چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - Wednesday 01 May 2024

تقلای انگلیس برای احیای اعتماد عمومی به پلیس

تقلای انگلیس برای احیای اعتماد عمومی به پلیس

وزیر کشور انگلیس در پی سلسله رسوایی‌های دستگاه امنیتی و کاهش اعتماد عمومی به پلیس این کشور، خواستار تحقیقات جدیدی در عملکرد این سازمان و سیاست‌زدایی از افسران پلیس شد.سوئلا برآورمن روز شنبه طی نامه‌ای به مدیران و روسای پاسگاه‌های پلیس انگلیس تصریح کرد که نیروهای امنیتی باید به جای درگیر شدن در مسائل سیاسی بر مقابله با جرم و جنایت تمرکز کنند.

به گزارش ایرنا سوئلا برآورمن روز شنبه طی نامه‌ای به مدیران و روسای پاسگاه‌های پلیس انگلیس تصریح کرد که نیروهای امنیتی باید به جای درگیر شدن در مسائل سیاسی بر مقابله با جرم و جنایت تمرکز کنند.

به گفته وی افسران پلیس وظیفه دارند که وقت خود را همیشه صرف رسیدگی به اولویت‌های عمومی کنند.

بر اساس بیانیه‌ای که در تارنمای دولت انگلیس منتشر شد، خانم برآورمن سازمان بازرسی نیروی انتظامی و خدمات آتش نشانی و نجات را مامور کرده است تا میزان تاثیرگذاری اشتغالات سیاسی افسران پلیس بر کارایی آن‌ها را مورد بررسی قرار دهد.

این بیانیه تصریح می‌کند که طبق سیاست‌های پلیس، افسران دستگاه امنیتی «باید همیشه موضع بی‌طرفی سیاسی اتخاذ کنند.»

در بیانیه دولت انگلیس آمده است: «وزیر کشور معتقد است که اعتماد عمومی به دلیل درگیر شدن پلیس در مسائل سیاسی بحث‌برانگیز صدمه دیده است.»

برآورمن گفت: «مردم بریتانیا از پلیس انتظار دارند که بر کاهش جرم و جنایت و حفاظت از جوامع تمرکز کنند؛ فعالیت سیاسی مردم را ایمن نگه نمی دارد، جرایم را کاهش نمی دهد و از قربانیان حمایت نمی کند، اما می تواند به اعتماد عمومی آسیب بزند.»

وی همچنین در گفت‌وگو با نشریه دیلی تلگراف که روز شنبه منتشر شد، نسبت به آنچه افزایش غیرقابل قبول جهت‌گیری‌سیاسی افسران پلیس در مسائل بحث‌برانگیز نامید، ابراز نگرانی کرد و هشدار داد که این وضع، اعتماد عمومی نسبت به پلیس را از بین برده است.

وزیر کشور انگلیس عنوان کرد که درگیر شدن افسران پلیس در مسائل سیاسی، آن‌ها را از انجام وظیفه اصلی خود یعنی مقابله با جرم و جنایت منحرف کرده است.

این برای نخستین باری نیست که دستگاه امنیتی انگلیس، به سازمان‌های تحقیقاتی حواله می‌شود. خرداد گذشته نیز شهردار لندن از تشکیل هیات جدیدی خبر داد که بر عملکرد و روند اصلاحات در پلیس پایتخت انگلیس نظارت خواهد داشت.

صادق خان که ریاست این هیات را برعهده خواهد داشت، در این باره گفت: هدف از تشکیل این مجموعه افزایش شفافیت و پاسخگویی پلیس به تمام اقشار مختلف جامعه است و هیات جدید در راستای تحقق تغییرات پیشنهادی پژوهش خانم لویس کیسی، عمل خواهد کرد.

نتایج تحقیقات خانم کیسی درباره عملکرد پلیس لندن که اوایل سال جاری منتشر شد، تصویر تکان‌دهنده و اسفناکی را از عمق نژادپرستی و فساد اخلاقی در این نهاد امنیتی نشان می‌دهد.

این گزارش که در پی قتل سارا اورارد – زن جوانی که پارسال بدست مامور پلیس لندن مورد آزار جنسی قرار گرفت و سپس به قتل رسید – تهیه شد، از یک فرهنگ مسموم در بین مسئولان و کارکنان بزرگترین اداره پلیس انگلیس پرده بر می‌دارد.

گزارش یادشده فرهنگ قلدری و ناتوانی مسئولان اداره پلیس لندن را در مقابله با رسوایی‌های اخلاقی این سازمان روایت می‌کند.

کیسی در هر بخشی که بررسی کرده، از جمله فرماندهی حفاظت از پارلمان و مراکز دیپلماتیک، نقص‌های گسترده‌ای را کشف و توصیه کرده که این واحدها به بخش‌های تخصصی‌تر واگذار و یا به طور کلی منحل شود.

این درحالیست که بحث واگذاری بخش‌های تخصصی، از مدت‌ها پیش مطرح بوده تا پلیس تنها روی نظم عمومی پایتخت متمرکز شود.

نتایج تحقیقات صورت گرفته در انگلیس نشان می‌دهد که اعتماد عمومی به پلیس این کشور به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است و یافته‌های موسسه ردفیلد ویلتون نشان می‌دهد که فقط ۲۶ درصد مردم انگلیس دیدگاه مثبتی به عملکرد پلیس دارند؛ ۴۰ درصد از تردد تنها در شب احساس ناامنی می‌کنند و بیشتر از پنج سال پیش، نگران قربانی شدن در یک جنایت هستند.

ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس با بیان اینکه اعتماد عمومی به پلیس «به شدت آسیب دیده»، خواستار «تغییر فرهنگ» این سازمان شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *