چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - Wednesday 01 May 2024

تراشه آمریکایی لپ‌تاپ‌های جدید چینی خشم نمایندگان جمهوری‌خواه را برانگیخت

تراشه آمریکایی لپ‌تاپ‌های جدید چینی خشم نمایندگان جمهوری‌خواه را برانگیخت

رونمایی از لپ‌تاپ جدید شرکت «هوآوِی» (HUAWEI) با تراشه هوش مصنوعی شرکت آمریکایی «اینتل»، خشم نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا را از وزارت بازرگانی دولت جو بایدن برانگیخت.

به گزارش شنبه ایرنا از نشریه ساوث چاینا مورنینگ پست، نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا پس از اینکه شرکت مخابراتی «هوآوِی» از لپ‌تاپ مجهز به تراشه هوش‌مصنوعی شرکت «اینتل» رونمایی کرد، از دولت جو بایدن انتقاد کردند.

نام شرکت مخابراتی هوآوی در سال ۲۰۱۹ در فهرست محدودیت‌های تجاری واشنگتن قرار گرفت و همین امر موجب شد تا محدودیت‌هایی در توسعه فناوری نوین این شرکت ایجاد گردد.

مایک گالاگر رئیس کمیته مجلس نمایندگان آمریکا در مورد چین اظهار داشت: یکی از بزرگترین رازها در واشنگتن است که چرا وزارت بازرگانی ما اجازه انتقال فناوری آمریکا به هوآوی را داده می‌شود؟

تامین‌کنندگان آمریکایی موظف هستند برای ارسال یا انتقال کالایی به شرکت‌های که نامشان در فهرست محدودیت‌های تجاری قرار دارند، مجوز ویژه دریافت کنند.

بر همین اساس، شرکت اینتل پیشتر مجوزی از دولت ترامپ دریافت کرده بود که به این شرکت اجازه می‌داد تا سال ۲۰۲۰ پردازنده‌های خود را برای استفاده در لپ‌تاپ ها به شرکت هوآوِی بفروشد. مخالفان چینی از دولت بایدن خواسته بودند تا این مجوز را لغو کند و دولت به آنها وعده داده بود که این مجوز در سال جاری تمدید نشود.

تراشه آمریکایی لپ‌تاپ‌های جدید چینی خشم نمایندگان جمهوری‌خواه را برانگیخت

هوآوی روز پنجشنبه (۲۳ فروردین) لپ‌تاپ خود که به هوش‌مصنوعی جدید با پردازنده جدید Core Ultra ۹ شرکت «اینتل» مجهز است را رونمایی کرد.

مایکل مک‌کال یکی دیگر از نمایندگان جمهوری‌خواه این کشور هم گفت: این مجوزهای انتقال فناوری به شرکت «هوآوِی» باید لغو شود.

وی با بیان اینکه ۲ سال پیش به من گفتند که مجوزهای هواوی لغو شده است، افزود:‌ امروز همچنان شاهد انتقال این فناوری هستیم.

هواوی در آگوست ۲۰۲۳ (مرداد و شهریور ۱۴۰۲) گوشی جدیدی با تراشه‌ پیشرفته‌ ساخت SMIC معرفی کرد. با وجود تلاش‌های مداوم واشنگتن برای فلج‌کردن هوآوِی و صنعت‌ تراشه‌سازی چین، این غول چینی به نمادی از تجدید حیات فناوری چین تبدیل شده است.

کوین کورلند، یکی از مقامات اجرایی صادرات در نشست استماع کمیته فرعی سنای آمریکا در همین راستا اظهار داشت: محدودیت‌های واشنگتن بر هوآوی تأثیر قابل توجهی بر دسترسی آن به فناوری ما داشته است.

وی افزود: هدف ما رشد و توسعه این غول چینی نیست بلکه جلوگیری از سوء استفاده این شرکت از فناوری آمریکا برای «فعالیت‌های مخرب» است.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *