شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

فخرالدین آلتون: ترکیه تصمیم‌ گیرنده زمان آغاز عملیات در سوریه است!

فخرالدین آلتون:  ترکیه تصمیم‌ گیرنده زمان آغاز عملیات در سوریه است!

رئیس مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری ترکیه بدون اشاره به نقض منشور ملل متحد و قوانین بین المللی در لزوم عدم تعرض به خاک یک کشور مستقل گفت: ترکیه تصمیم‌ گیرنده زمان آغاز عملیات در سوریه است!

به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، «فخرالدین آلتون» رئیس مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری ترکیه در مصاحبه با روزنامه «آفتن پوستن» (Aftenposten) نروژ بدون اشاره به نقض منشور ملل متحد و قوانین بین المللی در لزوم عدم تعرض به خاک یک کشور مستقل از طریق حضور نیروهای ارتش آنکارا در خاک سوریه و عراق در سخنانی اعلام کرد: ترکیه تصمیم‌ گیرنده زمان آغاز عملیات در سوریه است.

رئیس مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری ترکیه در پاسخ به این سوال که چه زمانی عملیات نظامی علیه گروهک تروریستی پ ک ک / ی پ گ در سوریه آغاز می شود، گفت: عناصر این گروه تروریستی هم به سربازان ترکیه و هم به مناطقی که غیرنظامیان سوری تحت حمایت ترکیه زندگی می کنند، حمله کرده‌ اند.

«فخرالدین آلتون» به بهانه اولویت بودن امنیت جان و مال شهروندان ترکیه و اهمیت صلح و ثبات در منطقه گفت: آنکارا تصمیم خواهد گرفت که چه زمانی عملیات در سوریه را آغاز کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا عملیات نظامی ترکیه بدون رضایت یا حمایت مقامات روسیه محقق خواهد شد، اضافه کرد: دو کشور از روابط دیرینه و در عین حال بسیار واقع بینانه برخوردارند. اگرچه روابط خوبی در بسیاری از حوزه‌ ها وجود دارد، اما طبیعی است که دو دولت مستقل در مورد هر موضوعی توافق کامل نداشته باشند.

آلتون در ادامه افزود: ممکن است رویکردهای متفاوتی درباره ماهیت بحران در جایی و راه های خروج احتمالی از آن وجود داشته باشد. البته بین کشورهای مربوطه تبادل نظر وجود دارد؛ اما اقدامات ترکیه منوط به اجازه یا رضایت کسی نیست!

وی در پاسخ به این سوال که آیا تاریخی برای تایید رسمی عضویت فنلاند و سوئد از سوی ترکیه در ناتو مطرح است، گفت: با تفاهم نامه سه جانبه امضا شده در حاشیه نشست مادرید، ترکیه اعتراض خود به دعوت فنلاند و سوئد به ناتو را پس گرفت. اما این روند تکمیل نشده است. اگر متقاعد شویم که به تعهدات داده شده عمل می شود، عضویت آنها تائید می شود. در حال حاضر مجلس ترکیه در تعطیلی به سر می‌ برد. بنابراین، نمی‌ توان در مورد تاریخ مشخصی صحبت کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *