دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

روایت دیپلمات سعودی از روند مذاکرات دو طرف درگیر در سودان در جده

روایت دیپلمات سعودی از روند مذاکرات دو طرف درگیر در سودان در جده

 یک دیپلمات سعودی گفت: مذاکرات درباره آتش‌بس بین دو طرف درگیر در سودان در شهر جده عربستان تاکنون «پیشرفت چندانی» نداشته و امیدها برای پایان سریع جنگ در این کشور آفریقایی را کمرنگ کرده است.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانسه امروز (دوشنبه) به نقل از این دیپلمات سعودی که نام آن را فاش نکرد، نوشت: مذاکرات تاکنون پیشرفت چندانی نداشته است و آتش بس دائمی روی میز مذاکرات نیست زیرا دو طرف معتقدند که می‌توانند برنده جنگ باشند.

«عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش و «محمد حمدان دقلو» فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع نمایندگان خود را روز شنبه برای انجام مذاکراتی که واشنگتن و ریاض آن را «مذاکرات اولیه» توصیف کردند به شهر جده فرستادند.

ارتش سودان پیشتر اعلام کرده بود که هیاتش در این مذاکرات تنها در مورد آتش بس و نحوه اجرای صحیح آن به منظور تسهیل ورود کمک‌های بشردوستانه به سودان گفت و گو خواهد کرد.

خبرگزاری فرانسه اضافه کرد: در همین حال، مقامات سودانی و عربستانی در مورد برنامه یا مدت مذاکرات اطلاعات کمی ارائه کرده اند.

به گزارش این خبرگزاری، «مارتین گریفیتس» نماینده تام الاختیار سازمان ملل در امور بشردوستانه دیروز (یکشنبه) با هدف دیدار با نمایندگان دو طرف درگیر در جنگ سودان وارد جده شده اما نقش وی در مذاکرات هنوز مشخص نیست.

سخنگوی گریفیث دیروز گفت که او به دنبال گفت و گو درباره مسائل بشردوستانه مربوط به سودان است.

در همین حال، یکی دیگر از مقامات سازمان ملل متحد امروز (دوشنبه) به خبرگزاری فرانسه گفت که گریفیتس خواهان پیوستن به مذاکرات شده است اما درخواست وی هنوز مورد تایید قرار نگرفته است.

از زمان آغاز درگیری‌ها در سودان در ۱۵ آوریل گذشته چندین بار آتش بس اعلام شده اما هر بار نقض شده است.

این درگیری از ۲۳ روز پیش منجر به کشته یا زخمی شدن صدها نفر و آواره شدن صدها هزار نفر دیگر در داخل و کشورهای همسایه سودان شده و جامعه بین المللی را بر آن داشته تا درباره یک بحران انسانی فاجعه بار در این کشور آفریقایی هشدار دهد.

پس از درگیری‌های داخلی در سودان عربستان نقش اصلی را در تخلیه اتباع خارجی از این کشور ایفا کرد.

پیش تر یک منبع نظامی در ارتش سودان به شبکه الجزیره گفته بود که هیأتی از سوی ارتش سودان برای انجام مذاکرات در زمینه نظامی و بشر دوستانه به جده اعزام شده است.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح شنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سر قدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

با وجود برقراری چند دور آتش بس در سودان و اعلام پایبندی به آن از سوی طرفین، درگیری‌ها پراکنده همچنان ادامه دارد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *