دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

دادستان کل سابق آمریکا: در صورت اثبات موارد اتهامی، کار ترامپ تمام است

دادستان کل سابق آمریکا: در صورت اثبات موارد اتهامی، کار ترامپ تمام است

ویلیام بار، دادستان کل سابق آمریکا در زمان دونالد ترامپ، می‌گوید در صورت صحت ادعاهای مربوط به نگهداری اسناد طبقه‌بندی شده، توسط رئیس جمهوری سابق، «کارش تمام است.»ویلیام بار همچنین گفته که از میزان حساسیت این اسناد و تعداد آنها «شوکه» شده و به نظر او حتی اگر نیمی از این موارد درست باشد، پس کار ترامپ به تعبیر او «تمام» است.

به گزارش ایسنا، ویلیام بار از رئیس سابق خود انتقاد کرد و گفت که او حق نداشته پرونده‌هایی را که گفته می‌شود در خانه‌اش پیدا شده، نگه دارد.

دونالد ترامپ امروز سه‌شنبه در دادگاهی در میامی حاضر می‌شود و با ده‌ها اتهام متهم به نگهداری غیرقانونی اطلاعات طبقه‌بندی شده روبروست.

او بارها این اتهامات را رد کرده و گفته که کار خلافی انجام نداده است.

به گزارش بی.بی.سی بار که از فوریه ۲۰۱۹ تا دسامبر ۲۰۲۰ در دوره ریاست جمهوری ترامپ، دادستان کل آمریکا بود، روز یکشنبه در گفتگو با فاکس نیوز، از کیفرخواست ۳۷ موردی علیه دونالد ترامپ دفاع کرد، مواردی که روز جمعه توسط جک اسمیت، بازرس ویژه این پرونده علنی شد.

ویلیام بار همچنین گفته که از میزان حساسیت این اسناد و تعداد آنها «شوکه» شده و به نظر او حتی اگر نیمی از این موارد درست باشد، پس کار ترامپ به تعبیر او «تمام» است.

بار می‌گوید که برنامه‌های جنگی برای حمله به کشورهای دیگر یا اسنادی درباره توانایی‌های آمریکا در هیچ جای جهان اسناد شخصی دونالد جی ترامپ نیست و اسناد دولتی هستند.

بار ۷۳ ساله زمانی یکی از متحدان سرسخت ترامپ بود، اما از زمان ترک مقام‌ خود به طور فزاینده‌ای از او انتقاد کرده است.

ترامپ از افراد پیشتاز حزب جمهوری‌خواهان آمریکا برای نامزدی ریاست جمهوری است و بسیاری از چهره‌های برجسته آن حزب از انتقاد او طفره می‌روند؛ در مقابل آنها وزارت دادگستری آمریکا و روند تحقیق و بررسی اتهامات ترامپ را به چالش می‌کشند.

جک اسمیت، بازرس ویژه ناظر بر تحقیقات، انگیزه سیاسی را در طرح موارد اتهامی ترامپ رد کرده و ویلیام بار هم آن را «مضحک» توصیف کرده است.

ترامپ به سرعت در شبکه اجتماعی خود «تروت سوشال» (Truth Social) به این سخنان دادستان کل سابق، واکنش نشان داد و بار را یک «کارمند سابق ناراضی» و «دادستان کل تنبل، ضعیف و کاملاً ناکارآمد» توصیف کرد.

او نوشت: بار این کار را می‌کند زیرا از «ترامپ» به خاطر اخراجش متنفر است.

ترامپ در یک گردهمایی تبلیغاتی آخر هفته گفته بود که این کیفرخواست به منزله «مداخله در انتخابات» توسط اف بی آی (پلیس فدرال آمریکا) و وزارت دادگستری به گفته او «فاسد» است. ترامپ قول داد که حتی در صورت محکوم شدن به مبارزات انتخاباتی خود ادامه دهد.

مطابق این کیفرخواست ترامپ به نگهداری صدها سند محرمانه، از جمله برخی از اسرار هسته‌ای و برنامه‌های نظامی ایالات متحده، متهم شده است به ویژه آنکه پس از ترک سمت خود این اسناد محرمانه را در مار-آ-لاگو، ملک شخصی خود در فلوریدا نگهداری کرده است.

ادعا می‌شود که ترامپ به بازرسان دروغ گفته و تلاش کرده که مانع از تحقیقات آنها در مورد رسیدگی به اسناد در اختیارش شود.

طبق قانون مربوط به اسناد ریاست جمهوری، اسناد و شواهد کاخ سفید باید پس از پایان دوره یک رئیس جمهور به آرشیو ملی منتقل شود. همچنین مقررات ایجاب می‌کند که چنین فایل‌هایی در محل امنی ذخیره شوند.

کارشناسان حقوقی می‌گویند که اتهامات کیفری علیه ترامپ، در صورت محکومیت می‌تواند برای او که بار دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ شده به حبس قابل توجهی منجر شود.

انتظار می‌رود که ترامپ برای حضور اولیه در دادگاه فدرال، اواخر روز دوشنبه به وقت محلی از خانه خود در شهر بدمینستر، نیوجرسی، به میامی سفر کند.

شهرداری میامی، همزمان با سازماندهی تظاهراتی در حمایت از ترامپ، طرح‌های امنیتی را در نظر گرفته است.

ترامپ قصد دارد پس از استماع جلسه دادگاه، عصر سه‌شنبه در باشگاه گلف خود در بدمینستر با خبرنگاران صحبت کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *