شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

ایران،دربزنگاه تاریخ غرب را غافلگیرکرد : امروز شما را از فضا زیر نظرداریم

ایران،دربزنگاه تاریخ غرب را غافلگیرکرد : امروز شما را از فضا زیر نظرداریم

ماهواره سپاه پاسداران جمهوری اسلامی روز چهارشنبه به صورت موفقیت آمیز در مدار زمین قرار گرفت و در بزنگاه اوج تنش با آمریکا و غرب جهان را غافلگیر کرد و یک دستاورد تاریخی دیگر را ثبت کرد.

روز سوم اردیبهشت ماه نخستین ماهواره ایرانی توسط سپاه پاسداران به طور موفقیت آمیز در مدار زمین قرار گرفت و باعث بحث های بسیاری میان مقامات، رسانه ها و فضای مجازی شد. برخی کشورهای غربی تلاش کردند تا این ماجرا را کوچک جلوه داده یا از سرنوشت این ماهواره ابراز بی اطلاعی کنند. در مقابل رسانه ها حیرت خود را از این اقدام نشان داده و بسیاری از آنها از این اقدام ایران به عنوان یک پیشرفت چشمگیر برای کشورمان یاد کردند.

ماهواره قاصدک به وسیله موشک فضا پیمای نور وارد جو زمین شد تا نخستین ماهواره نظامی سپاه پاسداران در مدار زمین قرار بگیرد. سردار سلامی در پیام خود در این باره نوشت از امروز سپاه پاسداران جهان ار از فضا می بیند و زیر نظر دارد. این اقدام ایران بلافاصله مورد توجه رسانه های جهان و شبکه های اجتماعی قرار گرفت.

این اقدام ایران رسانه های غربی را شوکه و بسیاری از مقامات خارجی را  وادار به واکنش کرد. بحث بر سر این ماهواره در شبکه های مجازی هم بالا گرفت ودر دوروز گذشته در صدر توجه کاربران فضای مجازی بود.

رسانه‌های غربی با انتشار خبر پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نظامی «نور۱»، آن را اقدامی غافلگیرانه در بحبوحه تنش‌ها میان ایران و آمریکا دانستند.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نیز در خبری نوشت: «سپاه پاسداران ایران در بحبوحه تنش‌ها با آمریکا اعلام کرد ماهواره پرتاب کرده است». این خبرگزاری افزود: هنوز پرتاب این ماهواره که سپاه آن را نور می‌خواند، به صورت مستقل تائید نشده است. وزارت امور خارجه آمریکا و پنتاگون که مدعی‌اند این پرتاب‌ها برای پیشبرد برنامه موشکی بالستیک ایران انجام می‌شود، اظهار نظری در این مورد نکرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه نیز پرتاب ماهواره نور را عملیاتی غافلگیرانه خواند که پس از گذشت بیش از دو ماه از پرتاب دیگری که ایران گفته بود ابعاد نظامی نداشته و در مدار قرار نگرفت، انجام می‌شود.این خبرگزاری در ادامه نوشت: واشنگتن در گذشته از برنامه ماهواره‌ای ایران ابراز نگرانی کرده و پرتاب ژانویه ۲۰۱۹ موشک ماهواره‌بر را ناقض محدودیت‌های موشک‌های بالستیک خوانده بود.

 

دستور عجیب ترامپ

رئیس جمهوری ایالات متحده همزمان با پرتاب ماهواره نظامی ایران،  در واکنش به رویارویی قایق‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ناوهای آمریکایی گفته که به نیروی دریایی ایالات متحده مجوز شلیک داده است. ترامپ در توئیتی نوشت:

 من به نیروی دریایی ایالات متحده دستور داده‌ام که اگر قایق‌های توپدار ایرانی در دریا مزاحم کشتی‌های ما شدند، همه آنها را هدف قرار داده و منهدم کنند. این عکس العمل ترامپ در فضای مجازی به عنوان عکس العمل خشمگینانه رئیس جمهور ایالات متحده به ارسال ماهواره از سوی ایران، خوانده شد.

او بعدتر  به صورت مفصل تری به پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره از سوی ایران واکنش نشان داد. پایگاه خبری مایکروسافت نیوز ویدیویی از کنفرانس خبری روز چهارشنبه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا منتشر کرد که در واکنش به پرتاب ماهواره موفقیت‌آمیز ایران گفت: ما ایران را به دقت زیر نظر داریم.او در ادامه اظهار کرد: ما بیش از آن‌چه خود آن‌ها بدانند، در موردشان می‌دانیم.

فرمانده کل سپاه در ادامه در واکنش به لفاظی‌های اخیر مقامات امریکایی اظهار داشت: به آمریکاییها اعلام می‌کنیم که در دفاع از امنیت ملی، مرزهای آبی، منافع دریایی و امنیت کشتیرانی و نیروهایمان در دریا کاملاً مصمم و جدی هستیم و هر اقدامی با پاسخ قاطع، مؤثر و سریع ما مواجه خواهد شد.همچنین شمخانی در واکنش به پرتاب ماهواره نور نوشت ‏تحریم، تهدید و تطمیع سیاسی نمی‌تواند حرکت جمهوری اسلامی در مسیر تامین منافع ملی و حقوق قانونی‌اش را کُند نماید.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه در واکنش به مواضع اخیر ایالات متحده آمریکا در خصوص پرتاب موفق و غرور انگیز ماهواره نور به فضا، ضمن رد و تقبیح دخالت آن رژیم در امور داخلی ایران، پیشرفت های علمی و فناوری بویژه در حوزه هوا-فضا را حق ملت ایران دانست و خاطر نشان کرد قطعا اینگونه دخالت ها در عزم ملت ایران برای پیشرفت خللی ایجاد نخواهد کرد.

 

واکنش ها به پرتاب ماهواره ایرانی

ساعتی بعد از انتشار خبرماهواره ایرانی یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در واکنش به پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مدار 425 کیلومتری زمین، به خبرگزاری آسوشیتد پرس گفت که کشورش به دقت برنامه فضایی ایران را رصد می‌کند.  او افزود: «اگرچه ایران در حال حاضر موشک‌های بالستیک قاره‌پیما در اختیار ندارد، اما تمایل آنها به مقابله نظامی راهبردی با ایالات متحده می‌تواند آنها را به سمت توسعه موشک‌های بالستیک قاره‌پیما سوق دهد.»

«جان بولتون»، مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید در واکنش به پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نور توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به شکست سیاست‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران اعتراف کرده است. او در توئیتر نوشت: «اقدام ایران در پرتاب یک ماهواره نظامی تأییدی است بر اینکه ما هنوز به اندازه کافی فشار روی ایران اعمال نمی‌کنیم، بازدارندگی را برنگردانده‌ایم و کرونا ویروس باعث کوتاه آمدن آیت‌الله‌ها نشده است.» او در بخش دیگری از این توئیت مدعی شده که ایران به دنبال دستیابی به موشک‌های قاره‌پیمایی که قادر به حمل سلاح‌های هسته‌ای هستند. بولتون در ادامه نوشت: «نمی‌توان به آنها اعتماد کرد.» 

دو مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا امروز در یک کنفرانس خبری به تکرار ادعاها درباره برنامه موشکی ایران و اقدام اخیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در پرتاب ماهواره نور پرداختند.«جان هایتن»، معاون رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در پاسخ به سئوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه آیا پرتاب این ماهواره از سوی ایران موفقیت‌آمیز بوده است گفت: «هنوز اطلاعاتی در این خصوص ندارم.» هایتن در ادامه گفت: «ما هر راکت یا موشکی که از زمین پرتاب می‌شود را رصد می‌کنیم.» او سپس درباره برد ماهواره پرتاب‌شده گفت: «مسیر زیادی را پیمود که این نشان می‌دهد ایران توانایی تهدید همسایه‌های خود و متحدان ما را دارد.»

مایک پمپئو هم  در یک کنفرانس خبری گفت که ایران باید بابت این اقدام پاسخگو شود. او گفت اقدام ایران نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده است.

 پمپئو در ادامه مدعی شد : پرتاب ماهواره توسط ایران تمام آنچه که ما در این مدت می گفتیم را ثابت کرد.

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در اقدامی هماهنگ با آمریکا به پرتاب موفق ماهواره نظامی ایران واکنش نشان داد و خواستار تحریم های بیشتر علیه تهران شد.  وزارت خارجه رژیم غاصب صهیونیستی در این بیانیه افزود: «اسرائیل خواهان محکومیت بین المللی پرتاب ماهواره از سوی ایران و اعمال تحریمهای بیشتر علیه تهران است تا این رژیم از فعالیتهای ناخوشایند و خطرناک بازداشته شود.»

فرانسه هم روز پنجشنبه در واکنش به پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره «نور» از برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کرد.

وزارت خارجه فرانسه مدعی شده برنامه موشکی ایران عامل نگرانی برای ثبات منطقه است. 

برخلاف موارد بالا، «کنستانتین کوساچوف» رئیس کمیته امور بین‌الملل در مجلس دومای روسیه روز گذشته (چهارشنبه) تصریح کرد که اقدام ایران در پرتاب ماهواره نظامی به فضا نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نبوده است.

 

واکنش رسانه های عربی چه بود؟

یک روزنامه لبنانی اعلام کرد، عملیات قرار دادن ماهواره نور بر موشکی که آن را به فضا حمل کرد محرمانه و سریع و تنها در دو ساعت قبل از پرتاب انجام شد به همین دلیل دستگاه‌های مربوطه بین‌المللی نتوانستند قبل از پرتاب، آن را رصد کنند.روزنامه لبنانی البناء در گزارشی در همین باره نوشت، ایران در نمایشی غافلگیرانه و سریع از توانایی فنی و علمی خود موفق به پرتاب ماهواره نور و قرار دادن آن در مدار شد بدون اینکه ماهواره‌های آمریکایی و اروپایی بتوانند عملیات آماده‌سازی برای پرتاب این ماهواره را رصد کنند.

این روزنامه در ادامه به نقل از منابع خودش نوشت: عملیات قرار دادن ماهواره نور بر موشکی که آن را به فضا برد به شکل محرمانه، سریع و حداکثر در دو ساعت انجام شد به نحوی که دستگاه‌های رصد بین‌المللی و شرکت‌های ویژه این کار چیزی از علمیات پرتاب نفهمیدند جز پس از آنکه ماهواره نور در مدارش در دور زمین قرار گرفت.

یک نویسنده فلسطینی هم در رای الیوم ضمن تمسخر حکام سیاسی عرب حاشیه خلیج فارس، تأکید کرد که ایران ابرقدرت منطقه‌ای است و به ابرقدرت بین‌المللی نیز بدل می‌شود.

  صبح روز چهارشنبه سوم اردیبهشت ماه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی موفق شد ماهواره «نور» را به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران از ماهواره‌بر سه مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران با موفقیت پرتاب کند؛ این ماهواره با موفقیت در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.

پرتاب این ماهواره در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بازتاب گسترده‌ای داشت و بسیاری از کارشناسان، آن را دستاورد تاریخی برای سپاه پاسداران و نظام جمهوری اسلامی ایران، عنوان کردند.

«محمد النوبانی» نویسنده و تحلیلگر فلسطینی با انتشار یادداشتی در روزنامه الکترونیکی رای الیوم تأکید کرد، این اقدام سپاه پاسداران، «دستاورد تاریخی است که به مجموعه دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران اضافه می‌شود و موفقیت راهبردی در راستای تلاشهای ایران برای توسعه برنامه فضایی است.»

طبق تصاویری که برخی سایتها و تحلیلگران خارجی منتشر کردند، ماهواره نظامی ایران با نام نور، که دیروز به فضا پرتاب شد لااقل یک بار از روی سرزمینهای اشغالی عبور کرده است. اما در عین حال برخی رسانه ها مدعی شدند که ماهواره ذکر شده رصد نشده است که این انتقاد آنها با پاسخ سپاه رو به رو شد.

منبع : خبرآنلاین

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *