شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

بورل درباره تبعات حل نشدن مسئله فلسطین هشدار داد/تاکید بربه رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین

بورل درباره تبعات حل نشدن مسئله فلسطین هشدار داد/تاکید بربه رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین

 مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به تبعات عدم حل و فصل مسئله فلسطین و خطر گسترش درگیری‌ها در کل منطقه، بر لزوم شناسایی کشور مستقل فلسطین برای تحقق آنچه «راه‌حل دو دولت» نامیده می‌شود، تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، جوسپ بورل در یادداشتی برای نشریه فایننشال تایمز نوشت که فلسطین «به یکی از بی ثبات ترین مناطق جهان تبدیل شده است. در این منطقه دوره‌هایی از آرامش وجود دارد که ممکن است این تصور را ایجاد کند که تنش‌ها در حال کاهش است، اما درگیری اسرائیل و فلسطین فراگیرتر از هر زمان دیگری باقی مانده و خواهد ماند.»

وی افزود: نزدیک‌بینی سیاسی ما و اینکه فکر می‌کردیم مناقشه بین اسرائیل و فلسطین از طریق راه‌حل دو دولتی قابل کنترل است و سپس آن را به حال خود رها کنیم، باید پایان یابد. اگر این وضع حل نشود ممکن است باعث مهاجرت مردم فلسطین به سمت اروپا شود و خطر تروریسم و تنش‌های بین جوامع را تشدید کند.

این مقام اروپایی با تکرار مواضع خصمانه اتحادیه علیه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و عملیات طوفان الاقصی مدعی شد: «اسرائیلی‌ها عمیقاً تحت تأثیر حمله هفتم اکتبر هستند که منجر به کشته شدن بیش از یکهزار و ۲۰۰ نفر و اسارت افزون بر ۲۰۰ نفر شد. فلسطینیان هم با یک بحران انسانی در غزه، کشتار بیش از ۱۳ هزار قربانی، عمدتاً زنان و کودکان، همراه با حملات شهرک نشینان اسرائیلی در کرانه باختری اشغالی و قدس شرقی روبرو هستند.»

بورل با اشاره به اجرای آتش‌بس موقت در غزه ابراز امیدواری کرد که این تحول به آزادی تمام اسرا و پایان دادن به درگیری‌ها منجر شود.

وی افزود: اسرائیلی ها معتقدند که برای تضمین امنیت خود باید حماس را از بین ببرند. فلسطینی ها هم پایان دادن به فاجعه انسانی غزه و تحریکات شهرک نشینان را در اولویت قرار می دهند. با وجود این چالش ها، ما باید امکان رسیدن به صلح را باز نگه داریم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان این ادعا که «بهترین تضمین برای امنیت اسرائیل، شناسایی کشور فلسطینی است» مدعی شد : خلاء قدرت در غزه به سرعت توسط نیروهای کنترل نشده ای پر خواهد شد و غزه را به سرزمینی شکست خورده تبدیل می‌کند.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از افتادن غزه به دست گروه‌های مسلح کنترل‌نشده که ممکن است کل کشورهای همسایه را بی‌ثبات کنند، این سرزمین باید توسط دولتی که نماینده مردم آن باشد اداره شود. امنیت خود اسرائیل مستلزم ایجاد یک کشور فلسطینی در غزه و کرانه باختری اشغالی از جمله بیت المقدس شرقی است. اما اینکه چگونه و چه زمانی به این امر دست یابیم به همه ما بستگی دارد.

بورل افزود: ما باید با شرکای خود در منطقه و در سراسر جهان تلاش کنیم تا به یک راه حل سیاسی پایدار به نفع اسرائیل، فلسطین و منطقه برسیم. این به نفع خود ما نیز هست. اتحادیه اروپا، همراه با برخی کشورهای عربی، تلاش‌هایی را برای رسیدن به این هدف از طریق ابتکار روز صلح آغاز کرده‌ است. ما مصمم هستیم که به کار در راستای این هدف ادامه دهیم.

به گزارش ایرنا، رژیم صهیونیستی پس از ۴۸ روز جنگ در غزه و بمباران مناطق مسکونی، درمانی و آموزشی نوار غزه نتوانست به هیچ یک از اهداف ادعایی خود دست یابد، از این رو روز جمعه آتش‌بس چهار روزه با حماس را با میانجیگری قطر و مصر پذیرفت.

مقاومت فلسطین، در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغالگری و تجاوز رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و دیگر مناطق سرزمین های اشغالی، در هفتم اکتبر (۱۵ مهر) گذشته عملیات طوفان الاقصی را علیه این رژیم آغاز کرد. رژیم صهیونیستی مطابق معمول با قتل عام غیرنظامیان و بمباران مناطق مسکونی به عملیات رزمندگان مقاومت پاسخ داد. این رژیم در نهایت، شکست در عملیات خود برای آزادسازی اسرایش را پذیرفت و تسلیم مقاومت شد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *