جمعه 07 اردیبهشت 1403 - Friday 26 April 2024

روزی که انجیل بر سر نیزه رفت ارتش وارد عمل شد!( تهیّه و تدوین مهسا مژدهی )

روزی که انجیل بر سر نیزه رفت ارتش وارد عمل شد!( تهیّه و تدوین مهسا مژدهی )

به اعتقاد یک کارشناس مسائل آمریکا، واضح است که دموکرات ها نمی خواهند دخالت مستقیمی در وقایع اخیر داشته باشند و در حقیقت در کار کاخ سفید مداخله کنند. آنها هر چند از ترامپ خوششان نمی آید اما در جامعه آمریکا عموما مخالفت آشکار از سوی حزب رقیب با تصمیمات ریاست جمهوری و کاخ سفید صورت نمی گیرد. جمهوری خواهان هنوز تحت تاثیر زمانی هستند که قانون اساسی آمریکا نوشته شد. این قانون اساسی کوتاه تماما به سود ثروتمندان است و حرفی از برابری در آن زده نشده است. به طور کلی دغدغه برابری در قانون اساسی این کشور مطرح نیست و طرفداران آن هم چنین دغدغه ای ندارند. تنها دغدغه ازادی است که به عنوان آزادی برای کسب ثروت بیشتر از آن استفاده می شود. بنابراین اینکه سیاه پوستان بگویند خواهان برابری هستند چیزی نیست که در ایالات متحده مورد استقبال قرار بگیرد و خواسته آنها هم نمی تواند آمریکا را تکان دهد.

 

 

 

 

اعتراضات در ایالات متحده وارد دومین هفته خود شده است.

آمریکا بیش از هشت روز است که در آتش اعتراضات می سوزد. ارتش به خیابان ها آمده و پلیس رفتار خشونت باری از خود نشان داده است. در این اعتراضات که علیه نژاد پرستی اتفاق می افتد، سیاه پوستان تنها نیستند. ترامپ متهم است که تلاشی برای حل مساله نکرده  و با واکنش های نابه جا و اقدامات عجیبش در مقابل خواسته به حق شهروندان این کشور، باعث شعله ورتر شدن اعتراضات شده است.

ماجرا از کجا شروع شد؟

25 ماه می جورج فلوید، یک مرد سیاه پوست آمریکایی به دست یک پلیس سفید پوست به قتل رسید. انتشار فیلمی که از صحنه قتل او که پلیس زانویش را بر گردن این مرد فشار می داد، موجی از خشم و اعتراض را در آمریکا به راه انداخت که از مینیاپولیس شروع شد و بعد دیگر ایالات این کشور را هم درگیر کرد. آخرین جمله فلوید که در دوربین ها ثبت شده:“نمیتوانم نفس بکشم” کمی بعد تبدیل به شعاری علیه نژاد پرستی سازمان یافته در آمریکا شد.

رئیس جمهوری ایالات متحده به دنبال ناآرامی‌های شهر مینیاپولیس با انتشار دو توئیت پیاپی تهدید کرد که گارد ملی و ارتش را برای برقراری نظم و آرامش به این شهر اعزام خواهد کرد. او در پایان توئیت دوم خود که اکنون از سوی توئیتر پنهان شده نوشته است: «وقتی غارتگری شروع می‌شود تیراندازی آغاز می‌شود.» شبکه اجتماعی توئیتر ضمن پنهان کردن محتوای این توئیت دونالد ترامپ، آن را مصداق «تمجید از خشونت» ارزیابی کرد.

در همان زمان سازمان ملل هم وارد عمل شد وکمیساریای حقوق بشر سازمان ملل از آمریکا خواست در خصوص پرونده مرد سیاهپوستی که به دست پلیس این کشور در شهر مینیاپولیس کشته شد وارد عمل شود.

در نخستین روز اعتراضات در ایالات متحده خشونت ها از حد معمول هم بالاتر رفت. پلیس ایالات متحده در ادامه رفتارهای نژادپرستانه با شهروندان رنگین‌پوست این کشور، گزارشگر شبکه آمریکایی سی ان ان را حین پخش زنده بازداشت کرد.  این اقدام پلیس در جلوی دوربین های فیلم برداری بسیاری را متعجب کرد.  چهار روز بعد از این اتفاق خبری منتشر شد که می گفت درک چاوین، پلیس سفیدپوست قاتلی که با گذاشتن پای خود روی گردن جرج فلوید مسبب مرگش شد با قید ضمانت 500 هزار دلاری آزاد شده است. همان روز  نتیجه رسمی کالبدشکافی از جرج فلوید 46 ساله هم منتشر شد که براساس آن ترکیبی از ایجاد محدودیت فیزیکی توسط پلیس همراه با بیماری قلبی و مسمومیت عنوان شده بود.

فردای آن روز آسوشیتدپرس در مورد اتفاقات در آمریکا نوشت:  شنبه شب خودروهای پلیس به آتش کشیده شدند، مغازه‌ها غارت شدند و در ۲۵ شهر آمریکا مقررات منع آمد و شد همزمان با پنجمین شب ناآرامی‌ها اعلام شد. هیچ نشانه‌ای از متوقف شدن یا کاهش این اعتراضات دیده نمی‌شود. تخریب و غارت و اعتراض در سراسر آمریکا همچنان ادامه دارد. تظاهرات بسیار شدید و پرتعدادی شنبه شب از نیویورک تا توسلا و لس‌آنجلس ادامه داشت و گزارشاتی از افزایش تعداد زخمی‌ها از هر دو طرف در میان پلیس و معترضان اعلام شده است.

روز یازدهم خرداد برای آمریکا روز سخت تری بود. ساختمان قضایی نشویل آمریکا توسط معترضین به قتل نژادپرستانه جرج فلوید شهروند سیاه پوست به آتش کشیده شد. از سوی دیگر پلیس هوستون با اسب معترضین به قتل جرج فلوید را زیر پا لگدمال کرد. روز بعد و با شدت گرفتن اعتراضات در آمریکا مشاور امنیت ملی کاخ سفید ایران و روسیه را متهم به دست داشتن در ناآرامی های این کشور کرد. همچنین شهردار واشنگتن نیز دستور منع آمد و شد را صادر کرد.

روز دوازدهم خرداد اعلام شد که «درک شووین» افسر پلیس پیشین مینیاپلیس ایالت مینه‌سوتا که به قتل «جورج فلوید» شهروند سیاهپوست آمریکایی متهم است، در حال حاضر در زندانی با نهایت تمهیدات امنیتی به‌سر می برد. کمی بعد مقام‌های ایالت مینه‌سوتا اتهام مامور پلیسی که زانویش را بر گردن جورج فلوید گذاشته بود به قتل درجه دو تغییر دادند و به علاوه اتهاماتی را علیه سه مامور دیگر حاضر در جریان بازداشت که به مرگ او انجامید، اعلام کردند.

واکنش دونالد ترامپ به ناآرامی ها

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز شنبه دهم خرداد در پیام‌هایی در توئیتر به تظاهرات روز جمعه معترضان در برابر کاخ سفید اشاره کرد.وی در این پیام توئیتری با اشاره به حضور ماموران سرویس مخفی در میان تظاهرات‌کنندگان نوشت که بیشتر از این نمی‌توانسته احساس امنیت کند. ساعاتی بعد از این پیام توئیتری رئیس جمهور آمریکا فرمان استقرار نیروهای ارتش را در خیابان‌های آمریکا صادر کرد.

روز یازدهم خرداد مشخص شد که به رغم ادعای دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه ۸۰ درصد از «اغتشاشگران» شهر مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتا از خارج این ایالت آمده بودند، گزارش‌های دفاتر زندان‌ها نشان می‌دهد که اکثر بازداشتی‌های اعتراضات روزهای اخیر ساکنان محلی این شهر بوده‌اند. همان روز برخی منابع مطلع از احتمال استقرار برخی نظامیان لشکر 84 هوابرد آمریکا در خیابان‌های ایالت«مینه‌سوتا» برای سرکوب معترضان به قتل شهروند سیاه پوست این کشور خبر دادند. ترامپ همچنین در توییتی از سرکوب معترضان به قتل یک شهروند سیاه پوست این کشور توسط نیروهای گارد ملی تشکر کرد و گفت، تا دیر نشده باید در ایالت‌های دیگر این اقدام صورت گیرد.

روز دوازدهم خرداد شبکه خبری آمریکا از از فرار رئیس جمهور آمریکا به یکی از پناهگاه های کاخ سفید خبر داد. وبسایت سی ان ان در گزارشی با اشاره به هجوم معترضان به کاخ سفید نوشت: یک مقام کاخ سفید گفت که رییس جمهوری آمریکا هنگام تجمع جمعه‌شب معترضان در مقابل این کاخ به پناهگاه زیرزمینی فراری داده شده است.

شب دوازدهم خرداد رئیس جمهور آمریکا در ویدئوکنفرانسی با فرمانداران ایالت‌های مختلف این کشور از قصد خود برای بازداشت هزاران نفر در واشنگتن و سرکوب تظاهرات در پایتخت آمریکا خبر داد.  روز بعد او با بیان اینکه مقررات منع آمد و شد در واشنگتن به صورت جدی اجرا خواهد شد، هشدار داد در صورتی که برخی ایالت‌ها نتوانند امنیت و ثبات را به خیابان‌ها بازگردانند ارتش را وارد عمل خواهد کرد. همچنین رئیس جمهور آمریکا معترضان به سیاست نژادی این کشور را تروریست خواند و گفت که آنها را دستگیر و سرکوب خواهد کرد.

اما او دست به اقدام عجیب تری هم زد. پس از آنکه نیروهای امنیتی آمریکا در آستانه ممنوعیت آمد و شد در واشنگتن با استفاده از گاز اشک‌آور معترضان را متفرق کردند، دونالد ترامپ با پای پیاده به کلیسای سنت جان در نزدیکی کاخ سفید رفت. ترامپ مراسم عکس‌اندازی مقابل این کلیسا به راه انداخت؛ کلیسایی که عصر یکشنبه در بحبوحه اعتراضات در واشنگتن و در اطراف کاخ سفید به قتل جورج فلوید، طعمه حریق شد. او در کنار همراهانش از جمله ویلیام بار، دادستان کل آمریکا، مارک میدوز، رئیس دفترش و کایلی مک‌انانی، سخنگوی کاخ سفید ایستاده بود و یک انجیل هنگام عکس انداختن به دست گرفته بود.

رفتار ترامپ اما در میان آمریکایی ها معترضانی داشت. رئیس پلیس «هیوستون» در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» واکنش تندی به سخنان اخیر «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا نشان داد و از او خواست تا دهانش را ببندد. حتی جورج بوش رئیس جمهوری سابق آمریکا بیانیه بلندبالایی منتشر کرد و در آن از کشورش خواست تا به حرف آمریکایی‌های سیاه‌پوست گوش دهد و شکست‌های غم‌انگیز رهبران را بررسی کند. همچنین روز چهاردهم خرداد، در اقدامی عجیب، وزیر دفاع آمریکا با تصمیم ترامپ برای بکارگیری ارتش برای سرکوب اعتراضات به قتل شهروند سیاهپوست توسط پلیس مخالفت کرد. اما یک روز بعد مشخص شد وزیر دفاع آمریکا که در پنتاگون اعلام کرده بود با اعزام نیروهای ارتش و گارد ملی به شهرهای بزرگ مخالف است از موضعش عقب‌نشینی کرده، رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند، او بعد از دیدار با ترامپ موضعش درباره استقرار نیروهای ارتش در خیابان‌های واشنگتن را تغییر داده است.  سخنگوی کاخ سفید احتمال استفاده از ارتش برای سرکوب اعتراضات علیه نژادپرستی و خشونت پلیس را رد نکرد.

دموکرات ها چه واکنشی نشان دادند؟

اولین رئیس جمهور سیاهپوست آمریکا از نخستین کسانی بود که به اتفاقات مینیاپولیس واکنش نشان داد. او با انتشار بیانیه‌ای درباره مرگ جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوست به دست پلیس در شهر مینیاپولیس از آمریکایی ها خواست با به وجود آوردن هنجاری جدید اجازه ندهند میراث تعصب و رفتار نابرابر بیش از این “نهادها و دل های مردم را آلوده سازد”. در همان روز که اوباما در توئیت هایی به نژادپرستی در آمریکا معترض شد، مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا در واکنش به حادثه قتل جورج فلوید، شهروند سیاهپوست توسط پلیس مینیاپولیس و همچنین قتل احمد آربری سیاه‌پوست در ماه فوریه به دست مردان سفیدپوست در جورجیا ضمن دعا برای خانواده‌های آنها گفت، نژادپرستی در آمریکا تحمل نمی‌شود.

بایدن،نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ضمن انتقاد از تهدید توئیتری دونالد ترامپ علیه معترضان به قتل «جورج فلوید»، به تبعیض نژادی نظام‌مند در این کشور اذعان کرد.  معاون رئیس‌جمهور آمریکا در دولت سابق این کشور گفت: «من فرصت این را داشتم که با خانواده جورج فلوید صحبت کنم با گروهی از آنها. با اغلب آنها. آنها یک خانواده نجیب و محترم هستند و عاشق همدیگر هستند. ما یک بار دیگر این لفظ را شنیدیم “من نمی‌توانم نفس بکشم”.» او یک روز بعد بیانیه ای هم در خصوص اتفاقات در حال وقوع منتشر کرد. «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا گفت، مردم این کشور حق دارند علیه خشونت دست به اعتراض بزنند اما حق تخریب اموال عمومی را ندارند.

میشل اوباما همسر رئیس جمهور سابق آمریکا به کشته شدن یک سیاهپوست بی سلاح توسط افسر پلیس این کشور واکنش نشان داد و گفت: از حملات نژادپرستانه علیه سیاهپوستان خسته شده‌ام.

سناتور ایالت فلوریدا هم با اشاره قتل فیجع یک سپاه‌پوست توسط پلیس شهر مینیاپولیس گفت که سیاه‌پوستان قرن‌هاست که عدالتی برابر تحت قانون دریافت نکرده‌اند. کریس مورفی سناتور دموکرات آمریکایی با انتقاد از رفتار ترامپ در واکنش به اعتراض‌ها علیه قتل شهروند سیاهپوست به دست پلیس گفت که او به جای بازگرداندن آرامش، آتش را شعله‌ورتر کرد.

رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا یک بار دیگر روز سیزدهم خرداد، خشونت‌ها در بحبوحه اعتراضات بر سر قتل جورج فلوید و وحشیگری پلیس را محکوم کرد و خواستار راهکارهای سیاسی برای رسیدگی به گلایه‌های معترضان در مورد عدالت کیفری شد. نامزد بالقوه دموکرات‌ها در انتخابات نوامبر آمریکا هم با انتقاد از ترامپ تاکید کرد، رئیس‌جمهوری آمریکا از ارتش علیه مردم استفاده می‌کند. او اعتراضات مسالمت‌آمیز را با گاز اشک‌آور هدف می‌گیرد و گلوله پلاستیکی شلیک می‌کند. آن هم برای گرفتن یک عکس.

واکنش های خارجی به قتل جورج فلوید

وزارت امور خارجه ایران در همان روزهای ابتدایی ضمن تقبیح تبعیض نژادی مرگ‌آور در آمریکا و با بیان اینکه صدای معترضان باید شنیده شود، اعلام کرد: سرکوب آمریکایی‌های رنج‌ دیده و محدودیت رسانه‌ها باید سریعا متوقف شود. روز دهم خرداد ماه فرماندار ایالت جورجیای آمریکا در واکنش به اعتراض مردمی که از رفتارهای نژادپرستانه پلیس این کشور شاکی هستند، به نیروی نظامی متوسل شد.

مسکو اقدام پلیس شهر مینیاپولیس در استفاده از گاز اشک‌آور علیه خبرنگاران خبرگزاری «ریانووستی» را تجلیس وحشی‌گری غیرموجه توصیف کرده و استفاده از تسلیحات کنترل اغتشاشات توسط پلیس آمریکا علیه خبرنگاران را غیرقابل قبول دانست.

به اعتقاد یک کارشناس مسائل آمریکا، واضح است که دموکرات ها نمی خواهند دخالت مستقیمی در وقایع اخیر داشته باشند و در حقیقت در کار کاخ سفید مداخله کنند. آنها هر چند از ترامپ خوششان نمی آید اما در جامعه آمریکا عموما مخالفت آشکار از سوی حزب رقیب با تصمیمات ریاست جمهوری و کاخ سفید صورت نمی گیرد. جمهوری خواهان هنوز تحت تاثیر زمانی هستند که قانون اساسی آمریکا نوشته شد. این قانون اساسی کوتاه تماما به سود ثروتمندان است و حرفی از برابری در آن زده نشده است. به طور کلی دغدغه برابری در قانون اساسی این کشور مطرح نیست و طرفداران آن هم چنین دغدغه ای ندارند. تنها دغدغه ازادی است که به عنوان آزادی برای کسب ثروت بیشتر از آن استفاده می شود. بنابراین اینکه سیاه پوستان بگویند خواهان برابری هستند چیزی نیست که در ایالات متحده مورد استقبال قرار بگیرد و خواسته آنها هم نمی تواند آمریکا را تکان دهد.

 

منبع : خبر آنلاین

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *