جمعه 07 اردیبهشت 1403 - Friday 26 April 2024

سفیر پیشین انگلیس: هیچ جایگزین بهتری برای برجام وجود ندارد

سفیر پیشین انگلیس: هیچ جایگزین بهتری برای برجام وجود ندارد

درحالی که دیپلمات‌های بلندپایه قدرت‌های جهانی و ایران در وین سرگرم رایزنی برای احیای توافق هسته‌ای (برجام) هستند، سفیر پیشین انگلیس در ایران (۲۰۰۶-۲۰۰۳) می‌گوید که از ابتدا هم مشخص بود که مذاکرات سختی درپیش است اما در شرایط موجود هیچ جایگزین بهتری برای رسیدن به اهداف برجام وجود ندارد.

«ریچارد دالتون» روز دوشنبه در گفت‌وگو با  ایرنا در لندن گفت درک می‌کند که ایران و آمریکا بشدت از سوی مخالفان برجام تحت فشار هستند. «آمریکا می‌گوید که برای بازگشت به تسهیل مراودات عادی اقتصادی با ایران در هماهنگ با تعهداتش تحت برجام آمادگی دارد. ایران هم به درستی جویای اطمینان است که آمریکا بتواند به تعهداتش عمل کند»

این دیپلمات اسبق انگلیسی مدعی شد که آمریکا به سادگی نمی‌تواند تمام تحریم‌های غیر مرتبط با برجام را که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ علیه ایران وضع شد، رفع کند. وی در این زمینه افزود: «ایران هم باید در زمان مناسب مواضع خود را تعدیل کند تا به کاهش فشار تحریم‌ها و دسترسی به منابع مالی خارجی که برای رفاه مردم کشور مهم است، دست پیدا کند.» این دیپلمات اسبق انگلیس با این حال ادعا کرد که هر دو طرف باید وجهه خود را هنگامی که سازش به خرج می‌دهند حفظ کنند.

به گفته او هنوز معلوم نیست که آخر مذاکرات وین به کجا ختم می‌شود و هزینه امتیازهای سیاسی ایران و آمریکا در پایتخت‌های دو طرف چقدر است. «بنابراین آن‌هایی که از بیرون نظاره گر هستند قادر نیستند بگویند که موانع رسیدن به موفقیت چیست؟» دالتون افزود: اما به نتیجه مذاکرات خوش‌بین هستم چون هیچ کس ابزار بهتری حتی برای رسیدن به اهداف اولیه برجام ندارد.

این دیپلمات پیشین انگلیس همچنین تماس‌های دیپلماتیک میان ایران و عربستان را مهم ارزیابی کرد و گفت که از این طریق به مسائل امنیتی منطقه با اطمینان بیشتری پرداخته می‌شود.

آمریکا در دوره زمامداری دونالد ترامپ با خروج یکجانبه از برجام، تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم ایران اعمال کرد. تهران هم دو سال پس از تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز و اعلام کرد که در صورت رفع تحریم‌ها و اجرای تعهدات سایر طرف‌های این توافق، به گونه‌ای که از منافع خود تحت برجام بهره مند شود، به اجرای کامل تعهداتش باز می‌گردد.

رییس جمهوری جدید آمریکا سیاست پیشین کاخ سفید در قبال ایران را مورد انتقاد قرار داده اما بازگشت به برجام را مشروط به اقدام تهران دانسته و بدون اشاره به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، وعده داده که در صورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق باز خواهد گشت.

جمهوری اسلامی ایران نیز تاکید دارد «هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این مساله مورد راستی آزمایی ایران قرار گیرد.»

در همین حال، نمایندگان کشورهای عضو برجام طی یک ماه گذشته در وین گردهم آمده تا در خصوص احیای این توافق و بازگشت احتمالی آمریکا به آن رایزنی کنند. کاخ سفید هم رابرت مالی را به وین اعزام کرده تا از طریق رایزنی با اعضای برجام ترتیباتی را برای بازگشت آمریکا به این توافق مسیریابی کند. جمهوری اسلامی ایران با توجه به خروج یکجانبه دولت ترامپ از توافق هسته‌ای هیچ ملاقاتی با طرف آمریکایی در وین نداشته است.

اعضای برجام تاکنون چندین نشست در قالب کمیسیون مشترک در وین تشکیل داده و در زمینه احیای توافق هسته‌ای پیشرفت‌هایی را به دست آورده‌اند. دور چهارم نشست کمیسیون مشترک دیروز با حضور هیات‌های ایران و گروه ۱+۴ در گراندهتل وین برگزار شد و همه طرف ها یک بار دیگر بر جدیت خود برای حصول نتیجه در کوتاه ترین زمان ممکن تاکید کردند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *