شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

اخبار داغ

در سومین جلسه محاکمه اسرائیل در دادگاه لاهه چه گذشت؟

در سومین جلسه محاکمه اسرائیل در دادگاه لاهه چه گذشت؟

سومین جلسه رسیدگی به اشغال اراضی فلسطین توسط اسرائیل امروز چهارشنبه در دیوان بین‌المللی دادگستری (دادگاه لاهه) برگزار شد.
جلسات استماع برای رسیدگی به پیامدهای حقوقی اشغالگری اسرائیل از روز دوشنبه هفته جاری با حضور بی سابقه 52 کشور آغاز شده و به مدت 6 روز ادامه خواهد داشت. با آنکه جلسات این دادگاه به طور مستقیم به جنگ ارتش اسرائیل در غزه مربوط نمی‌شوند اما نتایج آن می‌توانند فشارها بر اسرائیل برای پایان بخشیدن به عملیات خود در غزه را به پایان برسانند.

در جلسه چهارشنبه چه گذشت؟

▪️ نماینده آمریکا به دادگاه لاهه گفت که رأی این دادگاه «نباید این باشد که اسرائیل باید به صورت فوری و بی‌قید و شرط از اراضی اشغالی عقب‌نشینی کند.»▪️نماینده کوبا گفت که اینکه اقدامات اسرائیل تنها به عنوان آپارتاید به رسمیت شناخته شود به منزله نپرداختن به قصد ضمنی اسرائیل برای ریشه‌کن کردن مردم فلسطین است. ▪️نماینده مصر گفت فلسطین در معرض «طولانی‌ترین اشغالگری مستمر در تاریخ مدرن» قرار گرفته است. او علاوه بر این، نابود کردن «حق مسلم، دائمی و بی‌قید و شرط مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت خود» را محکوم کرد. ▪️نماینده امارات متحده عربی گفت که اسرائیل باید به محاصره غزه پایان داده و اجازه دهد کمک‌های انسانی به این منطقه برسد. او همچنین گفت که اسرائیل بایستی سیاست کوچاندن اجباری جمعیت فلسطینی‌ها را متوقف کند.
در جلسه روز نخست نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین عنوان کرد که دولت‌های اسرائیل تنها سه راه پیش روی فلسطینی‌ها گذاشته‌اند: کوچ، تسلیم یا مرگ. رسیدگی به این پرونده بنا به درخواست سال 2022 مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار می‌شود. این مجمع از دیوان بین‌المللی دادگستری به عنوان عالی‌ترین مرجع سازمان ملل خواسته بود، نظر مشورتی خود را درباره اشغالگری اسرائیل اعلام کند.این پرونده با شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل در دادگاه لاهه بابت ارتکاب جنایت نسل‌کشی متفاوت است. در آن پرونده دادگاه لاهه چندی پیش با صدور یک حکم اولیه از اسرائیل خواست تمامی اقدامات لازم را برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه انجام دهد. #اسرائیل #فلسطین #مصر #امارات #کوبا #دادگاه_لاهه
انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *