دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

اروپایی‌ها برای احتمال شکست بایدن در انتخابات آماده می‌شوند

اروپایی‌ها برای احتمال شکست بایدن در انتخابات آماده می‌شوند

*تارنمای شبکه سی‌ان‌بی‌سی امروز دوشنبه نوشت که همچنان بیش از یک سال تا انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا باقی مانده اما در قلب اتحادیه اروپا مقامات در حال آماده شدن قبل از هرگونه تغییر احتمالی رهبری در کاخ سفید هستند.

 یک رسانه آمریکایی گزارش داد که اتحادیه اروپا برای احتمال شکست جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در انتخابات ۲۰۲۴ و تغییر در رهبری کاخ سفید آماده می‌شوند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، تارنمای شبکه سی‌ان‌بی‌سی امروز دوشنبه نوشت که همچنان بیش از یک سال تا انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا باقی مانده اما در قلب اتحادیه اروپا مقامات در حال آماده شدن قبل از هرگونه تغییر احتمالی رهبری در کاخ سفید هستند.

یک مقام اتحادیه اروپا به این رسانه آمریکایی گفت: هماهنگی و همکاری بی‌سابقه‌ای بین اتحادیه اروپا و دولت فعلی آمریکا وجود دارد.

این مقام آگاه اضافه کرد: اتحادیه اروپا آگاه است که این همکاری مفروض کلی نیست و چنین رویکردی ممکن است زمانیکه شخصی مانند دونالد ترامپ مجدد به کاخ سفید بیاید، تغییر کند و اتحادیه اروپا تلاش دارد از فرصت کنونی برای پیشبرد چند پرونده با موضوعاتی که در آن منافع مشترک وجود دارد، استفاده کند.

اتحادیه اروپا آشکارا از انتخاب جو بایدن در اواخر سال ۲۰۲۰ به عنوان رئیس جمهور آمریکا پس از چهار سال ریاست جمهوری چالش برانگیز ترامپ، ابراز رضایت کرد. در زمان ترامپ روابط ترانس‌آتلانتیک به پایین‌ترین حد خود رسید چرا که دو طرف دیدگاه‌های متفاوتی در مورد تجارت، دفاع و فناوری داشتند.

با راه یافتن بایدن به کاخ سفید بهبود شگرفی در روابط بین واشنگتن و بروکسل به وجود آمد. اولویت‌های سیاسی او از جمله مواجهه با کرونا و تغییرات اقلیمی بسیار بیشتر شبیه اروپایی‌ها بود. این مساله با شروع جنگ اوکراین بیشتر نمود پیدا کرد و سران اروپایی از کمک‌های مالی و نظامی بزرگترین اقتصاد جهان به اوکراین استقبال کردند.

اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا در ماه مارس (اسفند/ فروردین) در کنار بایدن در واشنگتن اعلام کرد که آمریکا و اتحادیه اروپا یک موضع متحد و قوی علیه روسیه اتخاذ کردند. وی اضافه کرد: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه فکر کرد ما را از هم جدا می‌کند و ما بیش از همیشه متحد هستیم.

اما ممکن است که توافق‌ها و شیوه‌های کاری فعلی بین دو طرف، در صورت روی کار آمدن یک رئیس جمهوری جدید به کاخ سفید پایان پیدا کند.

کوین کلودن استراتژیست ارشد در موسسه «میلکن» درباره این سناریو که یک فرد جمهورخواه به کاخ سفید راه بیابد، گفت: این رابطه دشوار خواهد شد. این نگرانی برای اروپایی‌ها وجود دارد که آمریکا از حمایت از اوکراین دست بکشد.

یک دیپلمات اروپایی به سی‌ان‌بی‌سی گفت که شراکت ترانس آتلانتیک همچنان برای اتحادیه اروپا ضروری است. با این حال وی اظهار داشت که این روابط ممکن است در آینده کمی متفاوت به نظر برسد، چرا که اروپا به دنبال وابستگی کمتر به سایر نقاط جهان – از جمله چین و ایالات متحده – است.

او تاکید کرد: اتحادیه اروپا در حال توسعه مسیر خود به سمت خودمختاری راهبردی است و این بدان معنا نیست که ما به متحدان خود پشت می‌کنیم. برعکس، این بدان معناست که ما باید توانایی بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم انتخاب های خود را انجام دهیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *