دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

رد پای مقام دولت ترامپ در آشوب‌های برزیل

رد پای مقام دولت ترامپ در آشوب‌های برزیل

*لولا داسیلوا مارکسیست خداناباور و جنایتکار انتخابات را دزدید و برزیلی‌ها این را می‌دانند. اکنون سرنگونی وی همانند تمام دیکتاتورهای کمونیست را مشاهده کنید.

شواهد مربوط به چند ماه اخیر نشان می‌دهد که استیو بنن مقام دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا در آشوب‌های برزیل نقش داشته و از آنها حمایت کرده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، نشریه نیوزویک در گزارشی در مورد ارتباط این سیاستمدار جمهوریخواه با ناآرامی‌های اخیر در برزیل گزارش داد: همانند تئوری‌های توطئه راست گرایان درباره انتخابات ۲۰۲۰ در آمریکا، بنن از خیلی وقت پیش مدعی است که ماشین‌های رای گیری در برزیل برای دزدیدن انتخابات از بولسونارو استفاده شده است.

وی همچنان پس از حمله روز یکشنبه هواداران بولسونارو ادعاهای نادرست در رابطه با انتخابات برزیل را مطرح می‌کند. استیو بنن در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی «گتر» با توهین به رئیس جمهوری فعلی برزیل مدعی شد: لولا داسیلوا مارکسیست خداناباور و جنایتکار انتخابات را دزدید و برزیلی‌ها این را می‌دانند. اکنون سرنگونی وی همانند تمام دیکتاتورهای کمونیست را مشاهده کنید.

این سیاستمدار آمریکایی همراه با انتشار این مطلب پیوست‌های مربوط به حمله حامیان بولسونارو را همرسانی کرده و مهاجمان را «مبارزان آزادی» نامید درحالیکه رهبران آمریکا، کانادا و مکزیک شب گذشته در بیانیه مشترکی یورش به ساختمان‌های دولتی را به شدت محکوم کردند.

مشاور سابق ترامپ در ماه اکتبر (مهر/آبان) در همین رسانه اجتماعی پس از شکست ژائیر بولسونارو در رقابت ریاست جمهوری ادعا کرد که انتخابات برزیل در روز روشن دزدیده شد.

بنن آشکارا با رئیس جمهوری سابق برزیل و اقدام‌های او برای ایجاد تردید در صحت انتخابات ریاست جمهوری این کشور آمریکای جنوبی مرتبط است.

در ماه نوامبر روزنامه واشنگتن پست گزارش داد که ادواردو بولسونارو یک عضو مجمع نمایندگان برزیل و پسر رئیس جمهور سابق با بنن که در حال مشاوره با تیم بولسونارو در میانه شکستش در انتخابات بوده، صحبت کرده است.

گفته می‌شود که این سیاستمدار جمهوریخواه با ادواردو بولسونارو زمانیکه وی در آریزونا در حال کمک به کارزار کاری لیک نامزد جمهوریخواه برای انتخابات فرمانداری این ایالت بوده، گفتگو کرده است. لیک یکی دیگر از وفاداران به ترامپ است که شکست خود را ناشی از تقلب در انتخابات می‌داند.

واشنگتن پست فاش کرده بود که بنن از بولسونارو خواسته به نتایج انتخابات برزیل اعتراض کند زیرا این امر به تقویت حمایت از او و تشویق معترضان کمک می کند.

در ماه نوامبر (آبان/آذر)، ادواردو بولسونارو ویدئویی از صحبت بنن در پادکست «اتاق جنگ» خود منتشر کرد که در آن بنن اظهار کرد برزیلی‌ها باید از استفاده از ماشین‌های رای‌گیری الکترونیکی در انتخابات خود عصبانی باشند.

بنن با اشاره به اعتراض‌های حامیان بولسونارو گفت: بسیار جالب خواهد بود که ببینیم چگونه این اتفاق می‌افتد و جنگ بزرگی را که شما بچه‌ها پیش روی خود دارید، تمجید می‌کنم.

برای دومین بار در سه سال گذشته، این مقام سابق آمریکایی با طرح ادعای دروغ تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا به حمله به کنگره آمریکا در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ (۱۷ دی ۱۳۹۹) منجر شد و ادعاهای اخیرش در مورد برزیل حمله به ساختمان‌های دولتی این کشور را در پی داشته است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *