دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

رابرت مالی : می خواهیم کاری کنیم که به هرشکلی که دولت ایران راحت است با آنها صحبت کنیم

رابرت مالی : می خواهیم کاری کنیم که به هرشکلی که دولت ایران راحت است با آنها صحبت کنیم

*بازی بیهوده بایدن با کارت تحریم

*رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران :”ما اصلا از این تحریم ها خشنود نیستیم و می دانیم که وضعیت سختی را ایجاد کرده، اما می خواهیم کاری کنیم که به هرشکلی که دولت ایران راحت است با آنها صحبت کنیم.”

 دولت جدید آمریکا از یک سو سیاست فشار حداکثری رئیس جمهوری سابق این کشور علیه ایران را شکست خورده می‌نامد و از سوی دیگر به اعمال تروریسم اقتصادی ادامه داده و در مقام عمل تغییری در سیاست‌های ضد ایرانی کاخ سفید اعمال نمی‌کند.

به گزارش ایرنا، یک مقام ارشد دولت جو بایدن به نشریه فایننشال تایمز انگلیس گفته که با توجه به افزایش واردات نفت چین از ایران، دولت جو بایدن به پکن هشدار داده که تحریم های دوران رئیس جمهوری سابق آمریکا را اعمال خواهد کرد.

دونالد ترامپ سال ۲۰۱۹ یک شرکت نفتی دولتی و چندین نفتکش چینی را به دلیل نقض محدودیت‌های نفتی آمریکا علیه ایران تحریم کرد. این در حالیست که شرکت تحقیقاتی کپلر گزارش داد که چین در ماه فوریه گذشته حدود ۴۷۸ هزار بشکه در روز از ایران نفت خام وارد کرده و انتظار می‌رود که این میزان در ماه جاری میلادی (مارس) به یک میلیون بشکه در روز افزایش یافته که رکورد جدیدی در فروش نفت خام بشمار می‌رود.

این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود اظهار داشت: ما به چینی‌ها گفتیم که به اعمال تحریم‌ها ادامه می‌دهیم و تاکتیک چراغ سبز در کار نخواهد بود. او با این حال عنوان کرد که ممکن است به دنبال گفت وگوهای احتمالی میان تهران و واشنگتن برای بازگشت به برجام، تحریم‌ها لغو شوند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا هفته پیش به کنگره اعلام کرد تا زمانی که ایران به برجام بازنگردد یا به گفته یک قانون‌گذاران آمریکایی «در مسیر اجرای کامل» توافق قرار نگیرد، تحریم‌ها برداشته نمی‌شود. در همین حال منبع دولتی نشریه فایننشال تایمز گفته: اما هدف ما این نیست که تحریم‌های ایران را اعمال کنیم. می‌خواهیم به نقطه‌ای برسیم که محدودیت ها را رفع کنیم و ایران از گام‌هایی که در برجام برداشته بازگردد.

آمریکا که دو سال پیش به طور یکجانبه از برجام خارج شد و علاوه بر نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تحریم‌های ظالمانه‌ای را علیه ایران را وضع کرد، برای بازگشت به برجام و اصلاح سیاست‌های غلط دولت قبل، شروطی را مطرح کرده است. در همین حال وزارت امور خارجه آمریکا برای شرکت در مذاکرات غیر رسمی اعضای برجام و نماینده واشنگتن اعلام آمادگی کرده است.

منبع دولتی فایننشال تایمز برای می گوید که در این مذاکرات موضوع آزادسازی دارایی‌های ایران نزد سایرکشورها بحث خواهد شد. «لذا به جای اینکه ما روی اعمال تحریم‌ها متمرکز شویم بهتر است که در مسیر مفیدتری قرار گیریم. به این معنا که آمریکا تحریم‌ها را برمی‌دارد و ایران از گام‌های برجامی باز می‌گردد.»

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها تاکید کرده است درصورتی که آمریکا تحریم های ضدایرانی را لغو کند، تهران نیز بلافاصله به تعهدات برجامی خود باز می گردد.

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه ایران به کشورهای غربی بی اعتماد است زیرا هیچ وقت برجام را به درستی اجرا نکردند، گفت:‌ آمریکا خودش از برجام خارج شده و خودش نیز برای بازگشت به برجام باید پیشقدم شود.

محمد جواد ظریف می‌گوید: یک سال دولت ترامپ تایید می‌کرد که ما برجام را اجرا می‌کنیم و آژانس هم در آن مدت در پنج گزارش این مساله تایید کرد.

وی با بیان اینکه اینها باید اول مشکل را حل کنند، اظهار داشت: مشکل اگر بی‌اعتمادی است، از بی‌اعتمادی ایران به کشورهای غربی است که هیچ وقت برجام را به درستی اجرا نکردند. این را ‌حل بکنند، بلافاصله همانطور که مقام معظم رهبری گفت ما خواهان اجرای برجام هستیم و آن را اجرا می‌کنیم.

دولت بایدن رو دست خورد

آمریکا که شاید گمان نمی‌کرد ایران پیشنهاد مذاکره با این کشور را رد کند حالا بیش از گذشته بر طبل گفت‌وگو با تهران می‌نوازد و شرکای اروپایی را هم با خود هم‌نوا کرده است.

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، به تازگی در مصاحبه ای با یک رسانه فارسی‌زبان گفته مهم است که دو کشور برای شکستن بن بست جاری و فعال شدن توافق هسته ای ایران، با هم گفت و گو کنند. وی اعتراف کرد که “سیاست فشار حداکثری” دولت قبلی آمریکا در مقابل ایران “شکست خورده” و اکنون هدف جو بایدن رئیس جمهور آمریکا این است که دو طرف به نقطه ای برسند که آمریکا بتواند تحریم ها را لغو کند و در مقابل ایران هم تعهداتش بر اساس برجام را به طور کامل اجرا کند.

او این فرآیند را پیچیده توصیف کرد و افزود: “برای همین است که ما از ابتدا ابراز علاقه کردیم با دولت ایران وارد گفت و گو شویم تا ببینیم چطور می توانیم به تعهداتمان عمل کنیم. موضع ایران این بوده که تا زمانی که تحریم ها لغو نشده نمی خواهند با ما مذاکره کنند که البته این قابل درک است.” وی افزود “به نفع هر دو طرف است” که با هم وارد گفت و گو شوند.

مالی گفت: “ما اصلا از این تحریم ها خشنود نیستیم و می دانیم که وضعیت سختی را ایجاد کرده، اما می خواهیم کاری کنیم که به هرشکلی که دولت ایران راحت است با آنها صحبت کنیم.”

در همین پیوند انگلیس هم بر لزوم بازگشت به مسیر دیپلماسی و موفقیت برجام تاکید دارد. دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس دو روز پیش با ایراد سخنانی در اندیشکده آمریکایی «اسپن» عنوان کرد که ازنگاه او ایران و آمریکا بر سر بازگشت به دیپلماسی تمایل دارند و دولت لندن نیز در کنار شرکای اروپایی برای موفقیت این مسیر تلاش می‌کند.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس هم هفته پیش در گفت‌وگوی تلفنی با حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان تصریح کرد که لندن به موفقیت برجام می‌اندیشد. وی بدون اشاره به رفتارهای غیرقانونی آمریکا،  فرصت حاصل از آمادگی واشنگتن برای بازگشت به برجام در صورت اجرای این توافق از سوی ایران را حائز اهمیت توصیف کرد. فرانسه و آلمان هم در کسوت شیپورچیانی که سیاست‌های کاخ سفید را تبلیغ می‌کنند، از تعلل ایران برای شرکت در گفت‌وگوهای برجامی با آمریکا انتقاد کرده‌اند.

مجموعه این تحولات نشان می‌دهد که به رغم شانتاژهای تبلیغاتی غرب، ‌ایران بلحاظ استقلال از برجام در موقعیت بهتری قرار دارد. ۱۴ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در تائید پایبندی ایران به برجام تا پیش از خروج آمریکا از این توافق بیانگر جدیت جمهوری اسلامی نسبت به تعهدات بین المللی‌ است.

در مقابل، اجاره نشین‌های کاخ سفید باید در نظر داشته باشند که شکست برجام، آن‌هم در سایه دولتی که با شعار اصلاح سیاست‌های غلط ترامپ روی کار آمد، ضربه سنگینی به جایگاه واشنگتن و اعتماد بین‌المللی نسبت به امضای واشنگتن پای اسناد و توافق‌های بین‌المللی وارد می‌کند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *