اروپاست تا بجای انتقاد و  اعلام درخواست از جمهوری اسلامی ایرانی به  ریشه شرایط موجود و افزایش تنش هایی توجه کنند که به دلیل اقدامات غیر مسئولانه آمریکا بوجود آمده است. لازم است اروپا با محکوم کردن دولت ترامپ از او بخواهد تا نسبت به لغو تحریم ها اقدام کند.

این دیپلمات سابق کشورمان تاکید کرد: اروپا باید نشان دهد که گوش به فرمان و مطیع آمریکا نیست.

منبع : باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *