شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

شرط بلینکن جهت حمایت از طرح صلح چین برای اوکراین

شرط بلینکن جهت حمایت از طرح صلح چین برای اوکراین

وزیر خارجه آمریکا ضمن ناکافی دانستن توقف درگیری‌ها در اوکراین، گفت اگر چین بتواند نقش سازنده‌ای در ایجاد صلحی پایدار در اوکراین ایفا کند، واشنگتن هم از این تلاش‌ها حمایت خواهد کرد.«اگر چین بتواند نقش سازنده‌ای در ایجاد صلحی عادلانه و پایدار در اوکراین ایفا کند، وقتی که زمان هم مناسب باشد، اقدامی خوب خواهد بود».

به گزارش فارس، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا بامداد سه‌شنبه از شرط واشنگتن برای حمایت از طرح صلح چین جهت پایان دادن به درگیری اوکراین و روسیه رونمایی کرد.

بلینکن که به چین سفر کرده، در مصاحبه با شبکه رادیویی «اِن‌پی‌آر» گفت که آمریکا از تلاش و نقش سازنده احتمالی چین برای صلح در اوکراین حمایت می‌کند اما فقط توقف درگیری‌ها کافی نیست.

دولت چین بعد از گفتگوهای نماینده ویژه این کشور با مقام‌های روسی و اوکراینی، طرح صلحی ۱۲ بندی شامل تاکید بر حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها و لزوم احیای مذاکرات بین روسیه و اوکراین را ارائه کرده است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی در این‌باره توضیح داد: «اگر چین بتواند نقش سازنده‌ای در ایجاد صلحی عادلانه و پایدار در اوکراین ایفا کند، وقتی که زمان هم مناسب باشد، اقدامی خوب خواهد بود».

وزیر خارجه آمریکا که کشورش پیشتر به همراه اتحادیه اروپا طرح صلح چین برای اوکراین را رد کرده بود، اظهار داشت: «اگر پکن ابتکاراتی را اتخاذ کند که واقعاً به حل مشکلات و تقویت صلح کمک کند، واشنگتن از چنین تلاش‌هایی حمایت می‌کند. ولی تا آنجا که به اوکراین مربوط می‌شود، فقط رسیدن صلح کافی نیست».

این در حالی است که «ولودیمر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین با ادعای اینکه طرح چین فقط کلامی است تا یک طرح واقعی، گفته بود که چنین ابتکاری بدون وجود بندی در مورد خروج نیروهای روسیه از خاک اوکراین غیرقابل تحقق است.

طبق این گزارش، بلینکن مشارکت کشورهای مهمی مانند چین در دستیابی به نتایج مثبت در بحران‌های جهانی را مفید و مهم توصیف کرده و افزود که این موضوع را در جریان مذاکرات خود با مقامات پکن مطرح کرده است.

پکن بارها به ضرورت مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین اشاره کرده است. در تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۲۳، در سالگرد آغاز عملیات ویژه روسیه در منطقه دونباس، چین طرح خود را برای پایان جنگ اوکراین ارائه کرد که شامل ۱۲ بند از جمله احترام به حاکمیت همه کشورها، توقف مخاصمات، آغاز مذاکرات صلح بود.

از سوی دیگر،  «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که پیشتر به‌صورت تمام‌قد با طرح صلح چین ابراز مخالفت علنی کرده بود، چند هفته قبل در نامه‌ای محرمانه به وزرای خارجه کشورهای عضو این اتحادیه گفت که اروپا از «تمام گام‌های واقعا مثبت چین برای یافتن راهکار» جنگ اوکراین استقبال می‌کند.

پایان پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *