شنبه 15 اردیبهشت 1403 - Saturday 04 May 2024

توافق مهم ترکیه و یونان در خصوص مسئله پناهجویان

توافق مهم ترکیه و یونان در خصوص مسئله پناهجویان

ترکیه و یونان روز سه شنبه در خصوص رسیدگی به مسئله قاچاق انسان و مهاجرت‌های غیر قانونی به توافق رسیدند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یونان و ترکیه اعلام کردند که برای همکاری در زمینه مدیریت پناهجویان به توافق رسیده‌اند.

به نوشته روزنامه «کاثیمرینی» «دیمیتریس کایریدیس» وزیر مهاجرت یونان و «علی یرلیکایا» وزیر کشور ترکیه روز سه شنبه در شهر «آنکارا» بیانیه مشترکی صادر کردند. دو کشور توافق کرده‌اند در مبارزه با مهاجرت‌های غیر قانونی و قاچاق انسان  با یکدیگر همکاری کنند.

چندی قبل، مقامات یونان گفتند که ۴۸ مهاجر را از یک قایق بادی نزدیک جزیره «لسبوس» حوالی سواحل ترکیه نجات دادند.  گارد ساحلی یونان در بیانیه‌ای اعلام کرد:«یک کشتی گارد ساحلی که در حال گشت‌زنی در خارج از جزیره بود، صبح یکشنبه این قایق را مشاهده کرد. گارد ساحلی یونان ۴۸ خارجی را تخلیه و نجات داد.»

وزارت یونان روز سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مذاکرات در فضای مثبتی برگزار شد. یرلیکایا  نیز عزم دولت ترکیه را برای مقابله با مهاجرت غیرقانونی ابراز و بر پیشرفت ترکیه در مبارزه با قاچاق غیرقانونی انسان تاکید کرد.

ترکیه و یونان ۲ گذرگاه مهم برای پناهجویان و مهاجران غیرقانونی است که در سودای  زندگی بهتر به اروپا می‌روند.کشورهای شمال آفریقا مانند مغرب، تونس، الجزایر، لیبی و موریتانی نیز سال‌ها شاهد تلاش‌های مهاجران عمدتا از کشورهای جنوب صحرای آفریقا برای رسیدن به اروپا هستند. در حالیکه برخی از مهاجران موفق می‌شوند به مقصد برسند، برخی دیگر اغلب در طول سفر جان خود را از دست می‌دهند.

یونان و ترکیه تصمیم گرفته‌اند مسیر‌های جدید را برای همکاری پیش از برگزاری شورای همکاری بین دو کشور که در  دسامبر در شهر «تسالونیکی» در شمال یونان برگزار می‌شود، بررسی کنند.

پایان پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *