سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - Tuesday 30 April 2024

عصر مابعد واشنگتن؛ کشورهای عربی به تنهایی در خاورمیانه حرکت می‌کنند

عصر مابعد واشنگتن؛ کشورهای عربی به تنهایی در خاورمیانه حرکت می‌کنند

“تغییرات سیاسی که در خاورمیانه رخ می‌دهد، میزان موضع‌گیری کشورهای حاشیه خلیج فارس در روابط خود را نشان می‌دهد؛ روابطی که در آن از ائتلاف‌های سنتی‌شان با آمریکا دور می‌شوند. چرا این اتفاق می‌افتد؟”

به گزارش ایسنا، مجله الکترونیکی اروپایی «مدرن پالسی» به موضوع دگرگونی‌های سیاسی در «عصر کمک به خود در خاورمیانه پس از آمریکا» می‌پردازد و تأکید می‌کند که کشورهای حوزه خلیج فارس به دنبال ایجاد اتحادهای خارجی خود بر اساس منافعشان در منطقه خواهند بود.

این مجله مقاله خود را با اشاره به «عدم میهمان نوازی معروف سعودی» که در سفر اخیر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به عربستان سعودی مشهود بود، آغاز کرد که این سفر در اصل با هدف «ترمیم روابط دچار تنش شده» انجام شد.

این مجله نوشت: روابط آمریکا در منطقه تنها با عربستان نیست بلکه با تمام کشورهای عربی در حوزه خلیج فارس است. این روابط امروزه بسیار از سال‌های طلایی خود دور شده است. اگر کشورهای منطقه شاهد نقش آمریکا در ثباتشان نباشند و به کمک واقعی آمریکا برای تقویت امنیتشان نرسند باید به دنبال شرکای احتمالی دیگری باشند.

نظام‌های چندین کشور عربی همواره در معرض انتقاداتی قرار گرفته‌اند. به این دلیل که عروسکی در دست آمریکا بوده‌اند یا به دلیل حفظ قدرت خود از طریق روابط‌شان با واشنگتن. این کشورها از چندین جنبه ضعیف بودند برای همین مجبور به برقراری چنین روابطی شدند.

انزوا طلبی جدید آمریکا عواقب وخیمی برای رهبری آمریکا در خاورمیانه داشته و منجر به خلأ بزرگی در قدرت این کشور شده است که برای تضمین گسترش آن در منطقه تلاش می‌کرد.

این مجله درباره تلاش روسیه برای پر کردن این خلأ در کشورهایی مثل سوریه و لیبی و تلاش گروه‌های منطقه‌ای مثل ایران، عربستان، امارات و ترکیه برای اعمال نفوذ بیشتر در داخل مناطق تحت نفوذ خود نوشته است. روابط میان آمریکا و کشورهای منطقه به صورت تقریباً جهانی و در نتیجه نادیده گرفته شدن تأثیر گروه‌های محلی توسط آمریکا و شکستش در درک نیاز به مداخله فوری برای اصلاح این روابط وخیم شده است.

این مجله به اظهارات سه سال پیش جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پرداخت که گفته بود عربستان را یک کشور طرد شده خواهد کرد. این مجله نوشت: جو بایدن باید از این موضع خود کوتاه می‌آمد و به عربستان سفر می‌کرد و از اعراب می‌خواست که به کاهش قیمت نفت کمک کنند.

از جو بایدن در جریان سفر به ریاض به عنوان رئیس جمهور آمریکا استقبال نشد بلکه به عنوان یک رئیس جمهور عادی و چه بسا رئیس یک کشور طرد شده استقبال شد. از زمان جنگ عراق تا زمان کنونی آمریکا قادر به پایان دادن به جنگ‌ها و برقراری صلح و مهم‌تر از آن ایجاد نظامی برای خود در خاورمیانه نبوده است.

فعالیت چین در منطقه به عنوان یک میانجیگر به ضرر نقش آمریکا است به ویژه اینکه پکن در آشتی دادن دشمنان و پایان دادن به جنگ‌ها در منطقه برعکس آمریکا موفق بوده است. همچنین چین از اعمال شروط سیاسی بر کشورهای خاورمیانه در جریان تلاش‌های خود برای آشتی دادن کشورها خودداری کرده است.

آمریکا دیر زمانی است که از خاورمیانه غافل شده است و تنها زمانی خطر اشتباه قدیمی خود را درک کرد که چین به صورت چشمگیری وارد منطقه شد. واشنگتن اکنون با کار دشوارتری روبرو است، زیرا دیگر «ترس قبلی را در کشورهای منطقه ایجاد نمی‌کند» و توانایی‌اش برای کمک به منطقه بسیار محدود شده است و همین مسئله بر روابط شفاف‌تر خلیج فارس با چین و روسیه و دیگر کشورهایی که آمریکا از آنها ناخرسند است، تأثیر خواهد گذاشت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *