سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - Tuesday 30 April 2024

رایزنی برجامی ایران، روسیه و چین در وین

رایزنی برجامی ایران، روسیه و چین در وین

 روسای هیات‌های ایران، چین و روسیه امروز (دوشنبه) در ادامه رایزنی‌های فشرده و مستمری که در پایتخت اتریش پیرامون احیای کامل برجام جریان دارد، موضوع توافق هسته‌ای را دنبال کردند.

به گزارش ایرنا، دفتر نمایندگی ایران نزد سازمان‌های بین المللی مستقر در وین در توئیتی از برگزاری این نشست خبر داد که با حضور سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه، وانگ کوان و میخائیل اولیانوف سفرای چین و روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین برگزار شد.

در این نشست کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین المللی مستقر در وین هم نیز حضور داشت.

دیپلمات‌های ارشد کشورهای عضو برجام طی یک ماه گذشته در وین گردهم آمده‌اند تا این توافق را که آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج شد احیا کنند. برداشت قریب به اتفاق قدرت‌های جهانی از ماحصل مذاکرات وین حاکیست که پیشرفت قابل توجهی در گفت‌وگوها به دست آمده و حصول به توافق نهایی در دسترس است.

دور پنجم مذاکرات برجام  روز سه‌شنبه با از سرگیری نشست کمیسیون مشترک‌ برجام آغاز شده است. سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین دیروز در صفحه توئیترش نوشت که دور جاری (دور پنجم) این مذاکرات احتمالا باید دور پایانی باشد و فعلا برنامه ای برای دور ششم مذاکرات در کار نیست. اولیانوف افزود مذاکره کنندگان با این استنباط پیش می روند که دور فعلی مذاکرات احتمالا باید دور پایانی باشد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه گفت و گوهای وین را با وسواس ادامه می‌دهیم، بیان داشت: هر دور قابلیت دور پایانی بودن را دارد و اساسا نباید تعجیل کنیم. وی افزود: مذاکرات وین پیشرفت‌های خوب و قابل توجهی در هر سه کارگروه داشته، ولی موضوعات کلیدی باقی‌مانده است. این موضوعات هم باید با دقت صورت بگیرد.

توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ و اتحادیه اروپا در سال ۱۳۹۴ به امضا رسید و به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شد. اما دونالد ترامپ در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه به مشارکت آمریکا در این توافق پایان داد و تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم ایران اعمال کرد.

رییس جمهوری جدید آمریکا جو بایدن، بازگشت به برجام را مشروط دانسته و بدون اشاره به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، وعده داده در صورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق بازخواهد گشت.

جمهوری اسلامی ایران هم اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌ها و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف‌های این توافق بین المللی، به گونه‌ای که از منافع خود تحت برجام بهره مند شود، گام‌های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *