یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 - Sunday 28 April 2024

شواهدی از تروریسم سعودی؛ دیدار فرستاده بن‌لادن با ملک سلمان

شواهدی از تروریسم سعودی؛ دیدار فرستاده بن‌لادن با ملک سلمان

یک وب‌سایت لبنانی با استناد به گزارش یک روزنامه آمریکایی اعلام کرد، تاریخ پر از شواهدی است که گفته دبیرکل حزب‌الله مبنی بر حمایت سعودی از تروریسم را ثابت می‌کند.

به گزارش فارس، «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله در سخنرانی هفته جاری خود به شدت از عربستان سعودی و شاه آن «سلمان بن عبدالعزیز» انتقاد کرد و ریاض را حامی تروریست خواند.

وب‌سایت «العهد» در گزارشی در همین باره نوشت، تاریخ پر از شواهد و ادله برای گفته نصرالله مبنی بر اینکه عربستان سعودی در پشت پرده گروهک تروریستی داعش و تکفیری‌ها در منطقه است علاوه بر اینکه ریاض همواره حامی تروریست بوده و هزاران سعودی را برای انجام عملیات انتحاری به عراق، سوریه و دیگر کشورها فرستاده است.

در ادامه این گزارش آمده، در این راستا می‌تواند به گزارشی که روزنامه «نیویورک تایمز» در فوریه ۲۰۱۵ منتشر کرد، استناد کرد. در این گزارش فاش شد که شخصی به نام «زکریا موسوی» فعال سابق در گروهک «القاعده»، شخصیت‌های سرشناس در خانواده پادشاهی سعودی را حامیان مالی القاعده در اواخر دهه نود میلادی معرفی کرده است.

این روزنامه افزود: موسوی نامه‌ای به قاضی « George Daniels » که در آن زمان بر شکایت‌های خانواده‌های قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر نظارت می‌کند ، نوشت و خواستار دادن شهادت در این پرونده شد.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت، به تیم وکلا اجازه وورد به زندانی در ایالت کلارادو که موسوی در آن زندانی بود، داده شد و دیدارهایی در طول دو روز در اکتبر ۲۰۱۴ انجام شد. موسوی از دیدارهایی که میان خودش و سلمان بن عبدالعزیز و نیز دیگر شخصیت‌های سرشناس خانواده پادشاهی سعودی گفت زیرا پیام‌های رهبر القاعده «اسامه بن لادن» را منتقل می‌کرده است.

این روزنامه افزود، موسوی در شهادت خود گفت که دو رهبر القاعده در افغانستان در اواخر دهه نود به وی دستور داده‌اند تا بانک اطلاعاتی از افرادی را که به القاعده کمک مالی می‌کردند ایجاد کند و از جمله این افراد «ترکی الفیصل» رئیس وقت دستگاه اطلاعات سعودی و «بندر بن سلطان» سفیر اسبق سعودی در آمریکا و شاهزاده سعودی «ولید بن طلال» بعلاوه تعدادی از روحانیون بزرگ دینی سعودی بوده‌اند. موسوی افزود، بن لادن خودش می‌خواسته لیستی از این افراد کمک کننده به القاعده را تهیه کند.

در ادامه این گزارش آمده، موسوی همچنین فاش کرد که صحبتی درباره طرحی برای هدف قرار دادن هواپیمای ریاست‌جمهوری آمریکا « Air Force One » نیز انجام شد. وی گفت، با یک مقام مسؤول در اداره امور اسلامی سفارت واشنگتن هنگام سفر این مقام به قندهار دیدار کرده و قرار بوده که با این مقام مسؤول به واشتگتن برود تا برای ساقط کردن هواپیمای ریاست‌جمهور آمریکا با موشک «Stinge» برنامه‌ریزی کند.

نیویورک تایمز افزود، موسوی که یک شهروند فرانسوی دارای اصلیتی مغربی است چند هفته قبل از حادثه یازده سپتامبر بازداشت شد و چند ماه قبل از آن آموزش‌های پروازی دیده بود. یک هسته وابسته به القاعده در آلمان چند ماه قبل از یازده سپتامبر چهارده هزار دلار برای موسوی فرستاده بود.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت، در بیانیه سفارت سعودی در واشنگتن ادعا شده بود که موسوی از اختلافات روانی رنج می‌برد اما « Sean Carter » یکی از وکلایی که با وی در زندان دیدار کرده، گفت، وی سالم به نظر می‌رسید. همچنین قاضی « Leonie Brinkema » که در سال ۲۰۰۶ موسوی را به حبس ابد محکوم کرد وی را مردی باهوش توصیف کرد که هیچ اختلال روانی نداشته است.

انتهای پیام/م

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *