دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

اردوغان: مانع‌تراشی آمریکا در همکاری نظامی با آنکارا، بر امنیت ناتو تاثیر می‌گذارد

اردوغان: مانع‌تراشی آمریکا در همکاری نظامی با آنکارا، بر امنیت ناتو تاثیر می‌گذارد

رئیس جمهوری ترکیه تاکید کرد، موانع در همکاری دفاعی میان آنکارا و واشنگتن بر امنیت ناتو تاثیر می‌گذارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آمریکا پیش‌تر اعلامیه‌ای رسمی به ترکیه مبنی بر حذف این کشور از برنامه جنگنده‌های پیشرفته اف-۳۵ به خاطر خرید سامانه‌های دفاع هوایی اس-۴۰۰ روسیه ارسال کرده است. واشنگتن این تفاهم نامه مشترک در مورد جنگنده‌های اف-۳۵ با ترکیه را لغو کرد و در عوض آن را با هفت شریک باقیمانده در این پروژه یعنی انگلیس، ایتالیا، هلند، استرالیا، دانمارک، کانادا و نروژ امضا کرد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه متعاقبا اعلام کرد که آمریکا آنکارا را به خرید جنگنده‌هایی دیگر اما از نسل چهارم همچون جنگنده‌های اف-۱۶ دعوت کرده است. قرار است کنگره آمریکا با این مساله موافقت کند و وزارت امور خارجه آمریکا نیز برای تحقق این قرار داد در حال لابی کردن است تا قانون گذاران را متقاعد سازد که این توافق به نفع واشنگتن است.

اردوغان در نشست شورای تجاری ترکیه-آمریکا در نیویورک گفت: موانع ساختگی در مسیر همکاری دفاعی ما با آمریکا که مغایر با قوانین ائتلافی است، تاثیری منفی بر چشم‌انداز امنیتی ناتو خواهد گذاشت.

وی افزود: نگرش‌ها و رفتارهای مغرضانه که در نتیجه فشار برخی لابی‌گرها بر تصمیم‌گیرندگان ایجاد شده، به منافع آمریکا نیز لطمه خواهد زد.

در همین حال، اردوغان گفت: ترکیه به دنبال افزایش حجم گاز خریداری شده از آمریکاست.

وی افزود: ما تمایل داریم حجم گازی را که از آمریکا خریداری می‌کنیم با شرایط مطلوب‌تری در دوره آینده افزایش دهیم. ما آماده همکاری در زمینه ارسال گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) آمریکا به کشورهای منطقه هستیم.

در حال حاضر اصلی‌ترین تامین‌کنندگان گاز ترکیه، سه کشور روسیه، آذربایجان و ایران هستند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *